Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ontluchtingschroef

VDCycling
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 mar 2020 07:46

VDCycling 01 apr 2020 19:49

In tijden van Covid 19 wilde ik graag mijn achterste remleiding ontluchten doordat de hardheid van de rem veel verminderd was.

Onwetende heb ik denk ik de ontluchtingschroef beschadigd. Ik slaag er niet in om deze te lossen. Waarschijnlijk werd deze te hard aanspannen lange tijd geleden. Deze schroef is wel heel broos van materiaal.

Ook bij controle zie ik op mijn remklauw dat het beschermingkapje van de schroef waardoor de hydraulische olie moet, er niet meer is. Waarschijnlijk ergens verloren bij het poetsen van de fiets of ergens onderweg.

Hierbij dus volgende vragen:
1) iemand ervaring met kapotte ontluchtingschroef en hoe deze te lossen?

2) Is er een goeie online shop waar je ontluchtingschroef en beschermkap kan bestellen? Zodat ik alles terug in orde kan zetten.

3) Kan het zijn dat de remkracht vermindert is door vuiligheid (door het niet meer hebben van de beschermkap)?

Bedankt!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 01 apr 2020 20:01

Schroef, even ervan uitgaande dat je flat Mount hebt:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 05-p46353/

Dust cover
https://www.bike-components.de/de/Shima ... be-p39677/


En nee, door ontbreken vd dust cover kan niet je remkracht verminderen. Het is een gesloten systeem. Dust cover zit er om te zorgen dat de nipple schoon is, op het moment dat je wilt bleeden

Er zat of zit ergens lucht in de leiding, of je hebt ergens een lekkage.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 01 apr 2020 20:08

Als je deze vragen moet stellen op een forum, dan denk ik dat het beter is dat u niet aan hydraulische remmen komt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2020 20:41

bikerke schreef: 01 apr 2020 20:08 Als je deze vragen moet stellen op een forum, dan denk ik dat het beter is dat u niet aan hydraulische remmen komt.
Wat een onzin zeg.

Door de vragen te stellen kan je jezelf op de juiste hoogte stellen.
In combinatie met alle voorhande zijnde youtube instructie videos en het feit dat een racefiets geen rocket science is, kan je prima alle herstellingen zelf aanvangen.

Kom je er niet uit, krijg je het echt niet voor elkaar, kan je altijd alsnog naar de fietsenmaker gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 01 apr 2020 20:55

MarkVeenstra schreef: 01 apr 2020 20:41
Wat een onzin zeg.

Door de vragen te stellen kan je jezelf op de juiste hoogte stellen.

Kom je er niet uit, krijg je het echt niet voor elkaar, kan je altijd alsnog naar de fietsenmaker gaan.
De beste raad die je soms kan geven is de mensen de raad te geven er van af te blijven.
Door deze vragen te lezen ga ik van de veronderstelling uit dat de ts waarschijnlijk niet veel weet van mechaniek en in het bijzonder hydraulische remmen.
Dan is het gewoon beter dat de ts "live" bij de fiets uitleg krijgt van iemand hoe het te doen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2020 21:15

ah.., maar dat klinkt dan toch al een heel stuk vriendelijker en opbouwender? ;)
En dan ben ik het nog met je eens ook. Een live workshop is vaak beter dan zelf educatie :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

VDCycling
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 mar 2020 07:46

VDCycling 02 apr 2020 08:00

t2300 schreef: 01 apr 2020 20:01 Schroef, even ervan uitgaande dat je flat Mount hebt:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 05-p46353/

Dust cover
https://www.bike-components.de/de/Shima ... be-p39677/


En nee, door ontbreken vd dust cover kan niet je remkracht verminderen. Het is een gesloten systeem. Dust cover zit er om te zorgen dat de nipple schoon is, op het moment dat je wilt bleeden

Er zat of zit ergens lucht in de leiding, of je hebt ergens een lekkage.
De schroef die je doorgaf via link is niet deze dat ik bedoelde. Het is de ontluchtingschroef aan de shifter die ik wilde bedoelen.

Zijn heel broze schroeven, dus weet je soms manier om deze los te maken?

VDCycling
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 mar 2020 07:46

VDCycling 02 apr 2020 08:01

bikerke schreef: 01 apr 2020 20:55
MarkVeenstra schreef: 01 apr 2020 20:41
Wat een onzin zeg.

Door de vragen te stellen kan je jezelf op de juiste hoogte stellen.

Kom je er niet uit, krijg je het echt niet voor elkaar, kan je altijd alsnog naar de fietsenmaker gaan.
De beste raad die je soms kan geven is de mensen de raad te geven er van af te blijven.
Door deze vragen te lezen ga ik van de veronderstelling uit dat de ts waarschijnlijk niet veel weet van mechaniek en in het bijzonder hydraulische remmen.
Dan is het gewoon beter dat de ts "live" bij de fiets uitleg krijgt van iemand hoe het te doen.
Ik wilde gewoon eens polsen naar ervaringen van mensen hiermee. Als ik inderdaad geen volledig zekerheid heb van de zaken, dan zal ik ook moeten wachten totdat tijden weer zijn normale gang gaan en ga ik hiervoor hulp zoeken.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 apr 2020 08:06

VDCycling schreef: 02 apr 2020 08:00
t2300 schreef: 01 apr 2020 20:01 Schroef, even ervan uitgaande dat je flat Mount hebt:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 05-p46353/

Dust cover
https://www.bike-components.de/de/Shima ... be-p39677/


En nee, door ontbreken vd dust cover kan niet je remkracht verminderen. Het is een gesloten systeem. Dust cover zit er om te zorgen dat de nipple schoon is, op het moment dat je wilt bleeden

Er zat of zit ergens lucht in de leiding, of je hebt ergens een lekkage.
De schroef die je doorgaf via link is niet deze dat ik bedoelde. Het is de ontluchtingschroef aan de shifter die ik wilde bedoelen.

Zijn heel broze schroeven, dus weet je soms manier om deze los te maken?
Die nippel op de shifter kun je daar ook vinden:

https://www.bike-components.de/en/Shima ... 20-p61273/

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 apr 2020 09:31

bikerke schreef: 01 apr 2020 20:08 Als je deze vragen moet stellen op een forum, dan denk ik dat het beter is dat u niet aan hydraulische remmen komt.
Een schroef waarvan de kop de geest geeft kan iedereen overkomen

Lijkt me hier een goede plaats de opties te bekijken dat op te lossen. Zo bijzonder zijn deze vragen toch niet? Kan jij ze beantwoorden?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 apr 2020 09:35

Voor de schroef:
-probeer een andere inbus. Zeker de schroef nog een helemaal proper maken dat al het vuil eruit is. Een zandkorrel minder en je kan iets dieper in de kop en je heb misschien net genoeg kracht
- probeer een torx. Soms passen die juist in een inbuskop.
- slijp/zaag.. een gleuf in de schroef en probeer met een platte schroevendraaier
- een sterke tang rondom de schroef.
- nood oplossing is boren.. (vraag anderen hier tips;-)).

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 02 apr 2020 12:07

walter- schreef: 02 apr 2020 09:31
bikerke schreef: 01 apr 2020 20:08 Een schroef waarvan de kop de geest geeft kan iedereen overkomen

Lijkt me hier een goede plaats de opties te bekijken dat op te lossen. Zo bijzonder zijn deze vragen toch niet? Kan jij ze beantwoorden?
Een "ontluchtingsschroef" zoals ts schrijft , dan veronderstel ik dat ts een ontluchtingsnippel bedoeld. Als je deze los draait dan en kennis niets van het systeem dan kun je makkelijk in de problemen komen.
En deze draai je los met een ringsleutel.
Is deze rond gedraaid dan boor je ze uit en probeert ze los te draaien met "een linkse tap" . Weet je zo een zaken niet? Blijf er dan best af.....

Plaats reactie