Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Piepende remmen

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 10 mei 2020 14:39

Dan ga ik de volgende keer ook eens die rode campagnolo blokjes bestellen. Zag ook dat mijn black prince niet helemaal toe in staan.. Dus ook nog ff proberen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 mei 2020 18:52

Afbeelding

Remblokken goed afstellen is het motto.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 mei 2020 00:36

Maar zeker niet altijd de oplossing. Helaas.

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 17 mei 2020 16:32

Gisteren na een ritje van 75 km terug gegaan naar de FM.
Tegen service een nieuwe setje remblokjes geplaatst. Nu “blauwe” (weet niet welk merk of zo), die zachter schijnen te zijn.
Terug van de FM naar huis geen probleem ondervonden.

Ben benieuwd...

NikolaasArts
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2021 06:49

NikolaasArts 23 feb 2021 06:56

Hoi

Ik las met veel interesse de verschillende bijdragen over piepende remmen op carbon remranden.
Sinds kort heb ik carbonnen wielen gekocht met velgremmen (fulcrum wind 40c). Ze rijden geweldig, maar het remmen maakt veel lawaai (trouwens ze remmen wel perfect - getest bij droog weer en op vlak parcours). Voor het aankopen las ik heel wat reviews en nergens las ik dat mensen dit lawaai als minpunt naar voren schuiven. Het zou me toch verwonderen dat het piepen dat ik nu hoor niemand zou storen.

De remblokken die ik gebruik werden bij de wielen geleverd dus ik veronderstel dat ze de ideale blokken zijn voor de velgen. Het zijn de rode remblokjes van fulcrum (campagnolo). De remblokken zitten goed in de klauwen en ze zijn gemonteerd met toespoor. Als ik niet op de fiets zijn remmen ze mooi, maar eens op de fiets maken ze veel lawaai.

Zijn er mensen die nog tips hebben om het piepen te verminderen? Zijn er remblokken die minder lawaai maken?
Bedankt alvast!

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 23 feb 2021 20:05

Mijn vervangen (blauwe) remblokjes hebben niet gepiept

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 23 feb 2021 21:43

Edwardfotografie schreef: 23 feb 2021 20:05 Mijn vervangen (blauwe) remblokjes hebben niet gepiept
Bedoel je de blauwe Reynolds blokken?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2021 08:28

@NikolaasArts

Vreemd, ik rijd al tijden met de rode Campa blokken (op Bora wielen) en die piepen bij mij absoluut niet. Je moet ze wel toe-in afstellen, maar dat heb je gedaan.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 feb 2021 08:48

Ik gebruik ook de rode campa blokjes op mijn (chinese) carbon velgen. Hoor niets.

Maar dat komt ook misschien door het geruis van de wind, aangezien ik zo ontzettend hard ga >kuch< >kuch<

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 24 feb 2021 11:11

NikolaasArts schreef: 23 feb 2021 06:56 Hoi

Sinds kort heb ik carbonnen wielen gekocht met velgremmen (fulcrum wind 40c). Ze rijden geweldig, maar het remmen maakt veel lawaai (trouwens ze remmen wel perfect - getest bij droog weer en op vlak parcours). Voor het aankopen las ik heel wat reviews en nergens las ik dat mensen dit lawaai als minpunt naar voren schuiven. ....

De remblokken die ik gebruik werden bij de wielen geleverd dus ik veronderstel dat ze de ideale blokken zijn voor de velgen. Het zijn de rode remblokjes van fulcrum (campagnolo). De remblokken zitten goed in de klauwen en ze zijn gemonteerd met toespoor. Als ik niet op de fiets zijn remmen ze mooi, maar eens op de fiets maken ze veel lawaai.

Zijn er mensen die nog tips hebben om het piepen te verminderen? Zijn er remblokken die minder lawaai maken?
Mede nav een test in het Duitse blad Tour had ik ook de rode campa blokken gekocht. In het begin hoorde ik bij hard remmen toch nog een piepje. Niet op campa velgen, maar Duke. Had ze al bijna weer gedemonteerd. Het ging na verloop van tijd echter over. Als je ze nog maar kort hebt, is er dus nog hoop dat het gewoon over gaat. Anders zou je de "ouderwetse" kurkachtige remblokken kunnen proberen. Kosten in tegenstelling tot de meeste andere exotische varianten bijna niets en waren op mijn vorige mavic velgen de enige blokken die volledig zonder piepen hun werk deden.

NikolaasArts
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2021 06:49

NikolaasArts 27 feb 2021 04:38

Bedankt voor de reacties! Ik moet het geluid misschien na enkele ritjes toch wat nuanceren. Het is niet echt een piep. Wel een duidelijk ander hoorbaar geluid in vergelijking met alu velgranden. Even wennen denk ik. Ik kwam een andere wielrenner tegen onderweg en die gaf aan dat dit geluid normaal is voor carbon remranden.

Voor de sport heb ik ook even swisstop black prince remblokken geïnstalleerd en die zijn wel een pak stiller! Ik ga nu eens een tijdje vooraan met de black prince rijden en achteraan met de remblokken van Fulcrum.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 27 feb 2021 07:36

Is ook mijn ervaring, de rode Campa blokken deden het erg goed op eerdere sets, maar op mijn Fulcrum wielen zijn de black Prince blokken echt veel beter.

Plaats reactie