Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crankset vervangen

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 26 feb 2020 11:32

ik heb op mijn Specialized fiets de 105 crankset vervangen door een Ultegra. Nu lijkt het alsof het niet 100% soepel draait, maar de ketting zit erom, ik weet niet of het niet gewoon inbeelding is. Kan ik iets verkeerd hebben gedaan bij het vastzetten? Is er iets waarmee ik instel hoe soepel het draait?

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 26 feb 2020 12:28

Zo heb ik het ongeveer gedaan.
(delete)

De video hieronder van Philippos is veel beter.
Laatst gewijzigd door Christine op 26 feb 2020 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 feb 2020 13:41

Volgorde die hij gebruikt is niet helemaal handig.

Dat kapje wat hij monteert vanaf 1:41 zet druk op de lagers. Als je dit eerst doet (vóór dat de ketting er op ligt) kun je de cranks een zwiep geven. Dan zie je of het een beetje soepel ronddraait of snel vastloopt. Snel vastlopen betekent te strak vastgezet. Te slap vastzetten, zul je speling voelen in je as (dan kun je de gehele boel heen en weer schuiven in je bracket met een beetje kracht, het schuift niet zomaar).

Als je tevreden bent met hoe soepel de boel draait en je géén speling hebt, dan pas crankarm bouten vast maken, ketting erop en gaan.

Kapje hoeft alleen handvast. De bouten op je crankarm zetten de boel vast, niet dat kapje.

Hier heb je een betere video van iemand met verstand ;)
https://www.youtube.com/watch?v=QqBtB8Kyl2U&t=333s

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 26 feb 2020 14:36

Dank je, dat is precies wat ik zocht.

Plaats reactie