Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Functie schroef derailleur retro gazelle racefiets

RemkoJ
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2020 16:13

RemkoJ 10 mei 2020 11:57

IMG_0292.JPG
Hallo,

Ik ben een oude Gazelle Trim Trophy aan het opknappen en ik vroeg mij af welke functie het schroefje (zie foto) heeft irt tot het derailleur. Ik weet dat deze iets onder spanning stond toen ik het derailleur demonteerde maar ik krijg deze lastig onder spanning terug op het frame. Het schroefje valt wel precies op een nokje net onder het punt waar de derailleur met de inbusbout aan het frame vastzit.

Alvast bedankt voor de tips!

Gr,

Remko

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 mei 2020 12:59

Met deze schroef kun je de derailleur dichterbij of verderaf afstellen tov de cassette.
Het bovenste derailleurwieltje komt dan dichter bij de cassette, nodig voor goede schakeleigenschappen.

RemkoJ
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2020 16:13

RemkoJ 10 mei 2020 17:30

Ah kijk, dank voor de info :-) Ik heb het derailleur is dus op de juiste manier vastgezet?

Gr,

Remko

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 mei 2020 08:01

Kan je aan de hand van deze foto niet zien, een foto van zijaanzicht zal meer verhelderen.

rossin
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2018 09:40

rossin 11 mei 2020 20:33

Deze schroef wordt ook wel de B-tension adjustment bolt genoemd. In de user manual van jouw derailleur kun je opzoeken welke afstand wordt geadviseerd tussen het bovenste derailleurwieltje en de cassette in de stand grootste kransje achter en kleinste kettingblad voor. Shimano zegt het volgende voor oudere type derailleurs:

Mount the chain on the smallest chainring and the largest sprocket, and turn the crank arm backward.
Turn the B-tension adjust bolt to adjust the guide pulley to be as close to the sprocket as possible but not so close that it touches. Next, set the chain to the smallest sprocket and repeat the above to make sure that the pulley does not touch the sprocket.

Voor moderne types kan de afstand tot de cassette nader in een aantal mm gespecificeerd zijn. Ik weet niet welke type derailleur je hebt. Kun je dat verduidelijken? Slotopmerking: deze afstelling is alleen mogelijk wanneer de ketting de juiste lengte heeft. Daar moet je mee beginnen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mei 2020 23:57

En zowat iedere derailleur heeft zo een schroef;-).

RemkoJ
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2020 16:13

RemkoJ 17 mei 2020 10:16

Bedankt voor alle info en tips, ik ga even kijken hoe ver ik kom :-)

Plaats reactie