Onderhoud balhoofd (oplossen kraakje)

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
chris80
Forum-lid

chris80 21 mei 2020 20:06

@lcdmet, klopt, dat had best gekund. Alleen kwam ik er zondag pas achter dat het weer kraakte en van de week was ik druk en vond ik die tube. Als dat goed spul was geweest had ik die mooi kunnen gebruiken en had het weer een potje kopen gescheeld. Want kopen wat je niet nodig hebt is natuurlijk ook weer zo zonde.

Maar nu het niet blijkt de werken (@bartaspin, dank voor de uitleg) zal ik vanavond een potje bestellen. Moet toch ook nog een setje banden hebben anders zat ik weer met verzendkosten.

2de dingetje is dat de fietsenzaken hier in de buurt nogal aan de prijs zijn, dus bestel liever online, alleen dan moet de bestelling natuurlijk wel groot genoeg zijn..

Orlok
Forum-lid

Gebruikersavatar Orlok 22 mei 2020 10:20

Voor een paar euro's heb je een blikje kogellagervet bij de Praxis, hoef je niet naar die (te) dure fietsenzaken.!
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

chris80
Forum-lid

chris80 22 mei 2020 12:33

Thanks voor de tip, daar is een tube idd een stuk goedkoper 😀.

Dan gelijk door met het balhoofd, hier zit speling in.. ik heb de stuurpen, spacer en topcap eraf gehaald en zie nu dit..
3F10D578-BE90-4340-A4AB-475FE27A6036.jpeg
Het ringetje lijkt gescheurd. Of hoort dit zo? Als dit niet zo hoort zal er dus een nieuwe ring op moeten.. en zal de speling (en hopelijk ook de kraak) opgelost zijn.. het ringetje lijkt in elk geval voor de speling te zorgen..

Lang verhaal kort, weet iemand of dit zo hoort of niet? (Uiteraard kan ik ook naar de fietsenmaker, maar tegenwoordig probeer ik het zelf op te lossen.. uit hobby. En aangezien ik nog niet heel veel kennis heb gebruik ik google/youtube en dit forum, dus hopelijk worden de vragen niet vervelend).

Groet,
Chris

Orlok
Forum-lid

Gebruikersavatar Orlok 22 mei 2020 13:04

Het hoort zo. Door het aandraaien van de centrale inbusbout van de headsetplug - topcap - worden stuurpen en evt. spacers tegen deze conische (met een spleetje) drukring gedrukt en zo wordt de speling op het balhoofd verholpen. ;)
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

chris80
Forum-lid

chris80 22 mei 2020 13:19

Kijk, dat scheelt al weer ;).

Helaas blijft er (hoe strak ik alles ook aandraai) nog wat speling over. Ik zal de boel van het weekend nog even 1x uit elkaar halen en anders toch maar even naar de fietsenmaker..

Dank in elk geval voor alle hulp!

bartaspin
Forum-lid

bartaspin 22 mei 2020 13:20

Hey Chris, ik heb laatst ook voor het eerst mijn balhoofd schoongemaakt. Grappig, want ik dacht in eerste instantie ook dat die klemring kapot was.

Ik heb dit filmpje goed bekeken.

https://www.youtube.com/watch?v=pARonM0tFpM

Daarna geen probleem met de klus gehad. Wel is een montage standaard erg makkelijk. Of je moet de fiets ergens op kunnen hangen...

Succes!

bartaspin
Forum-lid

bartaspin 22 mei 2020 13:21

chris80 schreef:
22 mei 2020 13:19
Kijk, dat scheelt al weer ;).

Helaas blijft er (hoe strak ik alles ook aandraai) nog wat speling over. Ik zal de boel van het weekend nog even 1x uit elkaar halen en anders toch maar even naar de fietsenmaker..

Dank in elk geval voor alle hulp!
Had je wel de bouten van stuurpen los,,,,? Check het filmpje ff

chris80
Forum-lid

chris80 22 mei 2020 13:29

Dat is toeval, dat filmpje heb ik inderdaad al een paar keer gezien (en gevolgd). Kwam ik tegen op de website van Mantel :). Ziet er inderdaad allemaal niet moeilijk uit, het grootste gevaar hier zijn kleine kinderhandjes die spullen kwijtmaken haha.

Ik denk morgen nog 1x de boel loshalen, in elkaar zetten en kijken wat er gebeurd. En anders maar naar de fietsenmaker.

ps; gelijk een update, net de boel nog eens losgehaald en vastgezet en weg speling.. geen idee dat ik anders heb gedaan maar blijkbaar sloot iets niet goed aan.

Als ik nu een beetje aan de stuurpen/stuur/voorvork trek hoor ik een duidelijke kraak uit het balhoofd komen, dus daar zit ws toch het probleem vd kraak.. Next step, de boel toch eens smeren in het balhoofd.

Plaats reactie