Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Racefiets die 3 jaar stil heeft gestaan opknappen

daanos
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2020 11:52

daanos 24 apr 2020 12:19

Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw met racefietsen en daarom ook op dit forum.

Onlangs heb ik een simpel race fietsje van mijn vader een beetje opgeknapt. Dit bestond uit simpele handelingen als de remmen afstellen en de ketting schoonmaken en smeren. Toch vond ik dit wel erg leuk om te doen.

Nu heb ik de mogelijkheid gekregen om een leuk niet al te oud racefietsje over te krijgen met Ultegra groupset. Deze fiets staat wel al 3 jaar stil in een schuur. Nu wilde ik deze graag zelf weer opknappen en hierna uiteraard op rijden.

Mijn vraag is dus nu: wat zijn de dingen waar ik nu extra op moet letten waar iets aan gedaan of vervangen moet worden?

Zelf kwam mogelijk ik op de volgende dingen:

1. Stuurlint vervangen, ziet er simpelweg niet meer mooi uit.

2. Rem- en versnellingskabels vervangen, ik weet niet hoe deze kabels reageren als ze zo lang niet gebruikt worden en weet ook niet wanneer ze voor het laatst vervangen zijn. En als ik ze zou vervangen, zouden dan de binnen en buitenkabels beiden vervangen moeten worden, of zal alleen de binnenkabels waarschijnlijk volstaan.

3. Binnen- en buitenbanden, ik kan me voorstellen dat deze uitdrogen en daardoor niet optimaal meer zullen werken / gevoelig zijn om lek te gaan.

4. Remblokjes, zelfde verhaal als bij de banden, ik kan me voorstellen dat ze zullen uitdrogen en niet meer optimaal werken

Daarnaast zullen uiteraard de ketting en cassettes grondig worden schoongemaakt en weer opnieuw gesmeerd.

Morgen kan ik foto’s sturen van de fiets als deze nodig zijn.

Groeten,
Daan

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 apr 2020 12:41

Je hebt de goede punten al aangegeven. Allemaal doen dus ook buitenkabels, mits het makkelijk te doen is. ( De banden ligt een beetje aan de conditie van opslag, want evt zijn ze nog wel goed ) Nog een paar tips.

- Zadelpen losmaken en invetten / Montagepasta bij carbon. In het slechtste scenario zit hij nu al vast.
- Balhoofdlagers/cups schoonmaken en van vet voorzien

Meestal maak ik dan nog allerlei dingen los om ze goed te kunnen poetsen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 24 apr 2020 13:13

Kabels en remblokjes zou ik me echt geen zorgen om maken. Binnenbanden ook niet zozeer, buitenbanden alleen als ze duidelijk uit elkaar vallen. Als voorbeeld: de voorband van mijn fietsen is regelmatig meer dan 3 jaar oud en dat is geen enkel probleem.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 apr 2020 13:16

Inderdaad, dat is het mooie van een fiets.

Even afstoffen, kijken of alles soepel loopt en nog in orde is en dan gewoon gaan fietsen.

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 24 apr 2020 15:31

Houd ook even rekening met de staat van onderhoud voordat hij in de schuur werd geparkeerd... ;)

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 24 apr 2020 18:00

@traveler: geweldige tekening in je profielfoto!
o'7o

Plaats reactie