Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campagnolo ultra torque bottom bracket

cobe
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2016 18:39

cobe 27 mar 2020 20:33

Ik heb vandaag de bottom bracket cups vervangen van mijn racefiets. Toen ik de crankarmen er uit haalde zag ik dat er geen spacer was gemonteerd...

Nadat ik de nieuwe cups had gemonteerd heb ik de crankarmen gemonteerd en bij de linkercrankarm de spacer ertussen gestoken zoals op de foto.

Nu viel het me op dat er wat ruimte zit tussen de linkercrankarm en de cup, dit was niet toen ik de oude cups er nog had inzitten (waarschijnlijk omdat er geen spacer tussen zat) . Dus nu vraag ik me af of deze ruimte ertussen normaal is of niet?

Afbeelding
Bijlagen
IMG_20200327_192822.jpg
download.jpeg
download.jpeg (5.14 KiB) 2069 keer bekeken

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mar 2020 20:38

Wat bedoel je precies?

Een wavy washer is géén spacer.

Links en rechts geen handige terminologie. Duidelijker is: DS en NDS.

cobe
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2016 18:39

cobe 27 mar 2020 20:53

havana schreef: 27 mar 2020 20:38 Wat bedoel je precies?

Een wavy washer is géén spacer.

Links en rechts geen handige terminologie. Duidelijker is: DS en NDS.

Het gaat om de ruimte die er zit tussen de crank arm en de bottom bracket cup. Ik vraag ma af of dit normaal is omdat het voordien niet was omdat er geen wavy washer gebruikt was... Afbeelding
Bijlagen
IMG_20200327_204737.jpg

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 mar 2020 20:57

Die wave washer maakt niet een heel groot verschil (kijk maar hoe dun hij is). Hij is volgens mij bedoeld om losdraaien/trillen van de crank tegen te gaan. De crank mag je behoorlijk vast zetten. Als dat het geval is, dan hoef je je geen zorgen te maken. Overigens vind ik die ruimte wel meevallen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 mar 2020 21:44

Niets mis mee , ziet er goed uit hoor. Crankbout netjes op ca 45 Nm vastgezet neem ik aan.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

cobe
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2016 18:39

cobe 27 mar 2020 21:53

rene schreef: 27 mar 2020 21:44 Niets mis mee , ziet er goed uit hoor. Crankbout netjes op ca 45 Nm vastgezet neem ik aan.
Ja ik heb de crankbout op 50Nm vastgezet, bedankt voor de reactie! Nu weet ik dat er niks mis mee is.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 mar 2020 08:03

De crankarmen vastpakken en torderend/wringend op en neer bewegen. Voel je geen speling dan is het ok.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 mar 2020 11:21

Hier mijn fiets met foto van de NDS :

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 mar 2020 20:42

Niets vreemds te zien op de foto,

Die "wavy washer" is wel degelijk een spacer (met variabele breedte) en is bedoeld om de (soms zeer ruime) toleranties van framefabrikanten op te kunnen vangen. Campa levert zijn trapassen aan/iets boven de maxiwaarde die voor het bb type gelden en die veerring zorgt ervoor dat de speling veroorzaakt door een geringere breedte van de bottombracket wordt opgeheven (hoe breder het bottom bracket meer deze ring "plat wordt gedrukt).
Zeker bij slecht passende frames waar toch speling op de trapas blijft bestaan vervang ik deze veerring voor echte spacers/vulringen tot het probleem is verholpen (maar daar zit wel een grens aan).

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 04 apr 2020 16:15

Heren,

Een soortgelijke checkvraag van mij: recent heb ik mijn Ultra Torque trapas laten onderhouden bij mijn fietsenmaker ivm een irritante tik die nu gelukkig verleden tijd is.

Bij het poetsen vandaag viel me op dat de ruimte aan zowel de DS als de NDS behoorlijk groot is tussen de cups en de crank. Aan de DS zelfs nog iets meer dan aan de DS.
Helaas heb ik niet opgelet of dit vóór de trapasbeurt ook al het geval was.

Door deze ruimte merk ik dat vuil makkelijker tussenin kruipt:
- is deze ruimte aan beide zijden OK of te veel?
- Kan dat de lagers of andere onderdelen evt. sneller doen slijten?

(Klik op de foto's om in te zoomen)

IMG_5069.jpeg
IMG_5068.jpeg

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 apr 2020 18:59

Ziet er prima uit bij je Pinarello, aan de driveside heb je een borgveer die voorkomt dat je as losloopt en aan de nondriveside ook alles ok. :like:

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 06 apr 2020 11:18

He Scottpch, dank je wel! Toch even checken nog: komt er daardoor niet te veel en te snel vuil bij de vitale onderdelen (lagers, etc.)?

Plaats reactie