Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schade carbon frame

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 05 mar 2020 10:16

Beste,

Gisteren ritje gedaan, maar bij schakelen van kleine plateau naar de grote viel mijn ketting tussen mijn tandwieltjes en de chain catcher, hierdoor schade aan mijn carbonframe, mits ketting toch goed vastzat.

Op het eerst zich ziet het er lakschade uit, mits mijn matlak op sommige plaatsen weg is.

Nu ben ik natuurlijk ongerust dat er ergens een breuk zit? Is het aangeraden om het crankstel er eens af te halen en te voelen aan de binnenkant van het carbon frame?

Als het gewoon lakschade is, kan ik de schade wat spuiten met mat zwarte verf en terug het crankstel installeren?

Iemand goede uitleg om schade carbonframe te controleren? En om crankstel te (de)monteren?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 05 mar 2020 10:39

Hoi Vince, dat is moeilijk te beoordelen zonder foto's. Nu kan het carbon bij het bracket normaal gezien wel wat hebben. Mocht je het niet goed kunnen beoordelen zonder het crankstel te demonteren dan zou ik deze zeker een keer verwijderen. Mocht je dan nog twijfels hebben, dan gewoon ff langs een carbonhersteller voor een beoordeling. Eventuele reparatie en herlakken valt meestal wel mee qua prijs. Zeker als je zelf alles kunt demonteren .

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 05 mar 2020 10:56

serbak schreef: 05 mar 2020 10:39 Hoi Vince, dat is moeilijk te beoordelen zonder foto's. Nu kan het carbon bij het bracket normaal gezien wel wat hebben. Mocht je het niet goed kunnen beoordelen zonder het crankstel te demonteren dan zou ik deze zeker een keer verwijderen. Mocht je dan nog twijfels hebben, dan gewoon ff langs een carbonhersteller voor een beoordeling. Eventuele reparatie en herlakken valt meestal wel mee qua prijs. Zeker als je zelf alles kunt demonteren .
Bedankt voor de goeie informatie!

Ik ben inderdaad niet zeker van de schade en wens toch zelf graag eens te voelen door het crankstel af te halen. Als ik dan voel dat er scheur is aan binnenkant, dan zal ik gaan naar carbonhersteller.

Mits ik allicht voorjaarsklassiekers in Vlaanderen doe, wil ik toch zeker weten voor ik aan kasseien begin.

Heb je een goede uitleg om een Shimano Ultegra crankstel te (de)monteren?

Alvast bedankt!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 mar 2020 12:21

Yep, aan de linker non drive side moet je de bout uit de kopse kant van de as draaien.
Daarna de 2 imbus boutjes los draaien en die arm kan eraf. Daarna kan de de as eruit drukken en de drive side crank eruit trekken. Super simpel!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mar 2020 17:28

@Vince,
Heb je al eens de moeite gedaan om al je vragen op dit topic eens na te lezen?
Soms loont het om gewoon eens langs een fm te gaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 05 mar 2020 18:04

Lcsmet schreef: 05 mar 2020 17:28 @Vince,
Heb je al eens de moeite gedaan om al je vragen op dit topic eens na te lezen?
Soms loont het om gewoon eens langs een fm te gaan.
Tuurlijk!

Deze vragen hebben tot veel oplossingen geleid en ook al naar een fietsmaker geleid.

Maar mijn doel is om ervan bij te leren.

De vele vragen kan jij als ambetant opvatten, voor mij is dit interessant want niet iedere keer moet er naar een fietsmaker gegaan worden en ook niet iedere keer zijn die mensen te vertrouwen.

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 05 mar 2020 18:08

serbak schreef: 05 mar 2020 10:39 Hoi Vince, dat is moeilijk te beoordelen zonder foto's. Nu kan het carbon bij het bracket normaal gezien wel wat hebben. Mocht je het niet goed kunnen beoordelen zonder het crankstel te demonteren dan zou ik deze zeker een keer verwijderen. Mocht je dan nog twijfels hebben, dan gewoon ff langs een carbonhersteller voor een beoordeling. Eventuele reparatie en herlakken valt meestal wel mee qua prijs. Zeker als je zelf alles kunt demonteren .
Heb eens crankstel gedemonteerd en foto genomen van de schade.
400AD1D1-9927-4D9A-960F-1116C35E75AC.jpeg
Voor mij ziet het eruit als afgebrokkelde lak en geen scheuren in mijn frame.

Wat denk jij?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mar 2020 19:23

Vincetheprince schreef: 05 mar 2020 18:04 ............De vele vragen kan jij als ambetant opvatten, ..................
Niet ambetant ((Vlaams) irritant, naar, onhebbelijk, vervelend) voor mij maar met je vragen geef je aan dat je aan je fiets wel (teveel?) zaken kapot maakt
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie