Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Niet naar grote blad schakelen

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 feb 2020 18:27

5800? heb je de kabel precies volgens de handleiding geleid en bevestigd? Zo niet dan opnieuw.! Dit is geen grapje. De uiterste standen stel je in uiteraard met de kabel los, maar dat is altijd al zo geweest. de 5800 is daarnaast een verhaal apart. Hierover vind je meer berichten, allemaal hetzelfde verhaal.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 27 feb 2020 08:19

Als ik dit lees denk ik als eerste aan een probleem met de kabel.
In principe verloopt een derailleur niet van het ene moment op het andere.
Maar aangezien je al aan de afstelling gezeten hebt zal je het geheel roch moeten afstellen.
Kijk eerst maar eerst of de kabel nog goed is en of hij meebeweegt als je de shifter bedient.
Als dat goed is dan alles volgens de handleiding monteren/afstellen.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 27 feb 2020 10:30

I give up. Als ik de shifter bedien is er duidelijk beweging in de voorderrailleur en de kabel. Ik heb de geleiding gecontroleerd volgens deze handleiding: https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-FD0002-05-ENG.pdf en de "loop" van de kabel lijkt mij goed.

Maar met de stelschroeven L en H krijg ik geen enkele beweging in de derailleur, pas als de L helemaal ingedraaid is, zie ik bij de laatste draai eventjes een beweging.

Heb al wat WD40 er op gespoten om eea nog wat schoner te krijgen, maar denk dat ik de hele derailleur eraf moet halen om hem echt goed schoon te kunnen maken. Dat gaat mij niet lukken qua tijd de komende dagen, dus ik breng de fiets maar even snel naar de fietsenmaker.

Dank voor het meedenken.
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 feb 2020 12:20

L-schroef: maak de kabel los; Nu kan je met schroef spelen en zie je de derailleur bewegen. Je kan de derailleur afstellen op klein blad zonder de kabel gemonteerd.

H-schroef; hier maar mee spelen eens je op de grote kan schakelen: tot dan moet je de h schroef zo ver mogelijk uitdraaien.

Na afstellen derailleur op klein blad, kabel monteren met klein beetje spanning op kabel. Opschakelen : dat moet altijd werken nu.. moest het niet werken: staat de kooi nu correct evenwijdig met de ketting bladen?
H-schroef nu bijregelen zodat je ketting niet over het blad schakelt en dat je maximaal bereik hebt zonder slepen....

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 27 feb 2020 12:55

En binnen 5min klaar bij fietsenmaker. Ik had dus toch nog te weinig spanning op de kabel :-(
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 feb 2020 15:26

Theo V schreef: 27 feb 2020 08:19 Als ik dit lees denk ik als eerste aan een probleem met de kabel.
In principe verloopt een derailleur niet van het ene moment op het andere.
Maar aangezien je al aan de afstelling gezeten hebt zal je het geheel roch moeten afstellen.
Kijk eerst maar eerst of de kabel nog goed is en of hij meebeweegt als je de shifter bedient.
Als dat goed is dan alles volgens de handleiding monteren/afstellen.
Gabrie schreef: 27 feb 2020 12:55 En binnen 5min klaar bij fietsenmaker. Ik had dus toch nog te weinig spanning op de kabel :-(
Wie niet luisteren wil, moet betalen :mrgreen:
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 feb 2020 16:48

En nu om iets bij te leren; goed aan de kabel voelen hoeveel spanning er op staat.
Kabel terug los en terug monteren tot je doorhebt hoeveel spanning je nodig hebt.

Hoeveel spanning: de derailleur moet snel beginnen bewegen als je opschakelt.... (meestal voel je het ook met de hand als je weet hoeveel nodig is...). Soms is het weinig kritisch (bv bij campa), soms meer (mijn ervaring bij sram, shimano zit meestal tussen in).

Walter

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 28 feb 2020 10:12

Ja dat ga ik zeker nog eens even testen.
Afbeelding

Plaats reactie