Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano 105 7000 voorderailleur afstellen

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 apr 2020 11:56

Hoi allen,

Het wil me maar niet lukken om mijn voorderailleur goed afgesteld te krijgen.
Het is een 105 7000 voorderailleur, met een schroefje om de kabelspanning goed te krijgen.
Dit heb ik netjes gedaan, dus schakelen naar buitenblad, dan een half klikje naar de trim-stand, en dan het spannings-schroefje aandraaien totdat de witte lijntjes recht naast elkaar staan.
De buitenste limietschroef heb ik zo ingesteld dat de ketting op 52-11 net niet aanloopt.
Echter als ik dan naar binnen schakel op de cassette, begint hij 4 tanden voor het grootste kransje al aan te lopen.
Ook in de trim-stand (dus weer een half klikje terug aan de voorkant) loopt hij nog steeds aan.
Jullie nog gouden tips om dit goed te krijgen?
Op de een of andere manier zou ik een groter verschil willen tussen de buitenblad-stand en de trim stand.

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 28 apr 2020 13:05

Ik heb deze derailleur zelf niet, maar 2 dingetjes vallen mij op aan de hand van jouw tekst:

De kabel heeft iets te veel spanning waardoor je in de trimstand net niet je doel bereikt. Schakel terug naar de low positie (dus niet de l-trim) en draai de spanningsschroef voor iets minder spanning.
De ketting plaats je pas als de kabelspanning goed is, pas dan stel je de buitenste limiet in.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 apr 2020 10:49

Traveler schreef: 28 apr 2020 13:05 Ik heb deze derailleur zelf niet, maar 2 dingetjes vallen mij op aan de hand van jouw tekst:

De kabel heeft iets te veel spanning waardoor je in de trimstand net niet je doel bereikt. Schakel terug naar de low positie (dus niet de l-trim) en draai de spanningsschroef voor iets minder spanning.
De ketting plaats je pas als de kabelspanning goed is, pas dan stel je de buitenste limiet in.
Dit heb ik gedaan; de spanning iets minde. Dan is de hoge trimstand inderdaad iets beter te gebruiken, en "groot-groot" is nu (binnen in ieder geval) goed werken.
Echter heb ik dan weer het zelfde gedoe met de kleinste 3 kransjes op het binnenblad :(

Update: nog meer gepield aan de kabelspanning, en nu heb ik hem zo ver dat hij (binnen) net een beetje aanloopt op groot-groot en klein-klein. Als het weer iets beter is maar eens testen of het ook werkt als er daadwerkelijk kracht op staat.

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 29 apr 2020 11:51

"De buitenste limietschroef heb ik zo ingesteld dat de ketting op 52-11 net niet aanloopt."

Dat is niet hoe je de H afstelling moet gebruiken. Lees de manual nog eens goed door.
De L en de H gebruik je voor de afstelling van de ketting t.o.v. de binnenkant van de derailleur!
Eerst de H met de shifter in hogetrim en groot-groot, daarna de L met shifter in L-trim en klein-groot.

Stel de limiet aan de buitenkant in het begin vooral niet te krap.
Ik heb de versie met de lange arm (R9000) en had er ook moeite mee om hem goed werkend te krijgen in het hele bereik, maar het komt goed met geduld en nauwkeurig werken, vanaf het richten van de derailleur bij montage tot de laatste stap.. :like:

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 29 apr 2020 11:55

vermeulen schreef: 29 apr 2020 10:49
Traveler schreef: 28 apr 2020 13:05 Ik heb deze derailleur zelf niet, maar 2 dingetjes vallen mij op aan de hand van jouw tekst:

De kabel heeft iets te veel spanning waardoor je in de trimstand net niet je doel bereikt. Schakel terug naar de low positie (dus niet de l-trim) en draai de spanningsschroef voor iets minder spanning.
De ketting plaats je pas als de kabelspanning goed is, pas dan stel je de buitenste limiet in.
Dit heb ik gedaan; de spanning iets minde. Dan is de hoge trimstand inderdaad iets beter te gebruiken, en "groot-groot" is nu (binnen in ieder geval) goed werken.
Echter heb ik dan weer het zelfde gedoe met de kleinste 3 kransjes op het binnenblad :(

Update: nog meer gepield aan de kabelspanning, en nu heb ik hem zo ver dat hij (binnen) net een beetje aanloopt op groot-groot en klein-klein. Als het weer iets beter is maar eens testen of het ook werkt als er daadwerkelijk kracht op staat.
Zou het niet net beter werken als er kracht op staat? Je ketting is dan mss iets strakker daardoor.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 apr 2020 14:18

Traveler schreef: 29 apr 2020 11:51 "De buitenste limietschroef heb ik zo ingesteld dat de ketting op 52-11 net niet aanloopt."

Dat is niet hoe je de H afstelling moet gebruiken. Lees de manual nog eens goed door.
De L en de H gebruik je voor de afstelling van de ketting t.o.v. de binnenkant van de derailleur!
Eerst de H met de shifter in hogetrim en groot-groot, daarna de L met shifter in L-trim en klein-groot.

Stel de limiet aan de buitenkant in het begin vooral niet te krap.
Ik heb de versie met de lange arm (R9000) en had er ook moeite mee om hem goed werkend te krijgen in het hele bereik, maar het komt goed met geduld en nauwkeurig werken, vanaf het richten van de derailleur bij montage tot de laatste stap.. :like:
Goeie tip! Dat deed ik dus verkeerd. Ik dacht inderdaad dat je de H-schroef moest afstellen op de buitenste stand.

Vroeger was die limietschroef toch alleen om te zorgen dat je de kooi niet tegen de crank aan duwt?

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 29 apr 2020 16:26

Voor zover ik weet is de H-schroef er altijd geweest om te voorkomen dat de ketting over het grote blad heen valt naar de crank arm.

kharmanist
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 aug 2010 11:11

kharmanist 29 apr 2020 17:38

Persoonlijk vind ik dit ook een van de moeilijkste voorderailleurs die ik heb moeten afstellen. Heel veel trial and error; YouTube-tutorials,...

Plaats reactie