Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Demonteren crank

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 18 apr 2020 21:26

Hallo,

Met deze corona tijden heb ik eindelijk tijd om me bezig te houden met een lente-projectje. Ik ben momenteel de oude koersfiets van men vader aan het restaureren.

De volgende stap is het frame te schuren en daarna te herspuiten.
Nu moet ik enkel het crankstel er nog af krijgen. Hier is mijn probleem, en heb ik enige hulp nodig. Zie foto's hieronder ik zou enkel de armen en kettingbladen willen demonteren. Maar ik krijg ze er met enig bruut geweld niet af. Ik heb geprobeerd de 'pin' met hamer eruit te slaan, maar dit lukte niet. Ter info: op de crank staat geen merk of naam. Maar de fiets is indertijd opgebouwd met Huret Svelto. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 19 apr 2020 07:08

Je zal de cranck spie eruit moeten slaan. Het is zacht materiaal, dus het gaat vervormen. Draai de moer iets los, zodat hij ongeveer twee millimeter los is. Dan op de moer slaan. Komt ie niet los gewoon door blijven slaan en eventueel de moer eraf halen als het niet lukt.

Als het dan nog niet lukt met een homp ijzer (bijv zware hamer) de crank aan de andere kant van de spie laten dragen en dan weer op de spie meppen. Breekt het schroefdraad af dan met een drevel verder gaan. Hij komt er uiteindelijk altijd uit. Ik heb lang geleden in een fietsenwinkel gewerkt en er honderden, duidenden uitgemept. Uiteindelijk lukt het altijd.

Als je een nieuwe spie gaat monteren dan moet je de schuine kant op maat vijlen. Tik hem er losjes in en er dan weer uit. Je ziet dan waar hij materiaal teveel heeft. Beetje vijlen en weer opnieuw erin tikken en eruit. Tot hij de goede maat heeft.

Succes!

Plaats reactie