Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ridley Pegasus triple ombouwen naar 2 x 11

Stijn97
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2020 08:50

Stijn97 23 mar 2020 09:08

Dag,

Ik ben in het bezit van een Ridley Pegasus uitgerust met full shimano ultegra (vorige editie). Vorig week brak mijn ketting echter wegens slijtage.

Volgens de fietsenmaker zou het middelste blad van de cassette (de tandjes zijn scherp geworden), het tandwiel vanachter en het derailleur wieltje vervangen moeten worden.

Ik heb de volgende vragen (ik kan vanwege de corona toestand niet ten rade bij de fietsenmaker):

1) Is het mogelijk om de triple naar een 2 x 11 om te bouwen?
Ik gebruik nu slechts het middenblad en om in de toekomst slijtage te beperken lijkt me een 2 x 11 gunstiger. Plus ik fiets voornamelijk op het vlakke.

2) Het ombouwen of vervangen (triple of 2 x 11 maakt niet) is het mogelijk om dit zelf te doen? En waar vind ik de specifieke onderdelen hiervoor?
Heb het www al wat afgezocht maar vind niet meteen een onderdelenfiche van een Ridley Pegasus, is alles standaard uitgerust?

3) Vanuit kostenperspectief gezien, zouden jullie mijn oude Ridley terug opnieuw opknappen of voor een nieuwe fiets kiezen? Voor de rest is alles zo goed als in orde.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange post!

Groeten,

Stijn

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 mar 2020 09:57

Crank: dat onderdeel dat je in beweging brengt door te trappen. Daarop zitten kettingbladen.

Cassette; zit op je achterwiel

Je kettingbladen krijgen door slijtage puntjes. Dan vervang je je kettingblad. (20 - 30euro?).

Als ketting sneuvelt door ouderdom moet je ook de cassette vervangen. Met de ketting en nieuwe kettingbladen alles bij elkaar tussen 80 en 150 euro door je fietsenmaker.

Dubbel gaan rijden: nieuwe crank kopen en rijden... bij shimano heb je een inbussleutel nodig en specifiek tooltje nodig (kost 10 euro?). Als je je keuze gemaakt hebt kunnen we wel duiden welk tooltje.

Maar je huidige setup is 10 speed (triple in 11 speed bestaat niet bij shimano). Wil je 11 speed moet je een hele nieuwe groep kopen. Dus ook nieuwe shifters, misschien ook nieuwe wielen.

Vraag eens een offerte bij je fietsenmaker. Dan kan je zelf beoordelen of je de aanpassing wil betalen.

Walter

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 24 mar 2020 07:40

Je huidige Ridley is gok ik zo'n 15 jaar oud. De Shimano groep die er op zit is niet van de vorige generatie maar een paar generaties terug. Er zijn al meerdere generaties 11-speed Ultegra.

Wat je allemaal moet aanpassen:
- Shifters: huidige is voor 3 bladen voor en 10 achter, je moet hebben 2 bladen voor en 11 achter
- Crankstel: in plaats van 3 bladen naar 2 bladen
- Voorderailleur: in plaats van 3 bladen naar 2 bladen
- Achterderailleur: in plaats van 10 kransjes naar 11 kransjes
- Cassette van 11 kransjes
- Ketting

Ik vermoed dat een hele complete groep het goedkoopst is, heb je gelijk de kabels er bij. Bijv. een 105 groep voor rond de 500 euro. Is het dat waard? Dat kun jij alleen beslissen (vergelijk het eens met een compleet nieuwe fiets met 105). Evenals de vraag of het zelf te doen is.

Maar... een fiets van 15 jaar rijdend houden is goedkoper door alleen een nieuwe 10-speed ketting er op te leggen, een nieuwe cassette (Shimano of Miche) en een nieuw middelste blad er op (of, als dat niet meer te vinden is, eventueel een tweedehands triple crankset, hoeft volgens mij niet duur te zijn). Dan praat je toch over hele andere bedragen dan de hele groep vervangen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 24 mar 2020 09:08

Oh ja... nog een aanvulling. De body van je wielen moet ook een 11 speed cassette kunnen hebben. Gezien de vermoedelijke leeftijd van de fiets (en nog de originele wielen?) waag ik te betwijfelen of dat kan.

