Vragen over herstel van Carbon frame en wiel

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
blurg
Forum-lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 04 feb 2020 14:06

Hoi,

Ik heb even een vraag.

Deze week, stond mijn fiets bij de specialist voor een grondige beurt en t wiel richten en nog wat andere zaken.

Men bespeurde een gat in het carbon frame, waarschijnlijk gebeurd toen mijn wiel een paar maanden terug, niet goed door mij erin was gezet en tijdens een brugklim scheef kwam te zitten en een aantal meter flink aanliep. Het stonk toen flink naar rubber.

Ik kan niets anders bedenken, zal toen gebeurd zijn.
Enfin, mijn specialist raadde Unlimited Colors aan.

Frame moet dan geheel ontdaan worden van alle onderdelen en opgestuurd naar Unlimited Colors.

Foto's gestuurd, en prijs opgave is 300 EU ex. Oef.
Wiel heeft een braam op de remrand, maar kan gefixed worden, 150 eu ex.

Bij de vraag of het frame verder bijgewerkt kan worden op een aantal plaatsen (paar pitjes, en schade van een chain suck), kreeg ik het antwoord dat dat gedaan kan worden maar men dat moet bekijken. Dat kan nog voor een aardig bedrag erbij zorgen, zei men aan de telefoon.

Nu ben ik gaan rondneuzen en een ander bekend adres is Enkhuizen/ NewCarbon
.
Ik heb dezelfde info aan hun verstrekt, en kreeg het volgende antwoord:

Schade reparatie is 250 EU ex. -> Goed, dat kan. nog niet vreemd.

Echter, de velg kan volgens hun niet. Schade aan de remrand, betekent dat het niet verstandig is dat te repareren.

Vraag 1) Hoe kan dat zo'n ander antwoord zijn?

Verder is het volgende ook bijzonder:

Vraag 2)
Zij geven aan dat in die 250 EU het frame ook volledig gespoten wordt en dus alle pitjes en plekjes daarna weg zijn en het frame weer als nieuw eruit ziet.
Bij Unlimited Colors is het voor die 300 alleen het gat in het frame, maar geen bijwerken van plekjes, laat staan het hele frame spuiten.

Vraag 3)
Tevens, hoeven de spullen niet gedemonteerd te worden, dus die hele fiets hoeft niet uitelkaar. Hoe kan dat nu?



Ik hoop dat iemand mij kan ophelderen.
Natuurlijk geef ik liever minder uit, maar als de verschillen zo enorm zijn, dan klopt er iets niet.
IMG_1542.jpg
IMG_1548.jpg
IMG_1543.jpg
Laatst gewijzigd door blurg op 04 feb 2020 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1461
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 04 feb 2020 14:16

Geen antwoord waar je wat aan hebt, maar jezus hoe kan je daar überhaupt mee doorgefietst hebben? Dat moet toch aangelopen hebben als een malle ...
:winkthumb:

blurg
Forum-lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 04 feb 2020 14:22

hendrikjan schreef:
04 feb 2020 14:16
Geen antwoord waar je wat aan hebt, maar jezus hoe kan je daar überhaupt mee doorgefietst hebben? Dat moet toch aangelopen hebben als een malle ...
Misschien was ik niet duidelijk. Ik fietste de brug op, en toen ineens voelde ik het enorm aanlopen, meteen afstappen, zeg maar 10 meter verder.
Ik constateerde dat het wiel volledig scheef zat.
HUH!
Even wiel los gehaald, en alles bekeken, stonk allemaal naar rubber, banden letters volledig verdwenen. Ik denk dat de naaf niet goed/afdoende in de 'halve ogen' van de vork zijn gezet. En zo heb ik er tijdens een sprint de brug op en er veel krachten op komen te staan, een kant van de as van het wiel eruit gereden, wat resulteerde in het geheel scheef komen van het wiel. Toen direkt gestopt natuurlijk.

Wiel goed gezet, Weer opgestapt, rustig gaan fietsen, weer even gestopt en gekeken en gezien dat het weer goed zat.

Echter, ik heb dat gat dus nooit gezien.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7981
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 feb 2020 14:29

@prijsverschil gat: Ooit heb ik een door midden gescheurde bovenbuis laten fixen door UC. Had toen de optie om voor 50(?) euro meer de gehele fiets opnieuw van een (blanke) laklaag te voorzien. Heb ik toen gedaan en frame was idd als nieuw. NB: het herstellen van het paintwork op de plek van de scheur was wel bij de standaard prijs inbegrepen. Geen idee waarom ze dat elders voor minder doen. Mogelijk dat ze het frame anders behandelen (en dat het frame daarom ook niet gedemonteerd hoeft te worden). Dat heeft dan vast implicaties voor de kwaliteit van de reparatie. Zou daar dus even navraag over doen, en eens rondneuzen naar ervaringen met "Enkhuizen". Over UC is iig veel te vinden. Zelf was ik erg tevreden.

