Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oorzaak gebroken ketting?

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 27 apr 2020 11:13

Mijn nieuwe ketting is afgelopen dagen 3x gebroken. Er is iets dus niet goed, maar ik weet niet echt te achterhalen wat.

Ik heb mijn fiets opnieuw opgebouwd, met een tweedehands Ultegra triple (6703) groep. Na lang zoeken (en een thread op dit forum), heb ik de derailleurs afgesteld gekregen en loopt alles (volgens mij) helemaal soepel. Ik heb een nieuwe KMC x10-73 ketting gebruikt.

Een paar rustige ritjes en een intervaltraining ging alles goed. Zaterdag wilde ik een paar flinke versnellingen doen. Bij de tweede knapte de ketting. Missing link erin gedaan. Tijdens het terugfietsen knapte hij precies naast de missing link. Waarschijnlijk was die schakel beschadigd bij de eerste keer. Nog een missing link erin, thuisgekomen. Zondag wilde ik een rustig ritje doen. Na ruim 5 minuten, knapte de ketting weer, deze keer helemaal aan de andere kant, terwijl ik rustig een hobbeltje op fietste. Dat werd een wandeling naar huis.

Ik ken een aantal van de mogelijke oorzaken, zoals veel kracht zetten tijdens het schakelen. Ik moet bekennen dat ik de eerste keer wel schakelde terwijl ik aan het doorversnellen was. Misschien heeft dat een rol gespeeld, al had ik er volgens mij niet enorm veel druk op staan. Reed ong. 50kpu, windje in de rug, ik versnelde niet veel meer, had hoge cadans, schakelde alleen achter. In het verleden vaak zonder problemen gedaan.

Maar wat kan de oorzaak van de laatste keer zijn? Ik schakelde niet (paar seconden ervoor teruggeschakeld), zette niet veel kracht, reed 10kpu ofzo (zat achter een oud vrouwtje waar ik op moest wachten) en het was echt een ander deel van de ketting. Ik zat op het middenblad en denk ook ergens midden in de cassette. Ik vraag me nu af of mijn ketting gewoon een B-keusje is, maar wil daar niet zo maar van uitgaan.

- Kan het toch iets in de afstelling zijn? Zoals gezegd, alles lijkt netjes te staan en draait soepel.
- Slijtage/verwaarlozing lijkt me niet? Hij was nog maar paar weken uit de verpakking, zat nog onder het plakkerige smeermiddel waarmee hij geleverd was. (Wat een vieze boel wordt dat, volgende keer bij voorbaat verwijderen en zelf smeren..). Cassette en middenblad zijn ook nieuw, andere bladen niet, maar lijken wel prima.
- De KMC x10-73 is toch geschikt voor triples? Ik zag in ieder geval dat Futurum dat antwoordt op de vraag van een andere klant.
- Andere ideeën?

Ik begrijp dat je voor een triple bijvoorbeeld niet de Shimano Ultegra 6701 kan gebruiken. Van Ultegra moet je de 6600 of 7801 hebben. Ik heb ondertussen de 6600 besteld. Maar voor ik die aan gort draai, wil ik proberen een mogelijke oorzaak van de breuken te elimineren...

Tnx!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 27 apr 2020 16:07

Dat is een vreemd verhaal. Volgens mij heb je geen triple of dubbel kettingen.

Een KMC ketting hoef je niet te ponsen dus daar gaat het ook niet mis. De snelschakel is wel juist gesloten? Wat ik altijd doe is de snelschakel boven in net voor het voorblad draaien en dan achterwiel vasthouden en met een forse kracht de schakel sluiten dmv de crank arm.
Loopt je ketting wel goed door de achterderailleur kooi? Loopt alles geruisloos?
Ik zou niet verder gaan klooien met die ketting en er een ander op leggen.

Wat betreft de smeerzooi. Een nieuwe ketting maak ik eerst even plakvrij door met iets wasbenzine op een doekje over de ketting te wrijven.
Laatst gewijzigd door vincent75 op 27 apr 2020 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 apr 2020 16:19

Misschien een maandagmorgenproduct?
Schakelen onder belasting moet je wel zoveel mogelijk vermijden, zo heb ik ook een paar keer een ketting kapot getrapt.(mountainbike)
Of je bent zo sterk dat geen enkele ketting tegen je kracht opgewassen is? ;)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 apr 2020 16:37

Klinkt idd als een maandagochtendmodel.

In de praktijk krijg je een nieuwe ketting toch niet stuk door wat schakelen.

Walter

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 27 apr 2020 16:48

😊 Te sterk? Was dat het maar. Er zijn sterkere mensen die hun ketting niet kapot trappen.. Heb in al die jaren 1x eerder een ketting stuk getrapt. Dat was een 12 jaar oude mtb-ketting toen ik steil omhoog in het zand de fout maakte terug te schakelen en tegelijk vol kracht te zetten.

Het originele sluitschakeltje zat bij mijn nieuwe ketting goed. Daar is hij ook niet (dichtbij) stukgegaan. Had de ketting bij het opbouwen eerst wel een keer langs de verkeerde kant van het middenschotje van de achterderailleur gelegd. Maar dat hoor je meteen.. 🤣 Zodra ik begon met afstellen, heb ik het gecorrigeerd.

