Rijgedrag verschil.

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 5552
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 jan 2020 08:07

Ben aan het rondkijken voor een off-road bike.
Volgende 2 fietsen hebben mijn aandacht,maar de vraag is:ga ik rijgedrag verschil merken tussen deze 2 fietsen.
Wat ik er mee wil rijden is 30% asfalt,50% gravel en 20%single-verhard zand.

Cross cube cross pro.
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/road/ ... llow-2020/

Gravel cube nuroad pro.
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/road/ ... reen-2020/

Boven is de cross geometrie.
Onder is de Gravel geometrie.
Op de crosser kunnen ook 40mm banden.
Crosser heeft 105 vs Gravel heeft tiagra groep.
Prijsverschil is ongeveer €250,00
Bijlagen
0BE4122C-BDB9-4424-8511-69703EBBBA4C.jpeg
7F5AC916-A2DB-496A-A224-307A29D7D0BF.jpeg
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3866
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 jan 2020 08:21

In theorie is de onderste fiets een tikje luier.., de wielbasis is 1cm langer en de hoek van de voorvork is een halve graad minder. Ik weet niet of je dat nou zo onwijs gaat merken, maar wellicht is een proefritje met beide fietsen een goed idee. Als het alleen rond de winkel kan, moet je vooral even kijken of je lekker kunt slalommen en sturen.., wat je van beide fietsen vindt.

De stack scheelt 1 cm.., (wat ook in balhoofdbuis zit).., dus de onderste zou je een cm minder spacers nodig hebben, of simpelweg hoger zitten. Reach is nagenoeg gelijk, liggende achtervork ook, hoogte bracket scheelt slechts 2mm.., alleen bandenkeuze kan dan de clearance met ondergrond nog doen veranderen. De zitbuis scheelt wel 3cm maar gezien de rest van de waarden zou dat volgens mij alleen maar betekenen dat je zadel 3 cm verder/of minder ver gaat uitsteken. Waarschijnlijk is het ene frame iets meer sloping dan het ander?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4760
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 14 jan 2020 09:39

+1 voor de bijdrage van de heer Veenstra.
Het antwoord op je vraag moet ook voor een deel uit jezelf komen. Durf jij je onder de mensen te begeven met een fiets die met Tiagra is afgemonteerd? Hoe lang worden de tochten die je gaat rijden? Met een agressieve crosser ga je eerder last van je schouders en je rug krijgen, dan op een luie gravelaar. Hoe flexibel is jouw lichaam?

Het verschil in stack kun je met een spacer aanpassen. Ik zou zelf voor de crosser gaan, ware het niet dat het grote verschil niet zit in Tiagra/105 maar in mechanische/hydraulische schijfremmen.
Op basis daarvan: kies voor de duurdere
In stage con la mia squadra di mamils

Gebruikersavatar
t2300
Forum-lid
Berichten: 890
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gebruikersavatar t2300 14 jan 2020 10:14

Ik zou ook los van de “zit” voor de hydraulische remmen gaan.

Maar.. eigenlijk vergelijk je de verkeerde nuroad. De nuroad race is wel vergelijkbaar afgemonteerd als de crosser. Wel weer 100.- meer en een iets kleiner bereik qua crank. Maar dat kan juist off-road een plus zijn.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 5552
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 jan 2020 10:17

Alvast bedankt voor jullie bijdrage.
Tiagra is 10 speed en er zijn hier 2 fietsen in huis met 11 speed.Voordeel van kettingen en cassettes uitwisselen.
Ben niet heel soepel maar wel wendbaar heb vroeger veel gefietst cross en ik beweeg makkelijk op de fiets.
Qua geometrie kan ik wel uit de voeten met beide.De crosser zal iets agressiever insturen t.o.v de Gravel fiets.
Voordeel van 105 zijn wel de hydraulische remmen.
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 5552
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 jan 2020 10:18

t2300 schreef:
14 jan 2020 10:14
Ik zou ook los van de “zit” voor de hydraulische remmen gaan.

Maar.. eigenlijk vergelijk je de verkeerde nuroad. De nuroad race is wel vergelijkbaar afgemonteerd als de crosser. Wel weer 100.- meer en een iets kleiner bereik qua crank. Maar dat kan juist off-road een plus zijn.
Klopt,maar is voorlopig nog niet leverbaar zover ik weet.
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7089
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 jan 2020 10:38

Een verschil van €250,- is te overzien, maar in dit geval is het relatief wel heel veel: zomaar 25%. Ondanks de poging om Tiagra rijders belachelijk te maken, zou ik kiezen voor de gravelbike, al is de geometrie minimaal verschillend. .
In honderden vergelijkingen komt de 105 groep als van goede en voldoende kwaliteit naar voren en dan zou één kwaliteit minder ineens minderwaardig zijn? Wat sommige mensen bezielt......

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 14 jan 2020 11:13

Ik heb een eerdere (maar op de kleur na exact dezelfde) Nuroad. Voor €250 meer zou ik de crosser kiezen. Niet zozeer vanwege het kwaliteitsverschil tussen 105 en Tiagra, maar vanwege de hydraulische remmen. Mechanische voldoen zeker, maar aangezien ik nog wel eens een stukje MTB-route meepak denk ik er serieus over om de fiets alsnog te voorzien van hydraulische remmen.

Daarnaast vind het verschil in wendbaarheid tussen mijn racefiets en de Nuroad behoorlijk groot. Ik zou, met de kennis van nu, dan ook in dat opzicht voor de crosser kiezen. Ook al zou het maar een beetje schelen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 22293
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jan 2020 11:21

Tiagra of 105 is borrelpraat, wél relevant is hydraulische remmen of niet...
DAT HEP OP FEESJBOEK GESTAAN

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 7684
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jan 2020 11:41

Het rijgedrag van die frames zal op grond van de geometrie amper verschillen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 1986
Lid geworden op: 04 aug 2016 22:51
Locatie: Sint-Eloois-Winkel

Gebruikersavatar SqueeZer 14 jan 2020 12:48

+1 voor opmerking van Havana ivm. mechanische schijfremmen vs. hydraulische.

Tussen deze keuzes ging ik voor de duurdere versie vanwege de hydraulische schijfremmen.

Mechanische schijfremmen zijn leuk maar geen meerwaarde tov. velgremmen en was ook de hoofdreden dat ik mijn vorige endurance fiets vervangen heb.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 9054
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Briqville

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jan 2020 12:54

havana schreef:
14 jan 2020 11:21
Tiagra of 105 is borrelpraat, wél relevant is hydraulische remmen of niet...
Bijkomend, omdat TS al 2 fietsen met 11-speed afmontage heeft zou ik terug voor 11-speed gaan.
Minder verschillende cassettes/kettingen op je schab.
What Does This Button Do?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 8 gasten