Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met bijenwas?

Boslim
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 13 feb 2020 20:28

Beste fietsers,

Na wat lees en zoekwerk werd ik geïnspireerd door het waxen van de ketting. Het zou stiller zijn, minder vuil en minder slijtage. Als hobbyimker ken ik bijenwas, dus 1+1=2: Heb voor de eerste keer m'n ketting met wax gesmeerd. Zowel op de racefiets (Shimano Ultegra) als op de MTB (Sram GX Eagle)
SInds 2 ritten ben ik best wel enthousiast. Op beiden fietsen is het geluid minder (zowel schakelen als gewoon trappen) en lijkt er veel minder modder op de gehele drivetrain te komen, in tegenstelling tot de fiets :-) Ik ben benieuwd hoelang dit blijft en hoevaak ik de ketting zal moeten herwaxen. Wellicht een fijnmazig gaasje waardoor het afval kan vallen in de was….
Wat zijn hier de (langdurige) ervaringen met het waxen van de ketting? Graag jullie feedback.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 13 feb 2020 21:32

Koop Squirt. In bijenwas zitten misschien (zure) componenten die corrosie kunnen veroorzaken en zeer waarschijnlijk geen toevoegingen die in Squirt mogelijk wel zitten en een nuttige functie kunnen hebben.
En Squirt is op waterbasis en biologisch afbreekbaar.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 feb 2020 21:37

Pedro's Icewax sinds 1999, geen toelichting nodig, nietwaar?

Boslim
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 13 feb 2020 21:56

martinbo schreef: 13 feb 2020 21:32 Koop Squirt. In bijenwas zitten misschien (zure) componenten die corrosie kunnen veroorzaken en zeer waarschijnlijk geen toevoegingen die in Squirt mogelijk wel zitten en een nuttige functie kunnen hebben.
En Squirt is op waterbasis en biologisch afbreekbaar.
Squirt heb ik al gebruikt en resulteerde uiteindelijk ook in opgehoopte 'meuk'. Het hield inderdaad wel langer dan wet/dry lube achtige vloeistoffen. Ik ben nu ook nog enthousiast, maar dat kan nog keren :-) Als imker bestrijd ik geen varroa dmw mierenzuur of oxaalzuur, en imker zo biologische mogelijk, dus ik denk dat mn bijenwas best zuurvrij is...we gaan het zien
klimmer schreef: 13 feb 2020 21:37 Pedro's Icewax sinds 1999, geen toelichting nodig, nietwaar?
Fiets op kamertemperatuur houden moet dit oplossen toch?:-) Graag je altijd kundige visie Klimmer :ugeek:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 feb 2020 22:32

VictorT schreef: 13 feb 2020 21:56
klimmer schreef: 13 feb 2020 21:37 Pedro's Icewax sinds 1999, geen toelichting nodig, nietwaar?
Fiets op kamertemperatuur houden moet dit oplossen toch?:-) Graag je altijd kundige visie Klimmer :ugeek:
Ik begrijp niet wat je vraagt: ik ben een tevreden gebruiker. Kettingen gaan tussen 3500 en 4000km mee, afhankelijk van merk ketting.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 14 feb 2020 06:35

VictorT schreef: 13 feb 2020 21:56
martinbo schreef: 13 feb 2020 21:32 Koop Squirt. In bijenwas zitten misschien (zure) componenten die corrosie kunnen veroorzaken en zeer waarschijnlijk geen toevoegingen die in Squirt mogelijk wel zitten en een nuttige functie kunnen hebben.
En Squirt is op waterbasis en biologisch afbreekbaar.
Squirt heb ik al gebruikt en resulteerde uiteindelijk ook in opgehoopte 'meuk'. Het hield inderdaad wel langer dan wet/dry lube achtige vloeistoffen. Ik ben nu ook nog enthousiast, maar dat kan nog keren :-) Als imker bestrijd ik geen varroa dmw mierenzuur of oxaalzuur, en imker zo biologische mogelijk, dus ik denk dat mn bijenwas best zuurvrij is...we gaan het zien
klimmer schreef: 13 feb 2020 21:37 Pedro's Icewax sinds 1999, geen toelichting nodig, nietwaar?
Fiets op kamertemperatuur houden moet dit oplossen toch?:-) Graag je altijd kundige visie Klimmer :ugeek:
Hey leuk idee... ik heb dezelfde hobby sinds kort.. beetje ot, maar hoe bestrijd je dan varoa?
:winkthumb:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 feb 2020 06:48

Ik vind het een mooi experiment, dat ik graag blijf volgen.

Mijn ervaring met wax is inderdaad opgehoopte meuk (kaarsvet), en daarom ben ik er weer mee gestopt. Maar misschien werkt dit wel goed.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 feb 2020 07:13

VictorT schreef: 13 feb 2020 21:56 ...
Squirt heb ik al gebruikt en resulteerde uiteindelijk ook in opgehoopte 'meuk'.
...
Dan gebruik je het verkeerd :mrgreen:

Squirt moet na elke keer dat je het aanbrengt, terug afgeveegd worden met een vod.

Ik wrijf het proper na elke rit en breng het opnieuw aan, voor elke rit dan nog even met een doek erover. Duurt 20 seconden na elke rit en 10 seconden voor elke rit (na een ritje van minder dan 100km, kan je het wel eens een keer overslaan)
Zo blijft het mooi proper zonder aanladen van vuil, zowel op de koersfiets als op de crosser.

Gebruik het nu al enkele jaren zo, erg tevreden van.

Bijenwas zal wel ongeveer hetzelfde zijn.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 feb 2020 07:41

TL@ schreef: 14 feb 2020 07:13

Dan gebruik je het verkeerd :mrgreen:

Squirt moet na elke keer dat je het aanbrengt, terug afgeveegd worden met een vod.

Ik wrijf het proper na elke rit en breng het opnieuw aan, voor elke rit dan nog even met een doek erover. Duurt 20 seconden na elke rit en 10 seconden voor elke rit (na een ritje van minder dan 100km, kan je het wel eens een keer overslaan)
Zo blijft het mooi proper zonder aanladen van vuil, zowel op de koersfiets als op de crosser.
................
Klopt, de kleine hoeveelheden die opduiken na een tocht niet de kans geven om samen te klonteren. Ook na het aanbrengen, even laten indringen en het teveel wegwrijven.

Ik smeer de ketting trouwens niet op de fiets, maar op een ineengeknutselde opstelling, zodat de teveel aangebrachte vloeistof tijdens het aanbrengen niet terecht komt op tandwielen en derriewieltjes. Ik maak gebruik van meerdere kettingen, dat maakt het makkelijk om steeds een propere en gesmeerde ketting op de fiets te leggen.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 14 feb 2020 08:04

Squirt. By far.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 feb 2020 08:40

kxlight schreef: 14 feb 2020 08:04 Squirt. By far.
Wat heeft dit met het onderwerp van dit topic te maken?

Boslim
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 14 feb 2020 09:01

TL@ schreef: 14 feb 2020 07:13
Dan gebruik je het verkeerd :mrgreen:
Wellicht wel, heb destijds toch echt de instructies gevolgd. Ik verwacht ook dat bijwaxen erg simpel gaat zijn, enkel even de ketting in hete wax, vuil bezinkt en klaar :-)

[/quote]
klimmer schreef: 13 feb 2020 22:32
Ik begrijp niet wat je vraagt: ik ben een tevreden gebruiker. Kettingen gaan tussen 3500 en 4000km mee, afhankelijk van merk ketting.
Ah ok, verkeerde invulling van mij, aangezien Chris Zigmont van Ice Wax beweert dat waxbased smeersels gevoelig zijn voor temperatuur:-) Maar tevreden gebruiker dus, dat schept hoop :-)
hendrikjan schreef: 14 feb 2020 06:35
Hey leuk idee... ik heb dezelfde hobby sinds kort.. beetje ot, maar hoe bestrijd je dan varoa?
Niet! :-) Dat laat ik de bijen zelf doen...op http://imker.toebosch.eu/blog/ leg ik een beetje mn filosofie uit (onderaan de pagina)...Bij mij werkt dit al ruim 10 jaar, op het eerste jaar na eigenlijk geen verliezen meer gehad.

Plaats reactie