Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kabelspanning Derailleur

WM1234
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2020 13:58

WM1234 29 apr 2020 11:32

Topic nummer zoveel over derailleurs. Inmiddels heb ik zo onderhand alle Youtube filmpjes, forums en handleidingen van Shimano bekeken maar één ding kom ik niet uit.

De kabelspanning van mijn Ultegra 6700 derailleurs krijg ik niet voldoende op spanning om mijn derailleur te bewegen (via de shifter). Zowel voor en achter.

Checks die ik heb gedaan:

- In de shifters zitten de kabel volgens instructie.
- Kabel lopen via een liner intern door het frame, komt er netjes uit.
- Kabel aangetrokken op meerdere punten.
- Montage van de kabel via het schroefje, volgens instructie

Waar gaat het fout? Iemand een idee? Alle onderdelen zelf vervangen en op dit laatste stuk naar de fietsenmaker, voelt toch als verlies en een probleem voor de toekomst.

Foto's van de huidige situatie:
Voor:
Afbeelding

Achter: Kabel zit misschien niet helemaal mooi, voorbeeld gebruikt van de vorige montage. Aangedraaid met het zwarte plugje maar pakt niet helemaal mooi op:

Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 apr 2020 11:39

Krijg je er helemaal geen beweging in?
Als je de kabel los maakt van de voorderrailleur, en er handmatig aan trekt terwijl je de shifter gebruikt, voel je dan wel beweging in de kabel?
Kun je dan de kooi van de voorderailleur handmatig heen en weer bewegen?
Staan de limietschroeven helemaal los?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 apr 2020 11:48

Inerdaad, bewegen de kabels wel?? Als dat niet zo is dan zitten ze verkeerd in de shifter.

Als ze wel bewegen maar niet genoeg dan heb je ze niet strak genoeg getrokken tijdens het vast zetten.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 apr 2020 11:50

Zoals de buitenkabel nu bij het nokje aan het frame bij de achterderailleur zit is natuurlijk vragen om problemen. Dat moet beter kunnen.

En hoe zit het bij de shifter naar het vervolg van je frame?

En wat ben je aan het vervangen? Heb je de buitenkabel ook nieuw? Zitten er ergens bramen aan de buitenkabel zodat er onnodige weerstand op kabel zit?

Zoals hierboven al, check of je de kabel los van de derailleur voelt bewegen als je de shifter bedient. Je moet de kabel duidelijke stapjes voelen maken zonder al te veel weerstand

WM1234
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2020 13:58

WM1234 29 apr 2020 11:55

Live werkplaats maar even aan de voor derailleur begonnen:

- Kabel voel je gewoon trekken in de shifters aan het uiteinde bij de deralieur en ook voldoende
- Kooi kan je handmatig bewegen met druk
- Schroeven heb ik iets meer uitgedraaid

Wat ik heb vervangen:

- Crank
- Tandwielen / krans
- Casette
- Ketting
- Binnenkabels
- Buitenkabels

Rafels -> niet aanwezig

Helaas nog geen succes.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 apr 2020 12:52

Begin maar opnieuw met je binnen en buitenkabels en begin met fatsoenlijke einddoppen te gebruiken bij het kabeltje van je achterderailleur.( en waarschijnlijk ook bij de rest van je buitenkabels...)
Ook is die buitenkabel net te kort.
Trek eens aan de kooi van de voorderrie en kijk of er wat beweging in zit, zoniet goed schoonmaken en smeren.
Je linker shifter moet helemaal afgeschakeld zijn, dus ketting op het kleinste blad.
Succes.

WM1234
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2020 13:58

WM1234 29 apr 2020 13:05

Eind doppen heb ik liggen, bij de andere kabels zitten die er al netjes op. Alleen als ik nu al die doppen erop ga doen en die kabel moet weer los, kan ik weer gaan knippen.

Achter der. ben ik met je eens, ga ik nog naar kijken.

Maar voor der. is helemaal afgeschakeld, ketting staat op het kleinste blad en er zit beweging in.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 apr 2020 13:11

Voor de voorderrie: De shifter inderdaad helemaal terugschakelen, zodat de kabel zo ver mogelijk naar buiten komt.
Dan met de binnenste limietschroef de derailleur richting het buitenblad draaien, dan de kabel strak trekken en vastzetten. Vervolgens de binnenste limietschroef weer terugdraaien totdat de ketting niet meer aanloopt op de binnen-binnen versnelling. Dan zou de kabel op spanning moeten staan en zou hij in ieder geval moeten bewegen als je de shifter gebruikt om naar het buitenblad te schakelen.
De precieze afstelling is zonder cable adjuster erg tricky met dit type derailleur, dus steeds de kabel een klein beetje verplaatsen totdat de kooi goed staat in beide standen.

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 29 apr 2020 13:15


walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 apr 2020 13:24

Zoals gezegd; de kabel afstellen als de derailleur helemaal afgeschakeld is.

Bij de achterderailleur:
- als je 10 keer opschakelt komt er toch beweging in de derailleur? Kan niet anders.... Als je dan terug afschakelt, zou je moeten zien dat de kabel veel te slap hangt.
En trek de kabel op de achterbrug naar beneden; dan moet de derailleur bewegen.
En je hebt bij achterderailleur nog niet bijgeregeld. Die kabelspanning opdrijven is een start...

Walter

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 29 apr 2020 13:40

Ik kan het op de foto niet goed zien maar vraag me af of de kabel wel goed door de voorderailleur loopt (Cable Fixing Point).
Zelf had ik ooit een schakelprobleem met een 105 maar denk dat het bij Ultegra niet veel anders zal zijn. Zie: https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-FD0002-05-DUT.pdf met name de pagina's 10, 11 en 13
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

WM1234
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2020 13:58

WM1234 29 apr 2020 14:57

Achterder. net ook even aangepakt:

Afbeelding

Zit nu wel iets beter.

Kabelspanning lijkt op orde als je eraan trekt (voor beide kanten) maar toch met het shiften zit er geen beweging in.

Zit er toch zwaar aan te denken om even bij de fietsenmaker langs te rijden, die heeft het waarschijnlijk binnen een minuut boven water. Voor mijn gevoel zit ik er op 95%, alles lijkt te kloppen maar toch gebeurd er niets. Zwaar frustrerend.

Overigens iedereen bedankt voor de tips, wordt zeer gewaardeerd!

Plaats reactie