Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

BB386 in combinatie met GXP-crankstel

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 13 feb 2020 08:07

walter- schreef: 13 feb 2020 00:00 Verwijderen bb; je hebt tooltje nodig om een 24mm as te verwijderen, niet eentje voor bb30.
Met een tool voor een 24mm as (lees: bb86/bb9x) kan je alleen de lagers uit de cups van een bb386-gxp slaan. Die is niet breed genoeg om ‘achter’ de cups te komen. Voor dat laatste heb je een bb386/bb30-tool nodig.
t.a.f.k.a.e.h.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 feb 2020 11:56

Eruit slaan gewoon met een grote inbus of schroevendraaien.
Dat tooltje geef alleen maar extra draagvlak en dat is er genoeg op een lager.

Maargoed voordat je het eruit slaat, ga nou eerst eens meten en goed naar de plaatjes kijken hoe GXP werkt. Als het probleem marginaal is lost een ander BB het misschien op, maar is het meer dat lost het niets op en bespaard het je een hoop geld en moeite.

Als je op de NDS cup een 24 naar 22mm converter hebt aan de binnenzijde, dat doet het er niet toe wat je aan de DS doet, dan past het of het past niet. Spacers aan de DS doen dan helemaal niet, de crank is dan namelijk al gefixeerd.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 13 feb 2020 18:32

Ik kan meten en plaatjes kijken totdat ik een ons weeg maar vooralsnog zijn dit de feiten:
- Ik heb een frame voor BB386. Breedte van het frame rond het BB nagemeten: 86,5mm. -> Kan niet de boosdoener zijn.
- BB386 en GXP zijn compatibel. -> Kan niet de boosdoener zijn.
- De Quarq betreft een GXP-uitvoering. De aslengte kan niet de boosdoener zijn tenzij er sprake is van een fabricagefout, maar dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Aslengte nagemeten: lijkt te kloppen.

Resteert: het BB of de vorm van de liggende achtervork is het probleem.

Contact gehad met C-bear. Zij hebben een BB386 voor GXP dat speciaal is ontwikkeld voor Quarq GXP. Met andere woorden: hun standaard BB386 voor GXP (voor SRAM cranks dus) werkt niet goed met een Quarq crankstel.

Daarmee lijkt dat me de eerste oplossingsrichting, mits ik mijn Quarq wil behouden.

(“Maar ik kan het mis hebben”)
t.a.f.k.a.e.h.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 feb 2020 21:46

evilhomer schreef: 13 feb 2020 18:32

Contact gehad met C-bear. Zij hebben een BB386 voor GXP dat speciaal is ontwikkeld voor Quarq GXP. Met andere woorden: hun standaard BB386 voor GXP (voor SRAM cranks dus) werkt niet goed met een Quarq crankstel.

Daarmee lijkt dat me de eerste oplossingsrichting, mits ik mijn Quarq wil behouden.

(“Maar ik kan het mis hebben”)
Dat is dus exact wat ik bedoel, de binnenring is anders waardoor de crank op een andere plaats gefixeerd wordt. Dus het bb kan zeker de oplossing zijn en zal de crank ook fractioneel meer ruimte geven aan de ds. Wat hopelijk ook net je probleem met de achtervork oplost

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 15 feb 2020 14:54

Gelukt! Met veel dank aan Bart van C-bear voor het meedenken en hun razendsnelle verzending!

De marges blijven bijzonder klein: tussen het binnenblad en de protector plate op de achtervork past precies een bankpasje (oftewel 2mm zonder de protector plate). Op advies van C-bear en SRAM heb ik echter geen wave washer gebruikt.

Eerst maar eens afbouwen en een rondje fietsen :)
t.a.f.k.a.e.h.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 feb 2020 15:18

Is de marge verbeterd?

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 15 feb 2020 15:35

Ja, marginaal maar voldoende. Ongeveer 1mm inclusief protector plate dus, 2mm zonder.

Het C-bear BB steekt minder uit aan de NDS waardoor de splines van de as daar verder uitsteken en dus het binnenblad bij het vastdraaien niet helemaal tegen de achtervork wordt aangetrokken aan de DS.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 feb 2020 22:10

evilhomer schreef: 15 feb 2020 14:54 Gelukt! Met veel dank aan Bart van C-bear voor het meedenken ....
Dat heb ik ook gehad met Ronny van Cema bearing.
Die heb ik nog gebeld om 21u toen ik er niet uitgeraakte met de montage van de Cema lagers in mijn T47 bracket.
Van zo'n service kan je bij de grote jongens enkel maar dromen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 feb 2020 17:49

Waar je nog wel even op moet letten is hoeveel ruimte er tussen het lager aan de DS zit en de crank, als dat teveel is dan je lager aan de NDS er met die zelfde afstand uitlopen en gaat je bracket van je fiets slijten.

Waarschijnlijk fixeert c bear een press fit bb nu als een gxp met draaicups, maar dat zou je even na kunnen vragen. Als dat zo is, Probeer na te gaan hoe groot deze ruimte is, is het minder dan een halve mm is er niet veel aan de hand maar als het meer is zou ik hem uitshimmen.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 16 feb 2020 18:30

Ik neem aan dat als er nog ergens ruimte zit, ik speling zou moeten voelen als ik het crankstel bij de kettingbladen pak en met flink wat zijdelingse kracht er beweging in probeer te krijgen? Daar is namelijk geen sprake van.
t.a.f.k.a.e.h.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 feb 2020 18:34

evilhomer schreef: 16 feb 2020 18:30 Ik neem aan dat als er nog ergens ruimte zit, ik speling zou moeten voelen als ik het crankstel bij de kettingbladen pak en met flink wat zijdelingse kracht er beweging in probeer te krijgen? Daar is namelijk geen sprake van.
Speling voel je heel duidelijk als het er is. 1mm en je kunt de cranks duidelijk heen en weer bewegen. Als de boel te strak staat voel je net zo duidelijk, dan draait het crankstel niet vrij rond.

Denk dus dat je wel goed zit zo.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 16 feb 2020 19:00

Merci! Geldt voor alle reacties in dit topic uiteraard :)

De fiets is bijna klaar voor de vuurdoop. Eerste ritjes zullen sowieso in het teken staan van de fijnafstelling (derailleurs, zadel- en stuurhoogte) en ik zal dan meteen even kijken hoe de crank zich houdt. Of het soepel voelt, er geen speling op zit en of het binnenblad niet tegen de vork schuurt.
t.a.f.k.a.e.h.

Plaats reactie