Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Beschadigde crankstel

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 jan 2020 13:49

Vincetheprince schreef: 28 jan 2020 12:43 Ik zal een aanpassing doen van schoenplaatje naar buiten en eens een test geven.
Naar buiten op je schoen? Dan komt toch je voet dichter naar de crank?
Je schrijft in je eerste post dat ze zover mogelijk naar binnen staan. Dan zijn je voeten toch al zover mogelijk naar buiten tov de crank.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 jan 2020 16:45

Risico op lichamelijk malheur opzoeken om gebruikssporen op het materiaal mogelijk te voorkomen. Er zijn dagen dat ik dit soort besluiten niet tegenkom.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 jan 2020 16:51

Mijn slechtweer fiets heeft erg veel slijtage, vooral door gebruik van winterschoenen/overschoenen.
Op sommige schoenen heb ik ook wat zwarte slijtage plekken.

Niet druk om maken en vooral niet je houding aanpassen omdat je crankstel slijt.

Wel opletten dat je pedalen niet te veel slijten, want dan krijg je uiteindelijk speling naar links/rechts en dan krijg je wel extra slijtage.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jan 2020 17:01

Vincetheprince schreef: 28 jan 2020 12:43 Ik zal een aanpassing doen van schoenplaatje naar buiten en eens een test geven.

Ik zal zowiezo kijken om het plaatje zo ver mogelijk van de crank te plaatsen.
Je kunt je schoenpkaatje niet verstellen t.o.v. je crank (alleen met een langere pedaalas). Je kunt alleen je schoen verder naar buiten stellen. Staat je schoen nu maximaal naar buiten dan is er misschien nog ruimte om een paar mm te smokkelen met een langere pedaalas.
Staat hij nog niet op maximaal dan heeft degene die jouw plaatjes heeft afgesteld dat zo bedoeld. Dan wordt het kiezen tussen mogelijk klachten en wat optische slijtage.
Campagnolo Ultra Dork

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 28 jan 2020 19:07

Ik heb navraag gedaan bij de persoon die mij afgemeten heeft bij Energy Lab.

Mits rechterplaatje 13 graden naar buiten staat (hak naar binnen dus), heb ik gevraagd of een pedaal met verlengde as een goede oplossing is. Ik heb ook redelijk brede heupen en brede voeten.

Zijn antwoord is:

'In bijna alle gevallen is een verlengde as beter, maar niet altijd noodzakelijk. Dus je kan deze zeker in huis halen.'

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 jan 2020 19:27

Ik zal maar niet vragen waarom een verlengde as beter is.
Want iets zegt me dat alle goed bedoelde antwoorden om je niet druk te maken over krassen op je crank aan dovemansoren oren zijn gericht.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jan 2020 19:35

Hoezo? Als de schoenen nu helemaal naar buiten staan, dan kun je ook met verlengde pedaalas terug naar de huidige afstelling. Een beetje geld uitgeven om je fiets wat mooier te maken vinden de meeste reageerders hier de normaalste zaak van de wereld...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jan 2020 19:42

[url=https://www.bike-components.de/en/Jtek- ... o69401889/[/url] heb je in verschillende lengtes.
Om je een idee te geven.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 28 jan 2020 20:13

Ik zou de hoek van de plaatjes (die goed bevalt) gelijk houden en ze integraal twee of drie millimeter naar binnen schuiven op je schoenzool. Komt je schoen iets verder van de crank af en is het probleem zeer waarschijnlijk opgelost. De beschadiging is nu zo licht dat dit waarschijnlijk al voldoende is.

Eventueel icm een stukje doorzichtige tape. Vroeger zelf ook eens crankskins gekocht. Was voor specifiek crankstel op maat gemaakte bescherming. Bleef bij mijn vader een jaar of 6 zitten door weer en wind en werkte perfect. Volgens mij nog steeds leverbaar.

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 28 jan 2020 20:23

Je hebt altijd mensen die een mooi verzorgde fiets belangrijk vinden.

Het kan niet de bedoeling zijn dat er krassen in de crank komen doordat uw hielen iets naar binnen draaien.

Anders zouden ze toch ook geen pedalen met verlengde as of aparte asverlengers op de markt brengen.

Mijn schoenplaatjes staan reeds maximum naar binnen, maar toch raak ik nog de crank.

Ik zal kijken voor eventueel nieuwe pedalen met een verlengde as of asverlenger aan te schaffen, dit zal waarschijnlijk de beste oplossing zijn.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 28 jan 2020 21:06

Of het nu wel of niet opties belangrijk is, ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die honderden dan wel duizenden kilometers per jaar fietsen, waarbij een of twee schoen(en), ook niet bij het gebruik van overschoenen, bij elke omwenteling de crank raken. Voor mij zou de lol erg gauw af zijn.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 jan 2020 21:44

Ze raken het ook zeker niet iedere omwenteling een aantal keer per rit is al genoeg voor wat slijtage.
Punt is dat je altijd voeten wat kan bewegen/naar binnen draaien. (helemaal als pedalen wat versleten zijn)

Plaats reactie