Beste wielerfanaten,
Na de leenbeurten van de fiets van mijn pa toch maar gaan sparen voor mijn eigen racefiets zodat we ook een samen konden gaan. Begin dit jaar mijn prachtige Specialized Roubaix gekocht, het betreft een inruilfiets die in zeer goede staat verkeerde.
Ik heb er nu een kilometer of 500 op gereden en merkte vorige week op dat de ketting erg slap hing. Ik ben geen fietsenmaker maar heb ook geen 2 linkerhanden dus besloten om google te raadplegen en er even naar te kijken. Maar ik kom helaas niet verder.
Er was niet echt veel beweging in de derailleur te krijgen maar na een aantal keer proberen kwam er wat beweging in de onderdelen maar hij spant de ketting nog steeds niet strak als ik van het grootste tandwiel voor naar een kleinere wil gaan. Hij blijft gewoon op dezelfde plaats staan. Heb een aantal foto's toegevoegd om het wat duidelijker te maken
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Moet ik de derailleur smeren of kan dit aan de veer liggen? Aangezien ik de fiets net heb aangeschaft hoop ik het zelf te kunnen fixen en zit niet nu al te wachten op een dure reparatie....
HELP! Achterderailleur spant de ketting niet meer
Ik heb het idee dat de kooi van de derailleur vast zit, althans niet meer zo goed beweegt met de veer die erin zit om de ketting strak te houden. Ik zou als ik jouw was het scharnierpunt van de kooi met het derailleurhuis (foto2) met wat Imal o.i.d. inspuiten en met de hand tot de uiterste standen bewegen totdat er weer voldoende beweging en vooral spankracht inzit. Als de veer is gebroken zal je geen spankracht merken en is het einde oefening. Dan inspuiten met een smeermiddel bijv. teflonspray, goed bewegen dan moet het m.i. weer goed komen. Verder is het zo dat er op de derailleur bij het punt van de snelspanner een schroefje (B-schroef) zit die de kettingspanning regelt. Als de ketting de juiste lengte heeft moet deze nog net strak staan als de ketting op de kleinste bladen/kransjes is geschakeld.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik zou net als Orlok ook opmerkt....
eerst alle draaidelen van je derailleur, goed smeren/inspuiten met olie en daarna de afzonderlijke delen....met de hand heen en weer bewegen,
zodat alles weer wat soepeler wordt.
Op you tube heb je altijd veel videoś staan.
Meest in het engels.
hier bv over de functie van de b schroef.
https://www.youtube.com/watch?v=QRhKaZd6GWQ
eerst alle draaidelen van je derailleur, goed smeren/inspuiten met olie en daarna de afzonderlijke delen....met de hand heen en weer bewegen,
zodat alles weer wat soepeler wordt.
Op you tube heb je altijd veel videoś staan.
Meest in het engels.
hier bv over de functie van de b schroef.
https://www.youtube.com/watch?v=QRhKaZd6GWQ
Dank je wel allemaal! Heb het nu ingespoten en langzaam bewogen waardoor er weer beweging in kwam en er weer spanning op de ketting staat. Ben zelf niet heel bekend met het eigen onderhoud van de fiets (nog aan het oriënteren) maar is het smeren van deze en andere bewegende delen een wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse taak?
Thanks, zeer duidelijk filmpje !codex schreef: ↑06 apr 2020 19:56
hier bv over de functie van de b schroef.
https://www.youtube.com/watch?v=QRhKaZd6GWQ
Inspuiten met remmenreiniger en alle versnellingen even schakelen.
Goed droogmaken.
Dunne olie bewegende delen drupje er op en paar keer schakelen ook wanneer je de fiets op de kop zet.
Droge doek alles netjes schoonvegen.
Goed droogmaken.
Dunne olie bewegende delen drupje er op en paar keer schakelen ook wanneer je de fiets op de kop zet.
Droge doek alles netjes schoonvegen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Bekend kwaaltje van deze serie Ultegra. In principe kun je vrij eenvoudig de kooi losmaken van de rest van de derailleur. Dan zul je waarschijnlijk zien dat de veer flink roestig is. Ff goed schoonmaken en inspuiten met WD40 of Brunox oid. en hij doet ‘t weer probleemloos.
Ik rij al twee jaar met dezelfde R8000 derailleur maar dit probleem nog niet gehad. Uit elkaar halen is overigens geen moeilijke klus https://youtu.be/ZlvhXn1SCCs
Dogma F
Laat ik dat nou jaren terug eens hebben willen doen bij een 6700 derailleur, maar met geen mogelijkheid de schroef kunnen losdraaien ergo de gehele inbuskop vernageld. Uiteindelijk is alles op de manier zoals ik eerder in dit topic had beschreven weer goed gekomen.Ramon73 schreef: ↑07 apr 2020 08:55Ik rij al twee jaar met dezelfde R8000 derailleur maar dit probleem nog niet gehad. Uit elkaar halen is overigens geen moeilijke klus https://youtu.be/ZlvhXn1SCCs
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dank allemaal voor de behulpzame reacties. Gisteren de tips opgevolgd en hij doet het weer, uiteindelijk was het makkelijk verholpen door met behulp van wat smeermiddel langzaam beweging in de verschillende onderdelen te brengen. Vraag me wel nog steeds af hoe die ineens zo vast heeft kunnen zitten... Maar hij doet het weer en vandaag weer een lekkere rit gemaakt met dit prachtige weer.