Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schakelbereik Shimano 105 11 speed opeens anders

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 15 feb 2020 11:39

Hi liefhebbers,

Net even mijn fiets schoongemaakt, nieuwe bandjes erin, en de fiets weer compleet gemaakt. Opeens is echter mijn schakelbereik aangepast oid. Ik ben hier geen expert in, hier zitten wel experts, vandaar dat ik het even post;

Achter op mijn 11 speed cassette lijkt het of het schakelen 2 tandjes naar links is verhuist als het ware. Ik krijg 'm niet op mijn zwaarste 2 ringen, en als ik op mijn lichtste verzet fiets kan ik nog 2 keer schakelen zonder dat die schakelt.. Help! Iemand de gouden tip?

Alvast dank!!

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 15 feb 2020 12:44

Kabelspanning lijkt mij veel te hoog geworden. Mogelijk bij het schoonmaken de kabel van de achterderailleur ergens van z'n plek verschoven?
Canyon Endurace 7 RB
Rockrider XC120

https://www.strava.com/athletes/45433461

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 15 feb 2020 15:06

Zeker weten dat je wiel goed in het frame zit? Zit je kabel wel correct in de rechter shifter, met het tonnetje op de juiste plaats?
Als dit het geval is gewoon de adjust wartel van je achterderailleur volledig in draaien (rechts om/met de klok mee) en kijken wat er gebeurt. Hiermee wordt de spanning op de kabel lager waardoor de derailleur verder naar buiten komt.
Blijf nog even van je L en H schroefjes af.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 feb 2020 15:52

Wiel er uit en helemaal naar klein schakelen zonder wiel dus.
Wiel weer er in en wat gebeurt er dan?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 15 feb 2020 18:50

Dank voor het meedenken heren! Hij zit op mijn Taxc, dus zonder wiel. Eraf, kleinste schakelen en weer erop hielp niet echt, alhoewel hij eventjes slechts 1 ring niet meer kon schakelen (de zwaarste). Nu weer de zwaarste 2 niet. Dat zwarte schroefje zit al helemaal naar rechts volgens mij..

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 15 feb 2020 20:13

Zet je wiel er eens in en kijk eens wat ie nu doet?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 16 feb 2020 09:33

Wiel erin; we gaan vooruit. Alleen de kleinste lukt niet. Zowel groot als klein voor, maakt geen verschil (compact). Schakelt overigens wel gewoon soepel en zie op het oog ook geen rare dingen, maar ik ben hier geen expert in. Ook wel lichtelijk sneu als je al een jaar of 6 met liefde fietst, maar vooruit...

Weer in de Taxc: zelfde. Op het lichtste verzet kan ik nog eentje 'klikken' terwijl die al helemaal naar links zit, op het zwaarste verzet komt die niet. Alleen ena zwaarste..

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 feb 2020 10:30

JelleDtje schreef: 15 feb 2020 11:39 Hi liefhebbers,

Net even mijn fiets schoongemaakt, nieuwe bandjes erin, en de fiets weer compleet gemaakt. Opeens is echter mijn schakelbereik aangepast oid. Ik ben hier geen expert in, hier zitten wel experts, vandaar dat ik het even post;

Achter op mijn 11 speed cassette lijkt het of het schakelen 2 tandjes naar links is verhuist als het ware. Ik krijg 'm niet op mijn zwaarste 2 ringen, en als ik op mijn lichtste verzet fiets kan ik nog 2 keer schakelen zonder dat die schakelt.. Help! Iemand de gouden tip?

Alvast dank!!
Je hebt je fiets schoongemaakt en nieuwe binnenbanden geplaatst.Fiets compleet gemaakt kan je uitleggen wat dat betekent?
Haal je achterwiel er uit en schakel met de rechterhendel de kleine lepel helemaal af zodat je achterderailleur geheel naar rechts beweegt.
Je linkerhendel grote lepel 3 of 2x naar rechts tikken tot dat je geen klik meer hoort en je voorderailleur naar rechts staat.
Wiel er in en de ketting op het kleinste tandwielen leggen en zorg dat je wiel in het midden staat.
Als jij verder nergens aan hebt gezeten dan moet je nu alle versnellingen kunnen schakelen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 16 feb 2020 10:52

Fiets compleet gemaakt is inderdaad een vrij vaag begrip. Bedoel feitelijk dat ik de wielen er weer heb in gedaan haha.

Verder klopt wat je zegt, ook al meerdere malen gedaan, maar hij pakt het kleinste verzet dus niet meer.. Hij loopt ook nergens aan, schakelt heel soepel, behalve tot de laatste. Heel vaag. Voor zover ik weet nergens aan gezeten / gedraaid. Waarschijnlijk heb ik dus wel ergens aan gezeten, of is iets verschoven oid tijdens het schoonmaken, maar ik weet dus niet wat.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 feb 2020 11:10

Je zegt dat het nadat je de wielen eruit en erin gezet hebt is gebeurd?
Was het bier toevallig al eerder.
Hierboven heb je het over 6 jaar fietsen, heeft de fiets in die tijd ook al eens nieuwe binnen buitenkabels gehad?
Ik vermoed dat de weerstand erg groot is van binnenkabel in de buitenkabel en dat de kabel niet meer voldoende ontspant en niet meer op t kleine tandwiel valt.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 16 feb 2020 11:40

Ik gok nog altijd dat er ergens een kabeluiteinde niet goed in het frame of in een tonnetje zit.
Check vooral of het stukje buitenkabel aan de achterderailleur goed in het regelschroefje zit en ook of het aan de andere kant goed in het framenokje zit.
Andere mogelijkheid is nog waar de kabel vanaf de shifter het frame in gaat.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 feb 2020 11:56

Gewoon weer het wiel eruit halen en er weer inzetten, zorg dan wel dat je achterderailleur zich op het kleinste kransje bevindt. Controleer de bewegingen van de achterderailleur eerst handmatig voordat je het wiel erin zet dan zie je ook meteen waar er in de bekabeling ruimte ontstaat en of de buitenkabel goed in de busjes valt. Dat laatste is de oorzaak dat je opeens niet meer het volledige schakelbereik hebt, althans de laatste twee kleinste kransjes.! Tevens kan je dan wat smeermiddel op de binnenkabel smeren indien van toepassing. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie