Ketting blijft hangen bij terugtrappen
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
Bedankt voor de reacties!
Lagers van achterwiel zijn vorig voorjaar vervangen en hebben rond de 3500km gelopen.
Er zit ook geen speling in de body. Dat was de reden dat ze vorig jaar zijn vervangen.
Ik zal deze week de derailleurwieltjes eens controleren, loshalen en schoonmaken.
Wellicht lost dat het probleem op.
Lagers van achterwiel zijn vorig voorjaar vervangen en hebben rond de 3500km gelopen.
Er zit ook geen speling in de body. Dat was de reden dat ze vorig jaar zijn vervangen.
Ik zal deze week de derailleurwieltjes eens controleren, loshalen en schoonmaken.
Wellicht lost dat het probleem op.
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
@ Bartaspin, nog niet. Ik ga dit weekend eens inspecteren en kom erop terug.
Gister al de stelknop een kwartje naar links gedraaid op basis van eerdere adviezen die ik gevonden heb op internet, maar dat heeft niet geholpen. Heb wel het idee dat het minder was gister tijdens het fietsen, maar het schakelen verliep daardoor ook minder soepel. Stelknop dus weer terug gezet.
Gister al de stelknop een kwartje naar links gedraaid op basis van eerdere adviezen die ik gevonden heb op internet, maar dat heeft niet geholpen. Heb wel het idee dat het minder was gister tijdens het fietsen, maar het schakelen verliep daardoor ook minder soepel. Stelknop dus weer terug gezet.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
De kettingspanning is het laagst als de ketting op het kleinste tandwiel ligt. De weerstand in de body komt dan tot uiting en niet als de ketting op een groter tandwiel ligt want dan is de kettingspanning hoger en merk je niet veel.
Ja, de body van het Mavic-wiel is het probleem. Heel goed schoonmaken en licht smeren met minerale olie.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
In het algemeen is dat onjuist....Maatwielen schreef: ↑15 mei 2020 12:16 CUT
De kettingspanning is het laagst als de ketting op het kleinste tandwiel ligt
.CUT
Hoe groter het verzet, hoe hoger de spanning op de ketting, bij een gegeven weerstand
(lucht+rol+mechanisch)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
De kettingspanning wordt bepaald door de veer in de derailleur. Als je gaat opschakelen, wordt de veer uitgerekt. Als de ketting op het kleinste tandwiel ligt is de veer het meest ontspannen. Die veer is wel zo gemaakt dat de kettingspanning niet te veel varieert tijdens het schakelen, maar toch wordt de kettingspanning hoger als je opschakelt. De spanning varieert in ieder geval wel zo veel dat dat bodyprobleem zich pas goed openbaart als de kettingspanning het laagst is. Als je de ketting op het kleine blad voor hebt, wordt het helemaal duidelijk.Keezx schreef: ↑15 mei 2020 12:19In het algemeen is dat onjuist....Maatwielen schreef: ↑15 mei 2020 12:16 CUT
De kettingspanning is het laagst als de ketting op het kleinste tandwiel ligt
.CUT
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
De onderkant?
Website: https://www.maatwielen.nl
Ja , de spanning in de ketting zolang er niet getrapt wordt is rondom niet overal hetzelfde...er zijn wat lokaties met extra wrijving/weerstand ...
Overigens denk ik dat de derailleurveer zo goed als geen rol in speelt bij ongewenste bijgeluiden, wel de plaats waar de ketting op de cassette ligt, en de wisselende belasting op het glijlager....
Overigens denk ik dat de derailleurveer zo goed als geen rol in speelt bij ongewenste bijgeluiden, wel de plaats waar de ketting op de cassette ligt, en de wisselende belasting op het glijlager....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig