Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Krak in Carbon frame

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 28 feb 2020 22:06

Beste,

Laatst heb ik mijn stuurpen vernieuwd, mits ik dan toch bezig was met alle onderdelen, heb ik alle onderdelen goed ingevet (bouten, voorvork,...)

Maar vanaf nu zit in met een krak in mijn frame als ik mijn handen op het stuur leg. Heb mijn oor dan eens te luister gelegd tegen mijn frame en het geluid komt vooral van mijn bovenbuis en onderbuis waar de remkabels doorlopen (zie foto)
8BB42983-5300-4C15-AE98-764C1D82F7A3.jpeg
Is vreselijk ambetant dat geluid. Ben ook bang dat er ergens breuk is, maar heb 10 x gecontroleerd, nergens een scheur of breuk. Wel wat krasjes door te fietsen maar meer niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand een oplossing hiervoor, because it’s killing me!

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 29 feb 2020 07:53

Mijn eerste gedachte zou zijn dat je speling in je balhoofd hebt, dus mogelijk niet voldoende aangedraaid, dit zeker als eerste controleren.
Daarnaast heb je tussen het stuur en stuurpen iets van carbon pasta gedaan, want uit ervaring weet ik dat een beetje frictie een krak veroorzaakt.
Succes met de zoektocht. :winkthumb:

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 29 feb 2020 08:38

walters schreef: 29 feb 2020 07:53 Mijn eerste gedachte zou zijn dat je speling in je balhoofd hebt, dus mogelijk niet voldoende aangedraaid, dit zeker als eerste controleren.
Daarnaast heb je tussen het stuur en stuurpen iets van carbon pasta gedaan, want uit ervaring weet ik dat een beetje frictie een krak veroorzaakt.
Succes met de zoektocht. :winkthumb:
Volgens mij moet het ergens van het stuur komen die een krak doorgeeft aan het frame.

Dus kan inderdaad zijn dat ik niet goed geïnstalleerd heb.

Ik gebruik geen carbon paste maar Calcium & grease van Morgan Blue. Dit is voor algemene montage en geschikt voor rollagers balhoofd.

Een Trek fiets heeft een speciaal systeem van montage balhoofd, misschien dat ik hier iets fout deed?

Heeft iemand handleiding hiervan?

Ik rij met een Trek Domane SL6 (2018)

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 29 feb 2020 11:42

Heb je inderdaad al gecontroleerd of je speling op je balhoofd hebt? Kan je makkelijk zelf controleren door over je fiets te staan, voorrem in te knijpen, en tegelijkertijd je fiets naar voren proberen te duwen. Als je speling hebt voel je dit heel duidelijk als een soort klik.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 29 feb 2020 11:53

Tip: Smeren en vetten wat gesmeerd moet worden. Van de rest blijf je weg met smeersels.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 feb 2020 19:11

Vincetheprince schreef: 29 feb 2020 08:38
walters schreef: 29 feb 2020 07:53 Mijn eerste gedachte zou zijn dat je speling in je balhoofd hebt, dus mogelijk niet voldoende aangedraaid, dit zeker als eerste controleren.
Daarnaast heb je tussen het stuur en stuurpen iets van carbon pasta gedaan, want uit ervaring weet ik dat een beetje frictie een krak veroorzaakt.
Succes met de zoektocht. :winkthumb:
Volgens mij moet het ergens van het stuur komen die een krak doorgeeft aan het frame.

Dus kan inderdaad zijn dat ik niet goed geïnstalleerd heb.

Ik gebruik geen carbon paste maar Calcium & grease van Morgan Blue. Dit is voor algemene montage en geschikt voor rollagers balhoofd.

Een Trek fiets heeft een speciaal systeem van montage balhoofd, misschien dat ik hier iets fout deed?

Heeft iemand handleiding hiervan?

Ik rij met een Trek Domane SL6 (2018)
Calcium & grease van Morgan Blue is een watervaste smeermiddel voor o.a. kogellagers en is zeker geen carbon montagepasta.! :roll: Dat laatste is een vette pasta met fijne korreltjes ter voorkoming van 'slippen' dus kraken tussen carbon onderdelen.

Persoonlijk zou ik dus allereerst de contactoppervlakten van/tussen carbon onderdelen goed insmeren met carbon montagepasta. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 mar 2020 14:18

Sommigen openen om de andere dag een nieuw topic met hun vraag te posten ipv eerst eens te lezen wat anderen ook al meegemaakt hebben.
Montagepasta, carbonpasta, smeermiddel.........
I know myself like no one else
Nothing to defend

Mecastin
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 sep 2019 14:04

Mecastin 02 mar 2020 10:34

Ik heb dat ook gehad met mijn carbon frame/vorkbuis. De symptomen klinken hetzelfde
Opnieuw afstellen, met name de vorkbout (bout van de ahead plug) niet te hard aandraaien. daarna de stuurpen op het juiste moment aandraaien

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 02 mar 2020 12:23

Iets dergelijks heb ik ook gehad. Heb toen vanaf de buitenkant beetje teflonspray overal op gespoten, bij de opvulringen etc. Gekraak was gelijk weg.

Groeten,

Hans
www.maatwielen.nl

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 mar 2020 15:00

Smeermiddel is voor bewegende delen.....

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 02 mar 2020 16:11

Volgens mij is TS tot op heden nog alleen maar bezig geweest met ontregelen van de afstelling van zijn fiets.

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 05 mar 2020 10:17

Is opgelost met nieuwe stuurlagers (onder en bovenlagers).

Fietsmaker heeft deze kunnen installeren.

Plaats reactie