Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Beginner zoekt schoonmaak artikelen

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 12 jan 2020 19:44

chrissiewizzie schreef: 12 jan 2020 18:54 Dat begrijp ik. Ik doelde op het ontvetten van de ketting en dan afspoelen met water. dat begrijp ik niet. Water en zeep zijn alleen voor als een fiets echt vies is en dan nog zo min mogelijk graag.
Als je ontvet dan moet je dat product er terug afspoelen. Anders gaat je nieuw vet niet goed hechten.

Scottydoesntknow
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17

Scottydoesntknow 13 jan 2020 14:58

Voor het ontvetten van de ketting gebruik ik al jaren (dezelfde 5L jerrycan) Dreumex Solucleaner, dit is een industriële koudontvetter. Ik smeer het met een kwastje op de ketting, laat het vijf minuten intrekken en de ketting is 100% schoon. Voorheen gebruikte ik Bionet maar dat werkte in mijn ogen niet goed genoeg (meer). Ik moest het minimaal twee keer aanbrengen om de ketting schoon te krijgen. Gedurende het seizoen poets ik m'n fiets zo goed als elke week dus snelheid is key.
Wanneer ik de ketting heb gesmeerd laat ik het zeker wel een nacht intrekken.
Voor de rest van de fiets gebruik ik autoshampoo en voor de afwerking cockpitspray, beiden van de Action.

Overigens heb ik nu een klein flesje morgan blue ontvetter gekocht, eens testen of dat net zo goed werkt als mijn huidige ontvetter.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 13 jan 2020 18:51

Ik gebruik babydoekjes. Krijg je je fiets, ketting en cassette perfect mee schoon. Na heftig baggerwerk spuit ik eerst de fiets af met een tuinslang en maak hem droog met een oude doek. Ontvetten hoef ik niet. Ik gebruik al jaren voor al mijn fietsen was (squirt). Perfect spul! Het vuil wrijf je zo van de ketting af.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jan 2020 18:59

Het misverstand dat de ketting schoon is als de buitenplaatjes schoon zijn, woekert maar voort.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 13 jan 2020 19:16

Mooi al die verschillende verhalen, weet nog steeds niet goed wat ik nu moet gaan kopen voor het reinigen en smeren van de ketting :D

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 jan 2020 19:52

Fietskanon schreef: 13 jan 2020 19:16 Mooi al die verschillende verhalen, weet nog steeds niet goed wat ik nu moet gaan kopen voor het reinigen en smeren van de ketting :D
Reinigen met lampenolie in een kettingreiniger,daar zitten borstels in die zand en andere troep tussen de schakels uithaalt.
Smeren zijn tig middeltjes voor.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 jan 2020 20:47

Fietskanon schreef: 13 jan 2020 19:16 Mooi al die verschillende verhalen, weet nog steeds niet goed wat ik nu moet gaan kopen voor het reinigen en smeren van de ketting :D
kies iets goedkoops uit alle adviezen en ga daarmee proberen. Achter een schermpje kom je niet verder. Wat werkt en wat bevalt, daar ga je in de praktijk achterkomen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 13 jan 2020 23:04

Morgan Blue bike wash en kettingreiniger, een borsteltje, een spons, ....
Dat is wat ik gebruik om de misses en mijn eigen fiets proper te houden.
Bike wash in combinatie met warm water, afspoelen met de gieter, laten drogen, eventueel achtergebleven vocht afdrogen.
Muc-off ook al gebruikt, wel duurder, niet beter.

Edit: als je alles wil proberen lijkt dit een mooie aanbieding: https://www.vaneycksport.com/nl/merk/mo ... emmer.html

roelw
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 16 jan 2020 11:32

Die dure middelen zijn voor niets nodig.

Frame reinigen: inspuiten met Dasty en proper maken met een oude afwasspons en water, afdrogen met een verslten T-shirt
Stuurlint reinigen: inspuiten met Dasty en proper maken met een oude afwasspons en water, afdrogen met een verslten T-shirt
Ketting en casette reinigen: Dasty in een potje doen, ketting insmeren met een goedkope verfborstel, laten inwerken en proper maken met een oude afwasspons en water (ketting enkel reinigen als deze echt vuil is, wanneer je Squirt gebruikt zal dit dus niet zo vaak zijn.
Handen reinigen achteraf: inspuiten met Dasty en onder de kraan afspoelen

Plaats reactie