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 24 mar 2020 23:21

Ik denk een zinvolle toevoeging. Mijn Sensa Umbria 2015 is afgemonteerd met Tiagra 4600 (3x10). Ik heb besloten deze te upgraden naar R7000 105 om dezelfde verzetten te hebben als op mijn Bianchi. Eigenlijk het enige wat ik niet hoef te vervangen van de groepset is het bottom bracket. Mijn Sensa is mijn winter/Tacx fiets en in de zomer tijdritfiets en wilde mijn eerste racefiets niet verkopen en er in mijn ogen wat minder moois voor terugkopen als tweede fiets.

Een complete R7000 105 groepset is er op internet te vinden voor zo'n 479 euro. Mijn wielen en 99,9% zeker ook de jouwe zijn 10 speed dus zal er een nieuwe 11 speed wielset moeten komen. Voor het gemak neem je een goedkope wielset van 200 euro (Vision team 35 comp). Dat zit je op een kostenplaatje van 679 euro.

Ik heb even snel gezocht en je hebt een nieuwe fiets volledig afgemonteerd met 105 R7000 voor 899 euro:
https://www.12gobiking.nl/bulls-harrier-1-2020

Dan heb je dus voor 220 euro meer een volledig nieuwe fiets. Natuurlijk, dit is de goedkoopste die ik kon vinden en kom je wellicht wat hoger uit. Maar ik denk dat het vooral de vraag is hoeveel je gehecht bent aan je Ridley aangezien het niet meer de jongste fiets is. Ben je er heel gehecht aan je Ridley, dan kun je kiezen voor de upgrade, ben je minder gehecht aan je Ridley, dan zou ik gezien de leeftijd van de fiets wellicht uitkijken naar een nieuwe.

Maar natuurlijk is een middenblad van je crankset (voor), cassette (achter), derailleurwieltje en ketting vervangen de goedkoopste oplossing.
Afbeelding

Stijn97
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2020 08:50

Stijn97 25 mar 2020 11:57

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het nog eens nagekeken en denk toch een 9 speed te hebben (cassette bestaat uit 9 kransjes vanachter).

Heb besloten om nog even verder met deze fiets te rijden. Dus zou het crankstel, cassette, derailleur wieltje en ketting vervangen. Dus de huidige 3 x 9 behouden.

Zijn alle onderdelen hiervoor uniform? Of zijn er zaken die ik zeker in rekening moet nemen bij mijn zoektocht?

Alvast bedankt!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 mar 2020 14:49

Je vervangt niet het crankstel maar de kettingbladen van het crankstel (of beter de kettingbladen die versleten zijn).

Maar eens ketting, cassette en kettingbladen vervangen is het terug volop fietsen...
Misschien ook eens de kabels vervangen ; na zoveel jaar kan dat zeker geen kwaad.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 mar 2020 16:14

Wat ga je bereiken met het vervangen van de kabels als het nu gewoon functioneert?

Oprechte vraag aangezien mijn kabels ook alweer minstens 3 jaar oud zijn.

Stijn97
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2020 08:50

Stijn97 25 mar 2020 16:53

Bedankt voor jullie advies!

Euhm nog een onbeantwoord vraagje:
Zijn al deze onderdelen standaard / uniform?

En raadden jullie een bepaald merk aan (ook shimano aangezien mijn fiets zo iets uitgerust) of iets dergelijks, wil niets verkeerd bestellen uiteraard.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 mar 2020 16:57

Probleem met kabels is dat kwaliteit dikwijls met kleine beetjes mindert. Schakelt net iets minder, net wat meer kracht nodig voor remmen, remmen die iets trager lossen....
Zoals TS zijn fiets die 10 jaar oud is, is het dikwijls een verademing met nieuwe kabels te rijden.

Walter

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 26 mar 2020 08:21

Stijn97 schreef: 25 mar 2020 16:53 Zijn al deze onderdelen standaard / uniform?
Nee, die zijn niet uniform.
Cassette: Shimano of Miche voor Shimano body
Kettingblad: eerst weten wat je nu exact hebt (het type van Shimano). Dan kun je of hetzelfde zoeken of een ander merk met dezelfde montagepunten.
Ketting: bijv. Shimano of KMC voor 9 speed

Het beste is sowieso om eerst uit te zoeken wat je nu exact hebt. De type nummers staan er wel ergens op. Dan kun je daarna de vervangende onderdelen zoeken.

Plaats reactie