Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Probleem achterderailleur

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 29 jan 2020 08:05

Hey,

ik heb een vraagje ivm de achterderailleur.
Telkens ik mijn achterwiel eruit en in steek, voor het verwisselen van de buitenband, loopt mijn achterderailleur niet meer perfect. Het schakelen tussen de middenste schakels verspringt soms of hapert bij het schakelen. De buitenste zijn ok.
De speling tussen remblokjes en wiel is zo klein dat het wiel er wel correct moet in zitten, of niet?
1. enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat hieraan te doen?
2 hoe stel ik dat verspringen of het niet schakelen naar een andere versnelling bij?

Het is een Shimano Ultegra 11.

thx

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 29 jan 2020 12:00

Hoe vaak verwissel jij je buitenband? Als de boel goed afgesteld staat mag het er uit halen van je wiel en het er weer op de juiste manier inzetten geen enkele invloed hebben op het schakelen. Voor afstellen derailleur zie bijv. Youtube.

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 29 jan 2020 14:09

Ik train binnen op een Tackx met aangepaste buitenband en verander die dan voor buitenritjes. Regelmatig dus.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 29 jan 2020 14:17

Ik snap de situatie nog niet helemaal geloof ik:
Telkens ik mijn achterwiel eruit en in steek <... > loopt mijn achterderailleur niet meer perfect
maar ook:
hoe stel ik dat verspringen of het niet schakelen naar een andere versnelling bij?
Je weet niet wat je kan doen aan het verspringen van een versnelling, maar je weet wel dat het elke keer terugkomt als je het wiel wisselt, is het dan uberhaupt wel weggeweest?

In ieder geval, eens met Alliance, als alles goed is afgesteld dan zou het verspringen niet op mogen treden bij het wisselen van een wiel.
Zit de derailleur misschien niet goed vast?

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 29 jan 2020 14:28

Inderdaad controleer eens of de achterderailleur goed vast zit aan het frame. Ook de kleine schroefjes waarmee de pat aan het frame is geschroefd (torcx). Dat laatste heb ik weleens mee gemaakt.
prj

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 29 jan 2020 14:37

Thx allen, Ik zal het vanavond eens bekijken. @jorisb: initieel schakelde hij ok. Pas na een eerste keer de buitenband te wisselen schakelde hij niet meer ok. Heb de tweedhands fiets nog maar twee maand, vandaar. (Trek Emonda SL6)

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 29 jan 2020 14:47

Als je het wiel er niet goed in zet, dus als de snelspanner niet geheel in de "vorkjes" zitten, dan heb je ook een probleem dat hier erg op lijkt.
...

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 29 jan 2020 16:07

Oppbogga schreef: 29 jan 2020 14:47 Als je het wiel er niet goed in zet, dus als de snelspanner niet geheel in de "vorkjes" zitten, dan heb je ook een probleem dat hier erg op lijkt.
Maar in dat geval zal het wiel tegen de remblokjes aanlopen die, zoals topic starter zegt, vrij krap staan afgesteld.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jan 2020 16:10

Ik denk een heel overbodige tip (blijkt toch bij velen nog een nieuwtje): Voor het verwijderen van het wiel schakelen naar kleinste tandwiel en bij wiel monteren de ketting op kleinste tandwiel leggen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 jan 2020 16:13

Als je achterwiel er uit haalt is er altijd wat kracht dat je zet op derailleur en zijn kabels.
- eventueel is de (buiten)kabel van de achter aan vervanging toe. Door de krachten op de kabel kan die zich wat verzetten -zeker bij een versleten kabel- zodat de kabelloop iets verandert en er anders geschakelt wordt.
- ik heb als eens iets gelijkaardig gehad dat dit kwam door een derailleurpad die niet meer zeer vast stond (zie dat ik niet de eerste ben met de tip)
- eventueel speling op cassette of body van het wiel zorgt ook voor een onnauwkeurig schakelen.

Is het probleem bij op- en afschakelen of schakelt 1 van de 2 zuiverder?

Walter

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 05 feb 2020 13:17

Heb wat met de spanning van de kabel gespeeld en dat ziet er al veel beter uit.

Wat ik wel nog heb is dat wanneer ik tijdens een rit op de rollen van groot naar klein blad wil schakelen, ik een paar keer moet schakelen vooraleer hij dat doet. Bij het afregelen op de fietsstaander schakelt deze vlekkeloos.
Enig idee?

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 06 feb 2020 13:32

Ik bedoelde in mijn vorige post de voorderailleur. Zag nu dat het wat verwarrend kan zijn ;-)

Plaats reactie