Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting blijft hangen bij terugtrappen

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 13 mei 2020 13:17

Bij de kleinere kransen ga je harder en is er meer wrijving, denk ik. Ik ben verder geen expert. Ik heb hetzelfde probleem gehad met ksyriums en dat was met die andere lager opgelost.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 mei 2020 13:31

Misschien dat de ketting dan ook net te schuin ligt, waardoor meer wrijving ontstaat.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mei 2020 13:34

Kleinere kransen liggen verder van de glijlager waar misschien speling is; de speling verder van dat punt is groter en dus meer mogelijkheid dat de ketting slecht loopt.

Walter

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 13 mei 2020 14:48

Bedankt voor de reacties!
Lagers van achterwiel zijn vorig voorjaar vervangen en hebben rond de 3500km gelopen.
Er zit ook geen speling in de body. Dat was de reden dat ze vorig jaar zijn vervangen.

Ik zal deze week de derailleurwieltjes eens controleren, loshalen en schoonmaken.
Wellicht lost dat het probleem op.

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 13 mei 2020 17:12

Heb je de fiets al in de montage standaard gehad? En gebeurt het dan ook?

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 14 mei 2020 09:10

@ Bartaspin, nog niet. Ik ga dit weekend eens inspecteren en kom erop terug.
Gister al de stelknop een kwartje naar links gedraaid op basis van eerdere adviezen die ik gevonden heb op internet, maar dat heeft niet geholpen. Heb wel het idee dat het minder was gister tijdens het fietsen, maar het schakelen verliep daardoor ook minder soepel. Stelknop dus weer terug gezet.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 15 mei 2020 12:16

Keezx schreef: 13 mei 2020 13:09 Goed punt Henkie, maar de vraag waarom dat alleen optreedt bij de kleinere kransen is hiermee niet goed beantwoord....
Tenzij dat glijlager aan de buitenkant van de vrijloop ligt.
De kettingspanning is het laagst als de ketting op het kleinste tandwiel ligt. De weerstand in de body komt dan tot uiting en niet als de ketting op een groter tandwiel ligt want dan is de kettingspanning hoger en merk je niet veel.

Ja, de body van het Mavic-wiel is het probleem. Heel goed schoonmaken en licht smeren met minerale olie.

Groet,

Hans

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mei 2020 12:19

Maatwielen schreef: 15 mei 2020 12:16 CUT
De kettingspanning is het laagst als de ketting op het kleinste tandwiel ligt
.CUT
In het algemeen is dat onjuist....
Hoe groter het verzet, hoe hoger de spanning op de ketting, bij een gegeven weerstand
(lucht+rol+mechanisch)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 15 mei 2020 12:34

Keezx schreef: 15 mei 2020 12:19
Maatwielen schreef: 15 mei 2020 12:16 CUT
De kettingspanning is het laagst als de ketting op het kleinste tandwiel ligt
.CUT
In het algemeen is dat onjuist....
De kettingspanning wordt bepaald door de veer in de derailleur. Als je gaat opschakelen, wordt de veer uitgerekt. Als de ketting op het kleinste tandwiel ligt is de veer het meest ontspannen. Die veer is wel zo gemaakt dat de kettingspanning niet te veel varieert tijdens het schakelen, maar toch wordt de kettingspanning hoger als je opschakelt. De spanning varieert in ieder geval wel zo veel dat dat bodyprobleem zich pas goed openbaart als de kettingspanning het laagst is. Als je de ketting op het kleine blad voor hebt, wordt het helemaal duidelijk.

Groet,

Hans

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mei 2020 12:39

Ah, je bedoelt de onderkant....ja dat zou een rolletje kunnen spelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 15 mei 2020 12:53

Keezx schreef: 15 mei 2020 12:39 Ah, je bedoelt de onderkant....ja dat zou een rolletje kunnen spelen.
De onderkant?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mei 2020 14:11

Ja , de spanning in de ketting zolang er niet getrapt wordt is rondom niet overal hetzelfde...er zijn wat lokaties met extra wrijving/weerstand ...
Overigens denk ik dat de derailleurveer zo goed als geen rol in speelt bij ongewenste bijgeluiden, wel de plaats waar de ketting op de cassette ligt, en de wisselende belasting op het glijlager....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie