Ik heb vandaag de bottom bracket cups vervangen van mijn racefiets. Toen ik de crankarmen er uit haalde zag ik dat er geen spacer was gemonteerd...
Nadat ik de nieuwe cups had gemonteerd heb ik de crankarmen gemonteerd en bij de linkercrankarm de spacer ertussen gestoken zoals op de foto.
Nu viel het me op dat er wat ruimte zit tussen de linkercrankarm en de cup, dit was niet toen ik de oude cups er nog had inzitten (waarschijnlijk omdat er geen spacer tussen zat) . Dus nu vraag ik me af of deze ruimte ertussen normaal is of niet?
Campagnolo ultra torque bottom bracket
Wat bedoel je precies?
Een wavy washer is géén spacer.
Links en rechts geen handige terminologie. Duidelijker is: DS en NDS.
Een wavy washer is géén spacer.
Links en rechts geen handige terminologie. Duidelijker is: DS en NDS.
Het gaat om de ruimte die er zit tussen de crank arm en de bottom bracket cup. Ik vraag ma af of dit normaal is omdat het voordien niet was omdat er geen wavy washer gebruikt was...
Die wave washer maakt niet een heel groot verschil (kijk maar hoe dun hij is). Hij is volgens mij bedoeld om losdraaien/trillen van de crank tegen te gaan. De crank mag je behoorlijk vast zetten. Als dat het geval is, dan hoef je je geen zorgen te maken. Overigens vind ik die ruimte wel meevallen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Niets vreemds te zien op de foto,
Die "wavy washer" is wel degelijk een spacer (met variabele breedte) en is bedoeld om de (soms zeer ruime) toleranties van framefabrikanten op te kunnen vangen. Campa levert zijn trapassen aan/iets boven de maxiwaarde die voor het bb type gelden en die veerring zorgt ervoor dat de speling veroorzaakt door een geringere breedte van de bottombracket wordt opgeheven (hoe breder het bottom bracket meer deze ring "plat wordt gedrukt).
Zeker bij slecht passende frames waar toch speling op de trapas blijft bestaan vervang ik deze veerring voor echte spacers/vulringen tot het probleem is verholpen (maar daar zit wel een grens aan).
Die "wavy washer" is wel degelijk een spacer (met variabele breedte) en is bedoeld om de (soms zeer ruime) toleranties van framefabrikanten op te kunnen vangen. Campa levert zijn trapassen aan/iets boven de maxiwaarde die voor het bb type gelden en die veerring zorgt ervoor dat de speling veroorzaakt door een geringere breedte van de bottombracket wordt opgeheven (hoe breder het bottom bracket meer deze ring "plat wordt gedrukt).
Zeker bij slecht passende frames waar toch speling op de trapas blijft bestaan vervang ik deze veerring voor echte spacers/vulringen tot het probleem is verholpen (maar daar zit wel een grens aan).
Heren,
Een soortgelijke checkvraag van mij: recent heb ik mijn Ultra Torque trapas laten onderhouden bij mijn fietsenmaker ivm een irritante tik die nu gelukkig verleden tijd is.
Bij het poetsen vandaag viel me op dat de ruimte aan zowel de DS als de NDS behoorlijk groot is tussen de cups en de crank. Aan de DS zelfs nog iets meer dan aan de DS.
Helaas heb ik niet opgelet of dit vóór de trapasbeurt ook al het geval was.
Door deze ruimte merk ik dat vuil makkelijker tussenin kruipt:
- is deze ruimte aan beide zijden OK of te veel?
- Kan dat de lagers of andere onderdelen evt. sneller doen slijten?
(Klik op de foto's om in te zoomen)
Een soortgelijke checkvraag van mij: recent heb ik mijn Ultra Torque trapas laten onderhouden bij mijn fietsenmaker ivm een irritante tik die nu gelukkig verleden tijd is.
Bij het poetsen vandaag viel me op dat de ruimte aan zowel de DS als de NDS behoorlijk groot is tussen de cups en de crank. Aan de DS zelfs nog iets meer dan aan de DS.
Helaas heb ik niet opgelet of dit vóór de trapasbeurt ook al het geval was.
Door deze ruimte merk ik dat vuil makkelijker tussenin kruipt:
- is deze ruimte aan beide zijden OK of te veel?
- Kan dat de lagers of andere onderdelen evt. sneller doen slijten?
(Klik op de foto's om in te zoomen)