Succes met de afwerking!
We verdienen een foto bij eerste rit .
BB386 in combinatie met GXP-crankstel
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik snap dat je dat denkt, gxp is ook anders dan wordt gedacht. Ik denk dat niet veel mensen weten hoe het werkt, ik wist het tot een jaar geleden ook niet! Feitelijk is het misschien wel het beste systeem. het initiële doel was namelijk fixeren op de 22mm as, daar is die as ook smaller. dus ook al zit er 1meter tussen DS lager en crank is er nog geen speling!
Maar! en dat is bij GXP altijd de vraag. GXP is ontworpen voor draaicups.
Met pressfit hebben ze het anders opgelost en trek je hem wel, net als Shimano vast. Maar dan monteer je de wavewasher, die is om het tolerantie gebied op te vangen. en om niet de volledige 48-52nm op de lagers te hebben de wavewasher moet de tollerantie opvangen en niets anders!
Afhankelijk van het lager wordt er dus wel of helemaal niet gefixeert op de 22mm as.
Het aandraaien van de crank is puur op de NDS crank vast te zetten niet om speling op te heffen. daarvoor is 48-52nm wel een beetje veel
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 17 feb 2020 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat snap ik niet; als er aan DS een cm speling is heb je toch gewoon speling?wasbeer2006 schreef: ↑17 feb 2020 09:02 Omdat en zo is GXP ontworpen de crank op het 22mm gedeelte wordt vastegezet, dus ook al zit er 1meter tussen DS lager en crank is er nog geen speling!
Die crank zit toch niet 'vast' links? Die wordt gewoon tegen de lagers aangetrokken bij aandraaien? Waaraan kan die links vastzitten?
Walter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Jawel de crank zit wel vast links, dat is een veel gemaakte fout. Maar! dus niet in alle gevallen, meestal wel met draaicups en niet met pressfit, maar omdat bij de TS het probleem nu is opgelost, kan het zijn dat de crank links wel vast zit (wat ook de beste oplossing is) Maar bij een te grote ruimte rechts zou je dan het lager eruit kunnen drukken.
Daarom heeft sram voor press fit de wavewasher geplaats
Kijk goed naar het onderstaande plaatje! daar zie je dat het 24mm gedeelte op een extra adapter rust daar zit de crank dus vast!
Daarom heeft sram voor press fit de wavewasher geplaats
Kijk goed naar het onderstaande plaatje! daar zie je dat het 24mm gedeelte op een extra adapter rust daar zit de crank dus vast!
De uitleg is helder, wat voor mij nog wel onduidelijk is, is hoe ik kan constateren of er aan de DS te veel ruimte zit tussen BB en crank als zich dat niet uit in voelbare speling. Zou ik dat dan puur op het oog moeten doen?
Verder vind ik het in het licht van jouw uitleg opvallend dat C-bear afraadt om in deze set-up een wave washer te gebruiken en dat die ook niet bij de Quarq wordt geleverd.
Verder vind ik het in het licht van jouw uitleg opvallend dat C-bear afraadt om in deze set-up een wave washer te gebruiken en dat die ook niet bij de Quarq wordt geleverd.
t.a.f.k.a.e.h.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je kan dat bijna niet zien. Hooguit meten. Dus crank eruit en alleen het 24mm gedeelte meten.
dan binnen kant vanaf de DS tot binnenkant NDS lager.
Ik snap C bear wel. Met jouw uitleg waarin je aangeeft dat het bij vastdraaien zwaarder gaat lopen, zou je aan kunnen nemen dat met je oude lagers er net niet genoeg ruimte is. Die is er nu wel en dat zit in de marges.
Dus kan kan redelijker wijs aannemen dat er niet heel veel ruimte tussen zit. Ik ben ook geen fan van de wavewasher, die kan best een behoorlijke druk uitoefenen en je hebt er geen controle op hoe plat en hard deze dus tegen het lager wordt aangedrukt.
Bij jouw gaat het mij er meer om, dat stel je hebt 1mm ruimte.
Nu geef je aan dat het net goed gaat 2mm, als het lager er iets uitkomt en de crank verschuift (heb je weer 1), loopt het waarschijnlijk tegen je frame en gaat het kapot.
Je zou de crank wel met de wavewasher kunnen monteren. loopt de crank netzo licht gewoon laten zitten dan schaad de wavewasher niet. Als de crank veel zwaarder gaat lopen is er inderdaad geen tot weinig ruimte.
Vanuit de gedachte van sram snap ik wel dat de wavewasher is onstaan, omdat het systeem ook ineens met pressfit om moets gaan ipv allene draaicups. Een draaicup loopt er niet uit.
dan binnen kant vanaf de DS tot binnenkant NDS lager.
Ik snap C bear wel. Met jouw uitleg waarin je aangeeft dat het bij vastdraaien zwaarder gaat lopen, zou je aan kunnen nemen dat met je oude lagers er net niet genoeg ruimte is. Die is er nu wel en dat zit in de marges.
Dus kan kan redelijker wijs aannemen dat er niet heel veel ruimte tussen zit. Ik ben ook geen fan van de wavewasher, die kan best een behoorlijke druk uitoefenen en je hebt er geen controle op hoe plat en hard deze dus tegen het lager wordt aangedrukt.
Bij jouw gaat het mij er meer om, dat stel je hebt 1mm ruimte.
Nu geef je aan dat het net goed gaat 2mm, als het lager er iets uitkomt en de crank verschuift (heb je weer 1), loopt het waarschijnlijk tegen je frame en gaat het kapot.
Je zou de crank wel met de wavewasher kunnen monteren. loopt de crank netzo licht gewoon laten zitten dan schaad de wavewasher niet. Als de crank veel zwaarder gaat lopen is er inderdaad geen tot weinig ruimte.
Vanuit de gedachte van sram snap ik wel dat de wavewasher is onstaan, omdat het systeem ook ineens met pressfit om moets gaan ipv allene draaicups. Een draaicup loopt er niet uit.
Er bestaat een setje met zeer fijne plaatjes die je kan duwen tussen crank en lagers om te voelen of er speling is.
Hambini de lager specialist zie je er ook mee spelen...
Dit is vooral belangrijk bv bb30
Hambini de lager specialist zie je er ook mee spelen...
Dit is vooral belangrijk bv bb30
Het advies om geen wave washer te gebruiken stond daar volgens mij los van. Althans, hij refereerde niet aan mijn issue met een (te) zwaar lopend BB.wasbeer2006 schreef: ↑17 feb 2020 13:50 Ik snap C bear wel. Met jouw uitleg waarin je aangeeft dat het bij vastdraaien zwaarder gaat lopen, zou je aan kunnen nemen dat met je oude lagers er net niet genoeg ruimte is. Die is er nu wel en dat zit in de marges.
Dit lijkt mij inderdaad een betrouwbaardere methode dan de as nameten (en zo’n setje shims om de ruimte aan de DS te meten heb ik niet).wasbeer2006 schreef: ↑17 feb 2020 13:50 Je zou de crank wel met de wavewasher kunnen monteren. loopt de crank netzo licht gewoon laten zitten dan schaad de wavewasher niet. Als de crank veel zwaarder gaat lopen is er inderdaad geen tot weinig ruimte.
Ik heb hier wave washers liggen van verschillende diktes en flexibiliteit, dus ik zal eens beginnen met de dunste en meest flexibele washer.
t.a.f.k.a.e.h.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat heet een voelermaat, kost een euro of 5a 6 bij de bouwmarkt, best handig om te hebben, maar dat heb ik met heel veel gereedschap