Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Look pedalen los zien te krijgen

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 13 mei 2020 16:15

scepticus schreef: 13 mei 2020 08:37 .........................

Je kunt het principe van precession ook gewoon zelf proberen met een potlood en je handen.

Houd een potlood heel losjes in je linkervuist, zwengel het uiteinde van het potlood met je rechterhand naar voren en voilà: het potlood ' rolt' in je linkervuist naar voren maar draait daarbij juist naar achteren: precession (en dat terwijl je handen geen kogellagers bevatten ;) )
Euh,... het potlood rolt naar voor, maar draait naar achter?

Bedoel je dat het om z'n as naar voren draait, maar in de holte (van de vuist) een cirkelvormige beweging naar achteren maakt?

Misschien ben ik hier niet slim genoeg voor, maar kan dit op een of andere manier gevisualiseerd worden.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 mei 2020 16:21

lugosi schreef: 13 mei 2020 16:15
scepticus schreef: 13 mei 2020 08:37 .........................

Je kunt het principe van precession ook gewoon zelf proberen met een potlood en je handen.

Houd een potlood heel losjes in je linkervuist, zwengel het uiteinde van het potlood met je rechterhand naar voren en voilà: het potlood ' rolt' in je linkervuist naar voren maar draait daarbij juist naar achteren: precession (en dat terwijl je handen geen kogellagers bevatten ;) )
Euh,... het potlood rolt naar voor, maar draait naar achter?

Bedoel je dat het om z'n as naar voren draait, maar in de holte (van de vuist) een cirkelvormige beweging naar achteren maakt?

Misschien ben ik hier niet slim genoeg voor, maar kan dit op een of andere manier gevisualiseerd worden.
Probeer het gewoon en pak dat potlood! Ik kon het niet laten en het is echt zo.....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 mei 2020 16:37

lugosi schreef: 13 mei 2020 16:15 Bedoel je dat het om z'n as naar voren draait, maar in de holte (van de vuist) een cirkelvormige beweging naar achteren maakt?
Precies dat ja (afhankelijk van welke kant je op draait he)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 13 mei 2020 17:02

Arno357 schreef: 13 mei 2020 14:08 Heeft TS zijn pedalen losgekregen ? daar ging het om . :lol:
Ja ze zijn los, wel door de fm, ondanks een nachtje kruipolie. Heb gelijk maar een imbussleutel met een langere hefboom gekocht. Heb ze weer gemonteerd, uiteraard met montagepasta en gewoon handvast.
Fijn dat jullie zo massaal hebben mee geleefd.
prj

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 mei 2020 20:16

Bijzonder onbevredigend einde. Opgelost door de eerder vervloekte LBS FM. Geen nadere toelichting en 2 pagina's Fiets Forummers in het hemd. Dat kan en moet anders.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 mei 2020 13:02

scepticus schreef: 13 mei 2020 13:01 Idem met de spaaknippels van de linker spaken. Gelukkig is daar inmiddels een oplossing voor: https://www.sheldonbrown.com/symspoke.html :ugeek: :lol:



Jeetje, Sheldon Brown is alweer meer dan 12 jaar dood. Time flies :cry:
Ik heb intussen wat navraag gedaan bij wielbouwers en het blijkt dat niemand dit gebruikt. Zonder de theorie te ontkennen wordt er blijkbaar toch niet te veel aandacht aan besteed. Misschien kent iemand hier wel wielbouwers die er rekening mee houden?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 14 mei 2020 13:06

Het is dan ook een grap.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 17 mei 2020 17:51

Precession werkte toch bij mijn bb386 bracket onvoldoende. Het is een chinese uitvoering van zo'n geschroefd (en prijzig!) C-Bear geval en dat heeft het toch al een jaar zonder problemen volgehouden. Nou ja, op de lagers na, een zat vol roest dus ik heb ze 2 maanden geleden vervangen door keramische Ali lagers. Maar afgelopen vrijdag tijdens het tegels sprokkelen (zie Veloviewer topic) begon het wat moeizamer te draaien. De linker lagerbus kwam naar buiten, en duwde dus de rechter ook naar buiten zodat ze zich klem zetten tussen de cranks. Ik moest nog 30 km, niet relaxt fietsen dus. Thuis met de nodige moeite de crank losgehaald, er kwam nog een grote inbus aan te pas om het kunststof dopje los te krijgen. Het carbon dat als glijlager had gediend was nauwelijks zichtbaar beschadigd. Ik heb de lagerbussen met Threbond extra strong vastgezet, de schroefdraad hiermee borgen durfde ik niet. Als dat ooit los moet met die ielige vertanding hou ik mijn hart vast. Het carbon heb ik eerst ingevet, en de Threbond borgvloeistof op de lager behuizing gedaan. Losse lagers kan ik altijd nog vervangen als dat nodig is. Vandaag heeft het weer 100 km gedraaid, we gaan het het zien.
Laatst gewijzigd door oldandslow op 17 mei 2020 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 mei 2020 18:37

BB386 is pressfit en daar werkt precession maar in 1 richting, naar buiten.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie