Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Beginner zoekt schoonmaak artikelen

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 11 jan 2020 14:04

Aangezien mijn Canyon eraan zit te komen ben ik nu opzoek naar wat artikelen om alles schoon en draaiende te houden.

Nu zie ik bij futurum shop deze set staan:
https://www.futurumshop.nl/muc-off-ulti ... kket.phtml

Is met alles wat in deze set zit voldoende?
De reviews geven prima verhalen, maar is dit ook zo, of zeggen jullie ga voor aantal andere spullen/merken??

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 jan 2020 14:26

Ik doe het al jaren met een emmertje warm water met dreft en een vaatdoek. Ook heb ik wat borstels van bouwmarkten, action enz. Zo een duur pakket is echt niet nodig.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 jan 2020 14:56

Water en zeep. Afwasborstel en een vaatdoek

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27528
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2020 15:22

Dasty van de Wibra, werkt veel beter dan dure Muc-off producten. 1:1 verdunnen met water.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2020 15:37

Dasty is prima als ontvetter, maar met lak is het toch oppassen geblazen.....
Mijn vrouw moest zo nodig onze eettafel (erfstuk van m'n moeder) eens lekker schoonmaken, met als resultaat kale plekken over het halve oppervlak, die kan ik gaan schuren en opnieuw lakken...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 jan 2020 15:42

Gewoon autoshampoo gebruiken. Op de verpakkingen van morgan blue bike wash staat er zelfs letterlijk dat het ook voor de auto kan gebruikt worden.

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 11 jan 2020 16:05

Zal eens de wibra binnenlopen dan binnenkort. Bedankt voor de tips.
Dan nog even ergens een goede smeerolie kopen en dan kan ik wel even vooruit.

Schrijfremmen nog even lezen hoe ik dat het beste kan schoonhouden

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 11 jan 2020 16:19

Zoals al opgemerkt is. Gewoon warm water en afwasmiddel(dreft ed) erin en dan van die bv goedkope schuursponsjes(zachte! kant gebruiken) en alles maak je zo schoon.

Het enigste specifieke wat ik gebruik is zoń smalle en harde borstel voor de cassette. Dat is wel handig om goed tussen de kransjes te komen.

En een ontvetter gebruiken (voor de ketting en erge vieze vetplekken op je frame)en welk merk ......dat moet je zelf weten(Dasty wordt ook hier genoemd).

Daarna goed afspoelen met water.

Ik gebruik Bionet ontvetter,omdat dat biologisch afbreekbaar is,.... en je ook goed kan gebruiken voor de ketting.(kun je gerust verdunnen met water).
Na gebruik ,kiep ik de Bionet zo in een put hier in de steeg.

Ketting:
Dat doe ik weer met zoń kettingschoonmaakbakje en iemand anders weer op een andere manier.
Iedereen heeft weer zijn of haar methodes.

Met regenritten spoel ik gelijk even de modder/zandtroep eraf met een grote gieter.
Als je een huis hebt met een tuinslangaansluiting>dat is helemaal perfect natuurlijk.

En om de serie ritten even de wielen eruit en eens even goed schoonmaken met water en zeep/afwasmiddel.
De ketting weer schoonmaken en verder er
wat relax :) onder zijn ......want
anders kan je blijven poetsen en schoonmaken met een racefiets.

Veel plezierige kilometers toegewenst met je nieuwe fiets ;)

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 11 jan 2020 17:38

Fiets eerst schoonspuiten met tuinslang, dan autoshampoo (Valma b.v.) met een spons of Dreft vaatwasdoekje de fiets (frame, wielen, cracks etc) aanbrengen zoals bij een auto en dan weer met tuinslang afspuiten. Uit laten druppen en binnen met oude badhanddoek alles droogmaken. Ziet er weer als nieuw uit, zelfs met het weer van afgelopen weken!

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 11 jan 2020 17:53

En tips voor het ontvetten en smeren van de ketting / cassette ?

Welke merken gebruiken jullie ?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 jan 2020 18:48

Fietskanon schreef: 11 jan 2020 17:53 En tips voor het ontvetten en smeren van de ketting / cassette ?

Welke merken gebruiken jullie ?
Merk van ontvetter maakt niet uit. Ik heb wel zo een bakje waar je ketting doorloopt. Dat vind ik wel heel handig.

Ik spuit eerst het meeste vuil af met de tuinslang (nooit hogedrukreiniger!), dan spuit ik de ketting en tandwielen in met ontvetter, dan in zepen, ook de ketting door mijn was handschoen laten lopen tot het meeste vuil er af is, dan afspoelen en mijn ketting door dat bakje laten lopen met water in, afdrogen en wielen kuisen.

Nu gebruik ik blue Morgan race oil als smeermiddel. Vroeger squirt dry lube, maar mijn ketting begon er de laatste tijd teveel mee te piepen.

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 11 jan 2020 19:14

Zelf ben ik tevreden over het roze spul van muc off. Voor de ketting gebruik ik al jaren bionet ontvetter ik combinatie met een spons en een emmer warm water. In de toekomst wil ik de productenvan crankelicious testen.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

Plaats reactie