@wiel: blijkbaar is UC van mening dat ze een wiel veilig kunnen repareren en is Enkhuizen daar minder zeker over. Ik kan me best voorstellen dat niet iedere reperateur in staat is om deze reparatie goed uit te voeren. Gezien de reputatie van UC zou ik het wel aandurven.

Een frame demonteren en monteren is niet heel veel werk en niet moeilijk (zeker omdat je het stuur met shifters gewoon in takt kunt laten). Dat kun je prima zelf doen. Is nog leerzaam ook!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 3656
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 feb 2020 14:16

Ik dacht begrepen te hebben dat je het frame al naar UC had verstuurd.?

Eigenlijk zou je meerdere offertes voor carbon reparatie naast elkaar moeten vergelijken en liefst zoveel mogelijk in detail uitgesplitst. Dan weet je ook precies wat men voor die prijs gaat doen. Aan materiaalkosten zullen de verschillen niet zo groot zijn, het zijn meer de loonkosten - dus de hoeveelheid begroot werk - die het verschil maken. ;)

Zowel Unlimited Colors als Newcarbon staan m.i. goed aangeschreven.

Btw, begrijp/zie niet goed wat er met de remrand van de velg aan de hand is ten slotte heeft m.i. de band het carbon weg geschuurd.. :?:
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

DDX
Forum-lid
Berichten: 3568
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 feb 2020 14:32

Voor 250 euro een frame repareren en volledig laten spuiten en ook nog eens alle onderdelen er vanaf halen/opnieuw erop zetten lijkt me redelijk onmogelijk kwa uurloon ed.
Want als ze hem volledig gaan spuiten moet alles eraf.

En remrand repareren lijkt mij ook lastig, maar kan niet duidelijk zien op foto hoe erg het is misschien dat het kan bij carbon door het op te vullen. (alleen heb je dan ook zelfde ruwer materiaal bijvoorbeeld?)

Gebruikersavatar
japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5173
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

Gebruikersavatar japiecarbon 06 feb 2020 14:47

Mij lijkt 250 voor het gehele aanpakken van je frame ook erg weinig, maar opzich niet onmogelijk.

Repareren van een remrand is prima te doen, ik heb dat bij mijn Lightweight wielen ook laten doen door leightweight zelf, was daarna gewoon weer perfect in orde.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 1615
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum

Gebruikersavatar Philippos 06 feb 2020 14:54

Dat op je remrand lijkt meer op een stoot schade dan een schaaf schade. De omcirkelde plek lijkt doorgedrukt te zijn.
remrand blurg.jpg
remrand blurg.jpg (15.27 KiB) 1117 keer bekeken
Je zegt dat je band aanliep. Als je velg ook was aangelopen, zou ik daar ook een schaafplek verwachten over een grotere lengte. Nu lijkt de schade op een plek te zitten.

Wel balen man... :(
Lynskey Cooper
Koga Miyata Adventure Gravel
Sonder Camino AL

www.instagram.com/vanspeykwheels/

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 2639
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 06 feb 2020 16:25

Lijkt mij stug dat je binnen 10m een gat in je carbon slijt. Dan zou hoogstens de lak een slijtplek vertonen. Dit moet langer zo hebben gezeten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 3656
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 feb 2020 16:31

Nou vergis je niet want zo dik zijn de wanden niet op een chainstay, misschien iets meer dan een mm dik en dat is zo weggeslepen vooral als de banden ook nog eens vuil van de weg hebben opgenomen, t'is net een lint van 10mtr. schuurpapier.!
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

hagi
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 06 feb 2020 19:20

Nou vorig jaar op bike motion carbon opengewerkt gezien en me rot geschrokken.
Hoe dun carbon op sommige plaatsen in een frame kan zijn.
Dan is het toch een wonder van techniek dat zo een dun materiaal zulke krachten aan kan.

Gebruikersavatar
japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5173
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

Gebruikersavatar japiecarbon 06 feb 2020 21:49

Maar toch lijkt het mij idd heel sterk dat dit het resultaat is van slechts 10m.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers