BB386 in combinatie met GXP-crankstel
Reeds gepost in het Het Grote China Topic maar op advies daar ook maar een apart topic aangemaakt.
Ik ben een gravel bike / cyclocrosser aan op te bouwen waarvan het frame is uitgerust met BB386. Het crankstel, een Quarq Dzero GXP (24/22mm as), past mooi in het bottom bracket maar als ik het vastdraai draait het crankstel al vóór het minimale aanhaalmoment zeer stroef tot helemaal niet meer. Ik gebruik geen spacers of 'wave washer' (laatstgenoemde werd niet bij het BB of het crankstel geleverd).
Wat gaat hier mis? Werkt een GXP-crank niet goed in combinatie met BB386?
Zoals in het andere topic genoemd heb ik een wegfiets met BB86 Press-fit en een GXP-crankstel dat wel perfect loopt. Aangezien de breedte van BB86 en BB386 identiek is (86,5mm), lijkt het dat me niet het probleem. Het enige verschil dat ik zie is de iets grotere buitendiameter van BB386: 46mm i.p.v. 41mm bij BB86.
Zijn er forumleden die met de combinatie BB386-GXP rijden? Wat hebben die gedaan om het werkend te krijgen, bijv. qua merk bottom bracket, spacers of een wave washer?
Ik ben een gravel bike / cyclocrosser aan op te bouwen waarvan het frame is uitgerust met BB386. Het crankstel, een Quarq Dzero GXP (24/22mm as), past mooi in het bottom bracket maar als ik het vastdraai draait het crankstel al vóór het minimale aanhaalmoment zeer stroef tot helemaal niet meer. Ik gebruik geen spacers of 'wave washer' (laatstgenoemde werd niet bij het BB of het crankstel geleverd).
Wat gaat hier mis? Werkt een GXP-crank niet goed in combinatie met BB386?
Zoals in het andere topic genoemd heb ik een wegfiets met BB86 Press-fit en een GXP-crankstel dat wel perfect loopt. Aangezien de breedte van BB86 en BB386 identiek is (86,5mm), lijkt het dat me niet het probleem. Het enige verschil dat ik zie is de iets grotere buitendiameter van BB386: 46mm i.p.v. 41mm bij BB86.
Zijn er forumleden die met de combinatie BB386-GXP rijden? Wat hebben die gedaan om het werkend te krijgen, bijv. qua merk bottom bracket, spacers of een wave washer?
t.a.f.k.a.e.h.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Wat voor lagers heb je erin? Ik heb ook eens verkeerde lagers mee gekregen en had ik hetzelfde probleem. De lagers moeten echt helemaal in ht frame vallen.
Ik heb deze laten meekomen met het frame: https://www.aliexpress.com/item/32793996454.html
Ingeperst ziet dat er zo uit:
Op zich geen probleem om een duurder BB aan te schaffen, maar dan zou ik wel graag willen weten dat dat het probleem oplost. De BB386 voor GXP van C-bear kost bijv. €130. Dan is het een duur grapje als het niets oplost.
Ingeperst ziet dat er zo uit:
Op zich geen probleem om een duurder BB aan te schaffen, maar dan zou ik wel graag willen weten dat dat het probleem oplost. De BB386 voor GXP van C-bear kost bijv. €130. Dan is het een duur grapje als het niets oplost.
t.a.f.k.a.e.h.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Nee dat ziet er wel aardig uit, weet je zekr dat je frame de juiste maat is?
Crank nagemeten?
Crank nagemeten?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je zal moeten gaan meten. wanneer draait de crank soepel en hoeveel omwentelingen moet je hem dan nog vast draaien om tot de 46 - 52nm te komen per omwenteling 1 het bracket 1mm te breed.
Nadat je dit weet (als het meer is dan 1,5mm, zal er na aanpssing misschien nog wel wat af moeten) kan je je bracket aanpassen, ringen eruit, of je hebt het verkeerde BB.
Zit er aan de binnenzijde van de non driveside lager ook een rand misschien die de crank tegenhoud verder in het frame te gaan??
Nadat je dit weet (als het meer is dan 1,5mm, zal er na aanpssing misschien nog wel wat af moeten) kan je je bracket aanpassen, ringen eruit, of je hebt het verkeerde BB.
Zit er aan de binnenzijde van de non driveside lager ook een rand misschien die de crank tegenhoud verder in het frame te gaan??
Ok; je ali express link nagekeken; dat is de reduceerring van 24 naar 22mm.
De bb is een onderdeel dat ik nooit uit china zou kopen. Je bent gewoon nooit zeker van de lager kwaliteit.
Ik zou wel eens het frame bb nameten.
Walter
De bb is een onderdeel dat ik nooit uit china zou kopen. Je bent gewoon nooit zeker van de lager kwaliteit.
Ik zou wel eens het frame bb nameten.
Walter
Laatst gewijzigd door walter- op 11 feb 2020 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Het frame is bij het BB precies 86,5mm breed (vooruit, 87mm), het BB is gemeten op de buitenzijden van de schalen ongeveer 90mm breed. Dat de cups iets uitsteken is volgens mij normaal (ook mijn PF BB86 komt rond 90mm uit). Zie ook het plaatje op de Mantel-site:
De aslengte van de crank is (gemeten volgens onderstaand plaatje) ongeveer 107mm. Gek genoeg kan ik niet zo snel op internet vinden wat de aslengte van SRAM/Quarq GXP zou moeten zijn.
De aslengte van de crank is (gemeten volgens onderstaand plaatje) ongeveer 107mm. Gek genoeg kan ik niet zo snel op internet vinden wat de aslengte van SRAM/Quarq GXP zou moeten zijn.
t.a.f.k.a.e.h.
Klopt, dat is de conversie van 24mm naar 22mm. Ook C-bear gebruikt zo'n binnenring (waarschijnlijk is de rest van het BB identiek aan een Hollowtech BB).
Ik vrees dat je gelijk hebt over het Chinese BB. Nogmaals, zodra ik (zo goed als) zeker weet dat het BB de boosdoener is en niet het crankstel of frame, schaf ik een C-bear BB aan.
t.a.f.k.a.e.h.
Gxp past zeker...
Heb je de gekrulde -even geen beter woord- spacer geplaatst aan drive zijde?
Ik zie 2 mogelijke opties:
- ofwel draai je de crank aan tegen niet draaiende onderdelen op het bb en wordt het stroef als je verder vast draait. Dat is eventueel een fout gebruik van spacers. Eventueel is dit te zien.
- ofwel zet je bij aandraaien te veel kracht op de lagers dat ze stroef draaien. Eventueel omdat de bb rommel is.
Walter
Heb je de gekrulde -even geen beter woord- spacer geplaatst aan drive zijde?
Ik zie 2 mogelijke opties:
- ofwel draai je de crank aan tegen niet draaiende onderdelen op het bb en wordt het stroef als je verder vast draait. Dat is eventueel een fout gebruik van spacers. Eventueel is dit te zien.
- ofwel zet je bij aandraaien te veel kracht op de lagers dat ze stroef draaien. Eventueel omdat de bb rommel is.
Walter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Het lijkt erop dat de as echt te kort is, volgens mij moet je het einde van de splines kunnen zien na montage van de drive side crank.
De foto vertekent omdat de crank aan de DS niet helemaal op de lagerschaal aansloot. Maar op de verpakking van de Quarq staat toch echt GXP. En volgens mij heeft de BB30-versie van de Dzero geen langere as. BB30 is namelijk (ook) 86mm breed.japiecarbon schreef: ↑11 feb 2020 16:50 Het lijkt erop dat de as echt te kort is, volgens mij moet je het einde van de splines kunnen zien na montage van de drive side crank.
Zo'n golvend ringetje (de 'wave washer') had ik niet meer in huis, maar werd een halfuur geleden door de postbode bezorgd
Meteen geïnstalleerd met de wave washer aan de DS. Het goede nieuws: de crank komt zonder speling vast (even op 28Nm aangedraaid) en draait daarna nog soepel. Het slechte nieuws: het binnenblad komt nu wel akelig dicht bij de achtervork
Waarbij zich de vraag opdringt: kan dit aan het BB liggen of is dit simpelweg de schuld van het frame,,,?
t.a.f.k.a.e.h.