Dat van die dubbel/triple kettingen was ook nieuw voor me. Denk dat meeste kettingen voor beide zijn, maar zie bijvoorbeeld https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... g-10-speed:

“Let op: de Shimano Ultegra 6701 10-speed ketting is enkel geschikt voor crankstellen met twee voorbladen(Dubbel & Compact). Voor een Triple crankstel wordt de 6600 ketting aangeraden.”

Die 6600 schijnt meer speling/beweging te hebben.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 apr 2020 19:28

ilanman schreef: 27 apr 2020 11:13 Mijn nieuwe ketting is afgelopen dagen 3x gebroken. Er is iets dus niet goed, maar ik weet niet echt te achterhalen wat.

Ik heb mijn fiets opnieuw opgebouwd, met een tweedehands Ultegra triple (6703) groep. Na lang zoeken (en een thread op dit forum), heb ik de derailleurs afgesteld gekregen en loopt alles (volgens mij) helemaal soepel. Ik heb een nieuwe KMC x10-73 ketting gebruikt.

Een paar rustige ritjes en een intervaltraining ging alles goed. Zaterdag wilde ik een paar flinke versnellingen doen. Bij de tweede knapte de ketting. Missing link erin gedaan. Tijdens het terugfietsen knapte hij precies naast de missing link. Waarschijnlijk was die schakel beschadigd bij de eerste keer. Nog een missing link erin, thuisgekomen. Zondag wilde ik een rustig ritje doen. Na ruim 5 minuten, knapte de ketting weer, deze keer helemaal aan de andere kant, terwijl ik rustig een hobbeltje op fietste. Dat werd een wandeling naar huis.

Ik ken een aantal van de mogelijke oorzaken, zoals veel kracht zetten tijdens het schakelen. Ik moet bekennen dat ik de eerste keer wel schakelde terwijl ik aan het doorversnellen was. Misschien heeft dat een rol gespeeld, al had ik er volgens mij niet enorm veel druk op staan. Reed ong. 50kpu, windje in de rug, ik versnelde niet veel meer, had hoge cadans, schakelde alleen achter. In het verleden vaak zonder problemen gedaan.

Maar wat kan de oorzaak van de laatste keer zijn? Ik schakelde niet (paar seconden ervoor teruggeschakeld), zette niet veel kracht, reed 10kpu ofzo (zat achter een oud vrouwtje waar ik op moest wachten) en het was echt een ander deel van de ketting. Ik zat op het middenblad en denk ook ergens midden in de cassette. Ik vraag me nu af of mijn ketting gewoon een B-keusje is, maar wil daar niet zo maar van uitgaan.

- Kan het toch iets in de afstelling zijn? Zoals gezegd, alles lijkt netjes te staan en draait soepel.
- Slijtage/verwaarlozing lijkt me niet? Hij was nog maar paar weken uit de verpakking, zat nog onder het plakkerige smeermiddel waarmee hij geleverd was. (Wat een vieze boel wordt dat, volgende keer bij voorbaat verwijderen en zelf smeren..). Cassette en middenblad zijn ook nieuw, andere bladen niet, maar lijken wel prima.
- De KMC x10-73 is toch geschikt voor triples? Ik zag in ieder geval dat Futurum dat antwoordt op de vraag van een andere klant.
- Andere ideeën?

Ik begrijp dat je voor een triple bijvoorbeeld niet de Shimano Ultegra 6701 kan gebruiken. Van Ultegra moet je de 6600 of 7801 hebben. Ik heb ondertussen de 6600 besteld. Maar voor ik die aan gort draai, wil ik proberen een mogelijke oorzaak van de breuken te elimineren...

Tnx!
Nou heb ik ong. 50.000 km met een 6700 triple gereden met Shimano ketting, Sram kettingen en laatst KMC kettingen en nog nooit een ketting gebroken, laat staan problemen met de ketting gehad. Ik begrijp dan ook niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Een nieuwe ketting die breekt is niet goed gemonteerd bijv. snelschakel verkeerd o.i.d. of je hebt veel te veel kracht gezet bijvoorbeeld bij uit stil stand staand op de pedalen vertrekken in de grootste versnelling. Maar misschien kan je aangeven liefst met een foto waar/hoe precies de ketting is gebroken, je hebt ook al aangegeven een (extra) snelschakel te hebben gebruikt. Meerdere snelschakels in een ketting lijkt mij persoonlijk niet verstandig.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 27 apr 2020 19:37

Ik dacht het ook : maandagmorgenprodukt!

Ik heb ook een 6703 Triple Ultegra... met een KMC X10 ketting

Ik heb ook wel de Shimano 6600 ketting (zat er standaard op de aankoop van de nieuwe fiets en wordt inderdaad geadviseerd)er opgehad en ook geen problemen.

Zelf zet ik er (dus) de KMC X10 erop of de X10 el. Maar dat moet niets uitmaken.

Soms heb je dat wel, (dat je snap je toch niet)...dat een produkt foutief geproduceerd is.
Dan is er uiteraard iets mis gegaan met het produktieproces.

succes en veel fietsplezier :)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 apr 2020 21:16

Ik heb ooit een keer een setje van drie KMC kettingen gekocht die alledrie tijdens het rijden gebroken zijn. Dus maandagmorgen als je het mij vraagt.

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 05 mei 2020 14:53

Nou, nieuwe Ultegra 6600 ketting zit erop. Inmiddels 160km gemaakt, loopt als een zonnetje. Nu fingers crossed dat dat zo blijft...

Plaats reactie