Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Giant TCR advanced 2 bottom bracket vervangen.

pieter mels
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jun 2011 20:40

pieter mels 25 jan 2020 19:27

Hoi,

Ik wil ter zijner tijd mijn Bottom bracket vervangen. Dit is een Shimano press fit.
Nu ben ik op zoek naar een goede lagertrekker die ik kan gebruiken met mijn carbon frame. Ik ben nogal huiverig voor het gebruik met een lagertrekker die je met een hamer gebruikt.

Zijn er alternatieven?

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 25 jan 2020 20:03

Vorige week heb ik het lager in een zelfde fiets laten vervangen door de fietsenmaker. Ik had zelf al de ketting en het crankstel verwijderd, dus de fietsenmaker hoefde alleen de oude lagers er uit te tikken en de nieuwe er in te persen. De fietsenmaker rekende €7,50 montagekosten.

Voor mij was het duidelijk het werk te laten doen, om te voorkomen het bracket te beschadigen door mijn onervarenheid .

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 jan 2020 22:38

Het is te overwegen bij vervangen van het (shimano) pressfit onderdeel het alternatief van Rotor te gebruiken. Hier zijn de feitelijke kogellagers geperst in aluminium cups, in plaats van in het plastic (resin=kunsthars) van Shimano. Kunststof blijft bewegen. Rotor kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat.

pieter mels
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jun 2011 20:40

pieter mels 26 jan 2020 12:10

Dat er betere press fit brackets zijn dat begrijp ik. Ik ben alleen op zoek naar ervaringen van betere pressfit trekkers dan de staven die je bij veel webshops ziet die de pressfit er met behulp van een hamer eruit slaan. Ik zoek iets in de trend van een soort van poelietrekker voor pressfit lagers

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 jan 2020 12:39

Waar ben je bang voor, met de hamer en de gegroefde buismethode?

Vanaf buitenkant eraan trekken zonder dat je houvast aan frame of bracket hebt gaat niet.
En dan vraag ik me af of je met een poeilemethode, dus ergens aan frame, een drukpunt creëren niet meer ellende veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 26 jan 2020 13:20

Ik heb al meerdere bottom brackets vervangen en die er gewoon rustig uitgetikt met een hamer. Als je het met beleid doet kan er echt weinig gebeuren. Zo snel beschadig je het frame niet. En anders gewoon ff een tripje naar de fm
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

Plaats reactie