Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting blijft hangen bij terugtrappen

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 13 mei 2020 09:16

Hoi allen,

Sinds een paar weken zit ik met het volgende probleem.
Wanneer ik aan het fietsen ben, de ketting op de kleinste 3 kransjes ligt.
en dan achteruit trap blijft de ketting hangen en maakt dat een flinke herrie door de wrijving met andere onderdelen.

Wanneer de ketting op de grotere kranjes ligt en achteruit trap loopt alles soepel.
Dit probleem vindt in ieder geval plaats wanneer ik op het midden-en buitenblad voor schakel. Het kleinste voorblad op mijn triple heb ik niet uitgetest.
Ik reed de berm in en ging bijna op mn snuffert omdat ik naar beneden bleef kijken wat in hemelsnaam aan de hand was, dus safety first dames en heren :mrgreen:

Ik los het nu op met niet achteruit trappen en als ik de benen stil moet houden voor een bocht de trappers niet te bewegen. Je kunt je voorstellen dat je onbewust toch een beetje de trappers beweegt tijdens de bocht en dit is al voldoende om het geluid te laten produceren.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik maak de aandrijflijn regelmatig schoon en wrijf ketting en derailleurwieltjes ook schoon na iedere 2 ritten.
Wielen zijn Mavic Cosmic Carbon SL uit 2011/2012.
Groep shimano 105 triple ook van die tijd.

Thanks!
Laatst gewijzigd door Pitti Carabinieri op 13 mei 2020 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mei 2020 10:15

Dus achteraan afschakelen gaat niet soepel, opschakelen wel.
Normaal wijst dat op teveel wrijving in de kabelgeleiding van je achterderailleur.
Soms is het genoeg het laatste stuk buitenkabel eens proper te blazen/of te vervangen. Dat stuk neemt immers het meeste vuil. Soms moet heel de kabelset vervangen.
Probleem is dat door wrijving in de kabel de derailleur de ketting niet naar beneden getrokken krijgt (alsof je te weinig afschakelt). Als je opschakelt zet je genoeg spanning op de kabel om de wrijvingen in de kabelgeleiding te overwinnen. Je kan het eens testen door af te schakelen; zien dat het niet goed werkt; zelf even aan de derailleurkabel te trekken -als die ergens vrij ligt -en dan zie je dat hij wel op zijn plaats komt.
(Gek genoeg is dat iets dat ik bij onze 11 speed fietsen veel meer zie dan op de 9/10 fietsen; maar misschien ligt het aan de moderne kabelgeleiding die niet meer buitenom gaat en daardoor meer bochten heeft. Het zou me verwonderen als de kabensets van mindere kwaliteit zijn).

Dat achteruittrappen dat slecht gaat: versleten ketting of toch nog een slechte afstelling van de derailleur.

Walter

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 13 mei 2020 10:19

Ha Walter,

Schakelen gaat soepel. Derailleurpad is laatst afgesteld en kabels + ketting vervangen.
Het gaat om het terugtrappen in het algemeen wanneer de ketting op de kleine kranjes ligt.
Bijv om fietsers te waarschuwen dat ik eraan komt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mei 2020 10:24

Mogelijke schuldige nog: de derailleurwieltjes. Voel eens hoeveel speling die geven.
Of ook als alles pas vervangen is; soms moet je na even rijden alles nog even bijstellen.

Walter
Ps; Had ik nu echt niet gelezen dat afschakelen slecht ging?

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 13 mei 2020 10:40

Ik heb mijn intro text iets aangepast nav van jouw antwoorden, zodat het verhaal duidelijker is.
Mankeert niets aan je ogen!;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mei 2020 10:51

Het wordt er niet duidelijker van, een "ketting die blijft hangen" is gewoon geen goede beschrijving van iets dat er gebeurt.
Ketting maakt geluid bij achteruit trappen is vermoedelijk veel beter....
Vermoedelijke oorzaak is slechte afstelling derailleur, verbogen derailleur, kromme derailleurpat., of iets met de derailleurwieltjes zoals @walter al aangaf.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mei 2020 10:56

En een body die niet meer lekker loopt?
Misschien is het dan vreemd dat het niet gebeurd bij de grotere kransen. Maar goed, dat ding een keer onderhouden kan ook geen kwaad natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 13 mei 2020 10:59

Ik dacht ook aan een haperende body, maar zou dan op alle kransjes het geval moeten zijn. (?)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mei 2020 11:11

Ja, daarom liet ik dat idee meteen weer varen.....
De beschrijving heeft het ook specifiek over terugtrappen en niet over pedalen stilhouden....
Kettingloop probleem dus.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mei 2020 11:55

true
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 13 mei 2020 13:01

Mavic wielen. Het zal wel de glijlager zijn. Dat witte stuk plastic. Wiel openmaken, schoonmaken, smeren. Dan gaat het waarschijnlijk weer een tijdje goed, maar het gaat weer terugkomen. Bekend zwak punt van Mavic. Je kunt die ring misschien vervangen. Er zijn ook setjes te koop om hem te vervangen door een ander soort lager. Dat is niet zo moeilijk. Ik heb even niet paraat waar je die kunt bestellen, maar als je op dit forum zoekt op Mavic, dan vind je het wel.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mei 2020 13:09

Goed punt Henkie, maar de vraag waarom dat alleen optreedt bij de kleinere kransen is hiermee niet goed beantwoord....
Tenzij dat glijlager aan de buitenkant van de vrijloop ligt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie