Onderhoud balhoofd (oplossen kraakje)
Ik weet ook niet zeker of het daar uit komt. Ik krijg het thuis ook niet gereproduceerd als ik dus en trek aan mijn fiets.. Dus ik weet ook niet zeker of dat het is, maar door alles langs te lopen kan ik natuurlijk wel dingen uitsluiten.
In elk geval is de zadelpen ingesmeerd, 2 weken geleden de crank vervangen en dus wat montagepasta in de voorvork gedaan bij de qr’s.
De kraak begon weer in de heuvels bij kracht zetten en leek steeds erger te worden.
Vandaar ook mijn vraag of ik dat vet als lagervet (voor de draaiende onderdelen) kan gebruiken, dan ga ik gewoon de hele fiets langs. En aangezien het morgen een nationale feestdag is en ik vrij ben (en het prachtig weer wordt) leek dat mij een mooi klusje om op te pakken
In elk geval is de zadelpen ingesmeerd, 2 weken geleden de crank vervangen en dus wat montagepasta in de voorvork gedaan bij de qr’s.
De kraak begon weer in de heuvels bij kracht zetten en leek steeds erger te worden.
Vandaar ook mijn vraag of ik dat vet als lagervet (voor de draaiende onderdelen) kan gebruiken, dan ga ik gewoon de hele fiets langs. En aangezien het morgen een nationale feestdag is en ik vrij ben (en het prachtig weer wordt) leek dat mij een mooi klusje om op te pakken
Kraken komt meestal niet uit de balhoofdlagers tenzij het zich voordoet als je het stuur draait.
Het kan van alles zijn en komt meestal uit verbindingen of lagers waarbij de verbindingen tussen stuur en stuurpen (vooral carbon) en de bottom bracket lagers m.i. de meeste kans heeft. Maar vlak ook de snelspanners niet uit.
Maak een lijstje met mogelijkheden en vink één voor één af zodra je de verbinding / lager hebt nagelopen cq. ingevet (lagers met lagervet en carbonverbindingen met carbonpasta). Anti-seize pasta is er alleen maar om te voorkomen dat boutjes cq. schroefdraad vastrot.
Het kan van alles zijn en komt meestal uit verbindingen of lagers waarbij de verbindingen tussen stuur en stuurpen (vooral carbon) en de bottom bracket lagers m.i. de meeste kans heeft. Maar vlak ook de snelspanners niet uit.
Maak een lijstje met mogelijkheden en vink één voor één af zodra je de verbinding / lager hebt nagelopen cq. ingevet (lagers met lagervet en carbonverbindingen met carbonpasta). Anti-seize pasta is er alleen maar om te voorkomen dat boutjes cq. schroefdraad vastrot.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Als het kraken terugkomt terwijl je in de heuvels flink aanzet, dan denk ik niet alleen aan de balhoofdlagers maar eerder aan:
= schoenplaatjes
= stuur/stuurpen (Waar je flink aan trekt bij heuvelop rijden)
= snelspanners
= bracket
= zadelpen
= pedalen
= krakende spaken (je gaat op de pedalen staan en de fiets slingert flink heen en weer)
= en er zullen vast nog wel meer krakers kunnen zijn
= schoenplaatjes
= stuur/stuurpen (Waar je flink aan trekt bij heuvelop rijden)
= snelspanners
= bracket
= zadelpen
= pedalen
= krakende spaken (je gaat op de pedalen staan en de fiets slingert flink heen en weer)
= en er zullen vast nog wel meer krakers kunnen zijn
Thanks allen voor de tips en tricks!
@bartaspin: snelspanners doe ik altijd erg strak, dit omdat ik ooit eens in het verleden een kraakje had omdat ze te los zaten . Ik zal ze als test iets losser draaien.
@Orlok @ Swedish chef:
Ik ga inderdaad een lijstje maken (dan voor de suggesties). Sowieso vallen schoenplaatjes af, die heb ik toevallig vervangen tussen het kraken door . En toevallig heb ik nog een tweede wielset liggen, die zal ik er binnenkort eens inhangen. En natuurlijk alle andere punten even langslopen.
@bartaspin: snelspanners doe ik altijd erg strak, dit omdat ik ooit eens in het verleden een kraakje had omdat ze te los zaten . Ik zal ze als test iets losser draaien.
@Orlok @ Swedish chef:
Ik ga inderdaad een lijstje maken (dan voor de suggesties). Sowieso vallen schoenplaatjes af, die heb ik toevallig vervangen tussen het kraken door . En toevallig heb ik nog een tweede wielset liggen, die zal ik er binnenkort eens inhangen. En natuurlijk alle andere punten even langslopen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15953
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als het dringend is kan je het gewoon gebruiken volgens mij.
Maar sinds de dag dat je de vraag hier gepost hebt tot nu had je toch al zeker een nieuwe tube lagervet in huis gehad.
Zowel van bij de doe-het-zelf zaak of van bij een fietsenzaak.
Maar sinds de dag dat je de vraag hier gepost hebt tot nu had je toch al zeker een nieuwe tube lagervet in huis gehad.
Zowel van bij de doe-het-zelf zaak of van bij een fietsenzaak.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend