Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Look pedalen los zien te krijgen

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mei 2020 07:59

Lean schreef: 12 mei 2020 19:55
Lcsmet schreef: 12 mei 2020 19:45
Lean schreef: 12 mei 2020 19:21 .........;Andersom. Je trapt ze los als je trapt.
Haal even jouw totaal verkeerde opmerking weg.
Daar heeft echt niemand iets aan.
Hardnekkige fabel tot een paar dagen geleden door mij ook geroepen.

De heren van GCN zitten er zeker ook naast?
https://youtu.be/YmPkYMPVqQU bij 35s
Die meneer spreekt zichzelf dan tegen op 1.07 in datzelfde filmpje.
Dus zijn uitleg op 0.35 zit er zeker naast. Zijn argumentatie is ook erg matig.

"Als je de bout vast houdt (hij heeft er een inbus in), probeert hij zichzelf los te draaien als je de pedalen in de normale richting beweegt".

Ja, dus als je de boel tegen houdt (ofwel de andere kant op draait, netto), draai je je pedaal los. helemaal goed.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 mei 2020 08:37

Lean schreef: 12 mei 2020 19:21
havana schreef: 12 mei 2020 17:03 Kruipolie, fiets dan wel op zijn kant leggen. Nachtje laten staan.

Goede kant op draaien = tegen de traprichting in.

Je FM is een prutser. Handvast is meer dan genoeg, want je trapt ze vast. Bij monteren altijd montagevet op de schroefdraad doen.
Andersom. Je trapt ze los als je trapt.

Je pedalen gaan vaster zitten als je trap, dat fenomeen wordt precession genoemd.

Dus ja, GCN zit er pijnlijk naast in dat filmpje

Keezx schreef: 12 mei 2020 20:35 Laat ik de definitieve uitspraak maar doen:
Pedalen zouden worden losgetrapt als het glijlagers waren, met kogellagers worden ze vastgetrapt...
Wrong again. Het verschijnsel 'precession' komt door het schroefdraad, niet door het het soort lager. Een (nagenoeg) wrijvingsloos lager is een (nagenoeg) wrijvingsloos lager dat maar 1 ding kan: (nagenoeg) wrijvingsloos draaien, ongeacht wat voor lager het is. Het enige dat een lager dus kan doen, is een (heel kleine) weerstand uitoefenen tegen de draairichting in.
Als de lagers in je pedaal zouden blokkeren (oneindig grote weerstand) zou je pedaal los gaan. Maar dat gaan ze niet, ze gaan juist vast. Dus dat komt door precession, niet door het lager.

Dat zou ook wel heel wonderlijk zijn, lagers die een supermagische (pedaal vast draaiende) kracht precies tegengesteld aan hun normale (pedaal los draaiende) wrijvingsweerstand zou kunnen leveren! ;) Als dat soort lagers bestonden zou ik ze graag in mn wielen willen hebben, want dan zou ik dus vanzelf heel erg hard gaan :lol:



Het is echt niet zo moeilijk allemaal.
Afbeelding
Kijk gewoon eens heel erg goed naar deze animatie en je zult het zien.

Je kunt het principe van precession ook gewoon zelf proberen met een potlood en je handen.

Houd een potlood heel losjes in je linkervuist, zwengel het uiteinde van het potlood met je rechterhand naar voren en voilà: het potlood ' rolt' in je linkervuist naar voren maar draait daarbij juist naar achteren: precession (en dat terwijl je handen geen kogellagers bevatten ;) )
Laatst gewijzigd door scepticus op 13 mei 2020 11:13, 8 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mei 2020 10:55

:like:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 13 mei 2020 12:10

Wow, ik wist niet eens dat dit bestond! Je pikt hier nog wel eens wat op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37660
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2020 12:45

Dat is ook het "probleem" met een ITA BB; die kan zich in theorie los draaien aan de rechterkant.
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 mei 2020 13:01

Idem met de spaaknippels van de linker spaken. Gelukkig is daar inmiddels een oplossing voor: https://www.sheldonbrown.com/symspoke.html :ugeek: :lol:



Jeetje, Sheldon Brown is alweer meer dan 12 jaar dood. Time flies :cry:
Laatst gewijzigd door scepticus op 13 mei 2020 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mei 2020 13:03

Het effect was me bekend, maar dacht ten onrechte dat het alleen optreedt bij kogellagers...
Ooit was er in ons huishouden een driewielertje met pedaaltjes met glijlagers en die werkten zich nogal eens los, vandaar m'n perceptie van de relatie met glijlagers...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 mei 2020 13:12

scepticus schreef: 13 mei 2020 08:37
Je pedalen gaan vaster zitten als je trap, dat fenomeen wordt precession genoemd.


;;Het verschijnsel 'precession' komt door het schroefdraad, niet door het het soort lager. Een (nagenoeg) wrijvingsloos lager is een (nagenoeg) wrijvingsloos lager dat maar 1 ding kan: (nagenoeg) wrijvingsloos draaien, ongeacht wat voor lager het is. Het enige dat een lager dus kan doen, is een (heel kleine) weerstand uitoefenen tegen de draairichting in.
Als de lagers in je pedaal zouden blokkeren (oneindig grote weerstand) zou je pedaal los gaan. Maar dat gaan ze niet, ze gaan juist vast. Dus dat komt door precession, niet door het lager.

Dat zou ook wel heel wonderlijk zijn, lagers die een supermagische (pedaal vast draaiende) kracht precies tegengesteld aan hun normale (pedaal los draaiende) wrijvingsweerstand zou kunnen leveren! ;) Als dat soort lagers bestonden zou ik ze graag in mn wielen willen hebben, want dan zou ik dus vanzelf heel erg hard gaan :lol:



Het is echt niet zo moeilijk allemaal.
Afbeelding
Kijk gewoon eens heel erg goed naar deze animatie en je zult het zien.

Je kunt het principe van precession ook gewoon zelf proberen met een potlood en je handen.

Houd een potlood heel losjes in je linkervuist, zwengel het uiteinde van het potlood met je rechterhand naar voren en voilà: het potlood ' rolt' in je linkervuist naar voren maar draait daarbij juist naar achteren: precession (en dat terwijl je handen geen kogellagers bevatten ;) )
Dit zou een sticky moeten worden. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mei 2020 13:14

Mooie uitleg, Scepticus.

Lostrappen kan bij ITA in theorie optreden, maar mits juist gemonteerd is die kans wel erg klein is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 13 mei 2020 14:08

Heeft TS zijn pedalen losgekregen ? daar ging het om . :lol:

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 13 mei 2020 14:17

Arno357 schreef: 13 mei 2020 14:08 Heeft TS zijn pedalen losgekregen ? daar ging het om . :lol:
De uitleg van scepticus is toch veel belangrijker! :mrgreen:
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37660
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2020 14:59

havana schreef: 13 mei 2020 13:14 Mooie uitleg, Scepticus.

Lostrappen kan bij ITA in theorie optreden, maar mits juist gemonteerd is die kans wel erg klein is mijn ervaring.
Klopt
Less is bore

Plaats reactie