Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

6870 di2 issue

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 12 apr 2020 10:07

Hi,

Sinds gisteren een bizar fenomeen met mijn schakelgroep. Bij de eerste shift (vooraan of achteraan) reageert de groep niet. Als ik een tweede keer click dan komt er wel een shift.

Als ik daarna nog eens shift dan werkt het wel prima. Als ik om en bij de 2 minuten niet meer shift dan heb ik terug het initieel probleem waarbij de eerste shift niet reageert.

Het systeem lijkt precies in slaap te vallen, en moet eerst met een shift wakker gemaakt worden :lol:

Batterij indicator is groen. En het is zowel links/rechts (achter/voor).

Iemand bekend met dit issue?

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 12 apr 2020 21:51

In mijn ervaring is dit vaak een batterij of kabel die stuk aan het gaan is, of niet goed ingeplugd is / vieze connector.

Je kan de FM vragen of ze de fiets aansluiten op een SM-PCE02 of SM-PCE1, daarmee kunnen ze fouten opsporen. Let wel, deze tool spoort alleen fouten op in onderdelen met 'firmware', dat wil zeggen: als je Junction B stuk is of een van de kabels dan zal deze tool dat niet detecteren.

In het geval van een kabelprobleem is het vaak een voor een kabels uitsluiten.. niet een heel fijn klusje ;).

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 13 mei 2020 13:19

Kleine update. Probleem is nog steeds niet vanzelf opgelost spijtig genoeg :-)

Eens aan de pc gehangen en in etube krijg ik volgende melding:
Afbeelding

Zou er iets mis zijn met de junction box? (EW90A) Als ik de batterijstatus wil checken (via shifterknop) dan knippert hij wel mooi groen. Dus echt compleet dood is hij niet.

Ik zou wel graag zeker zijn vooraleer ik dit vervang mits het aardig aan de prijs is :shock: .

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1634
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 13 mei 2020 13:26

Ik zou eerder aan een los/slecht contact denken.
Als de junction groen oplicht lijkt me dat die wel werkt, maar soms geen connectie heeft.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 13 mei 2020 13:53

Aaan de EW90A (die aan stuurpen hangt) zit alles vast. Misschien dan het verbindingstuk aan het bracket zit (verbindt junction met batterij en derailleurs)?

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 13 mei 2020 20:26

Kan inderdaad van alles zijn. In ieder geval ziet E-Tube Project de Junction A EN de batterij (master unit) niet.
Volgens mij zou E-Tube de Junction A altijd moeten zien, behalve als er iets mis is met de firmware of de junction zelf.
(ook als er iets mis is met de batterij dan nog moet de Junction A te zien zijn in E-Tube)

Ik zou 'm bij een fietsenmaker aan een SM-PCE02 / SM-PCE1 laten hangen en dan een error check uit laten voeren. Dat kan ik ook wel doen, maar volgens mij zit je in zuid nederland en niet regio Rotterdam ;)

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 14 mei 2020 07:37

Antwerpen ;-) Dat is wat ver idd. Zal het idd moeten laten uitlezen. Denk verder niet dat er een los contact is mits de derailleurs wel werken en het probleem telkens hetzelfde is (telkens 1 klik nog om systeem "wakker" te schudden, als ik direct daarna verschillende shifts maak geen probleem, wacht ik even dan heb ik opnieuw 1 klik nodig vooraleer ik kan shiften).

Dank voor de hulp.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 04 jun 2020 12:12

Korte update. PCE tool gebruikt en dan herkende hij de externe junction wel, maar de master (DN110) niet. De batterij direct aan de PCE gehangen. Batterij werd netjes herkend en firmware update gedaan. Error check was normaal.

Hopende het euvel hiermee opgelost te hebben....maar als ik de batterij dan terug aan de groep hang wordt ze wederom niet herkend. Dit is wel raar want de groep schakelt wel.

Ik denk dat het issue zich dus in de interne junction (JC41?) bevindt. Als ik de tijd gevonden heb ga ik de PCE daar eens hangen.

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 04 jun 2020 22:10

Je kan de SM-JC41 wel aan de PCE hangen, maar dat doet niks ;-)
De SM-JC41 / 40 hebben namelijk geen firmware, het zijn eigenlijk gewoon splitters. Er valt ook niets te updaten aan de SM-JC41/40 (net als een EW-SD50 / EW-JC130 / EW-JC200).

Natuurlijk kan de SM-JC41 wel kapot of stervende zijn, of een van de kabels. Bijvoorbeeld die van de JC41 naar de batterij. Helaas kan je dat niet 'zien' in e-tube, behalve dan dat er onderdelen niet zichtbaar zijn of 'rood' weergegeven worden.

Je hebt nu de batterij aan de SM-PCE gehangen m.b.t. single-unit-connection mode, maar je kunt ook heel de fiets aan de SM-PCE hangen. Je hebt natuurlijk op 13 mei al heel de fiets aan de PC gehangen, dus ik weet niet of je nu een ander beeld krijgt, maar je kunt het altijd proberen.

Om dit te doen plug je de SM-PCE in een vrije e-tube poort, b.v. de 2e poort van een shifter en dan kies je in E-Tube het 'road'(?) icoontje linksboven.
(ST-6870/9070/r8050/r9150: gebruik niet de 3e/onderste poort van je shifter, want daar werken alleen sprint shifters op)

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 05 jun 2020 10:28

Bedankt voor de feedback Salteh!

Voor de duidelijkheid, ik heb de hele fiets aan de PCE gehangen via de externe junction (1 vd shifters uitgetrokken) en dan wordt de batterij dus niet gevonden. Daarnaast heb ik de PCE direct op de batterij aangesloten en dan werd deze wel gevonden.

Had de PCE achteraf gezien idd aan de shifter zelf kunnen hangen mits daar extra gaatjes zijn, dan had ik echt heel de groep gehad. Maar beide shifters werken.

Wat ik nog wil testen:
- PCE aan de JC41 hangen (ipv de kabel die van de externe junction komt). Dan zou ik normaal de beide derailleurs moeten zien + batterij? Indien ik weer de batterij niet vind dan zit het issue daar. Anders in de kabel van interne naar externe junction.
- kabel vd derailleur en batterij in JC41 omwisselen, als ik de batterij dan wel vind en derailleur niet dan ligt het aan één poort/slot vd JC41. Indien niet, dan is de kabel tussen JC41 en batterij stuk.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 28 jun 2020 17:56

Nieuwe update:

Als ik PCE direct aan de batterij hang dan wordt deze prima herkend, een storingsanalyse levert ook prima resultaat op (zijnde batterij werkt, geen storingen).

Vanaf ik de batterij aan de groep hang (of aan een deel) dan wordt deze niet meer gevonden. Heb de batterij aan verschillende kabels gehangen maar zelfde resultaat.

Batterij dus stuk? Desondanks geen storingen als ik ze direct verbindt. Bizar.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1634
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 jun 2020 18:32

rob86 schreef: 28 jun 2020 17:56 Nieuwe update:

Als ik PCE direct aan de batterij hang dan wordt deze prima herkend, een storingsanalyse levert ook prima resultaat op (zijnde batterij werkt, geen storingen).

Vanaf ik de batterij aan de groep hang (of aan een deel) dan wordt deze niet meer gevonden. Heb de batterij aan verschillende kabels gehangen maar zelfde resultaat.

Batterij dus stuk? Desondanks geen storingen als ik ze direct verbindt. Bizar.
Misschien zijn vermogen aan t verliezen.
Als je kabels eraan hebt, is de weerstand groter?!

Plaats reactie