Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Upgrade Shimano 2300

Gerbiee
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2020 16:02

Gerbiee 12 mei 2020 16:10

Beste forumleden.

Ik kijk al een tijdje rond hier omdat ik de laatste 2 jaar fanatieker bezig ben met wielrennen en het onderhouden van mijn fiets. Fiets vooral in Nederland dus geen hoge bergen.

Op dit moment heb ik een 8 speed Shimano 2300 serie op mijn fiets. Ik denk erover om dit te upgraden maar kom er niet uit waar naartoe. is het goed om naar 9/10 speed te gaan? Of enkel derailleurs & Cassette / ketting vervangen naar een hogere Shimano groep. Bijvoorbeeld Tiagra?

Kortom ik zoek een beetje orde in de chaos en hoop hier wat bruikbare tips te krijgen. :)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 mei 2020 16:50

Als eerste.
Elke fiets valt natuurlijk te upgraden, maar soms is het misschien beter het niet te doen. Een fiets met 2300 is een product gemaakt voor de beginners. Daar worden nu eenmaal concessies aan gedaan. Heb je het ene deel vervangen dan loop je al snel weer tegen iets anders aan. Wielen/Zware afmontage etc. De frames waar het op zit zijn het vaak ook niet waard om echt in te investeren. Je maakt van een simpele fiets niet eenvoudig een racemonster.

Ik zou niet upgraden, maar lekker sparen voor een andere (tweedehands) fiets. Dat is uiteindelijk veel kosten effectiever. Als je wat nieuws hebt verkoop je deze fiets zoals hij is.

Maar als je alles zelf doet en je deze fiets wil houden, dan kan je voor weinig geld wel het een en ander upgraden.
Ik zou dan gewoon voor 10 speed gaan. Het mooie daarvan is is dat er relatief goed spul voor weinig geld tweedehands is te krijgen. Dat betekent top wielen die voor een prikkie weg gaan, omdat er geen 11 speed cassette op past.
Wel dien je dan zo goed als al het schakelmateriaal te vervangen. Want niets is dan compatibel. Bijvoorbeeld ook de crank en kettingbladen voor niet. Als je handig bent en goed speurt op marktplaats dan valt er wel wat te regelen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gerbiee
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2020 16:02

Gerbiee 12 mei 2020 17:12

Bedankt voor je reactie. Een nieuwe fiets kan natuurlijk ook. Welke minimale specificaties moet ik dan ongeveer aan denken?

Op het moment dat ik enkel onderdelen vervang naar een nieuw model op de huidige fiets is er geen sprake van upgrade. Heb je dan wel het voordeel van soepeler schakelen? Welke groep zou daarvoor in aanmerking komen?

Plaats reactie