Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bouw zelf je fiets!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jan 2020 21:31

alexandertje schreef: 07 jan 2020 21:07
- "detail-18": wiel niet goed gecentreerd. KLOPT NIET-> rechter achterbrug is ong. 4.5mm meer naar binnen vast gelast op frameplaat van Pinion houder. Wielen zijn binnen 1 mm. gecentreerd gespaakt!
Legitieme reden om de rechter achterbrug meer naar binnen te laten lopen. Ziet er alleen ietwat vreemd uit.

Wel sportief dat je nog reageert. Velen verdwijnen na de ene eerste post, zeker na een stortvloed aan commentaar :)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 jan 2020 21:43

Mooi en uitvoerig verhaal!! een paar foto's erbij zou het perfect maken (ipv linkjes)
Ben heel benieuwd naar het verdere levensverhaal van deze fiets en hoop dat je het topic af en toe nog eens aanvult. Complimenten!!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 07 jan 2020 22:03

"Wel sportief dat je nog reageert. Velen verdwijnen na de ene eerste post, zeker na een stortvloed aan commentaar :)"

Ja, ik heb graag kritiek, daar wordt IK namelijk wijzer/beter van. Is wel een beetje mijn instelling in het leven.

En ja, dat verhaal met die voorvork/QR-as/rem is helemaal waar. Ten tijde van mijn ontwerp/bestel fase heb ik daar "bespaart" EN gekozen voor "de makkelijke weg" waar ik het achteraf bezien misschien beter niet had kunnen doen. De ervaringen met de fiets zullen het leren. Tot nog toe 100% tevreden na de eerste 500km.
Wellicht dat ik de zaak toch nog een keer ombouw . . . .tijd zal het leren.

Inmiddels heb ik de trappers wel al weer vervangen voor spd XT clicks-trappers. Nu mijn poot uit het gips is fiets dat toch een stuk beter en heb ik meer kracht ter beschikking.

Misschien ook wel vermeldenswaardig: ik ben geen PURIST maar meer een FUNCTIONALIST.
M.a.w. er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het helemaal niks vinden wat ik geknutseld heb.
Te zwaar met zo'n Pinion, te slap met Titanium, geen gezicht, waarom niet dit of dat niet . . . . .

Ach ja, ik had er lol aan, moest een nieuwe fiets hebben en wilde uit idealisme mijn bevindingen delen in de hoop mensen te enthousiasmeren of inspireren. Niks mis mee toch?

Een sportieve fiets groet ,

Alexander.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 jan 2020 23:33

Nix mis mee nee! Ik bouw zelf ook al mijn fietsen zelf op. Voldoening en geheel naar eigen smaak. Valt niet over te twisten zegt men ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 jan 2020 09:32

Mooi verhaal Alexander, knap gedaan! :like:

Chefske
Forum-lid
Berichten: 734
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 10 jan 2020 13:02

Interessant project!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 13 mei 2020 09:51

Hallo waarde lezers van dit topic!

Even een update van mijn zelfgebouwde Titanium gravel racer.

Inmiddels zit ik dik over de 2600 Km. heen met dit fietsje.
Er zijn wat dingen die ik toch nog even wilde melden,

-De titanium spaken uit China waren niet zo best. :( De J-bent lengte van de spaken is te lang. (Paul van Handgespaakt.nl had me daar al op gewezen)

Dit resulteert, zelfs met plaatjes achter de spaken, in een wiel dat gevoelig is voor spaakbreuk. Met name op het achterwiel heb ik dit ervaren. Meerdere keren brak de spaak precies achter de bocht. Na de 3e spaak was ik het helemaal zat. Ik heb toen het achterwiel opnieuw gespaakt met Sapim dubble butted spaken. Omdat ik nu toch bezig was heb ik ook het voorwiel maar even opnieuw gespaakt met het juiste spaakpatroon. Nu zit het ventiel wel tussen de grootste opening. (Tja, bij de eerste keer had ik het wiel verkeerd om gespaakt . . . . :winkthumb: )

- De "gewone" titanium trappers heb ik vervangen door Shimano XT -spd- clicks.
Dit omdat ik ook op mijn andere fietsen met dit systeem werk. Ik was bang dat ik het met mijn rechter voet (waar dus 2 titanium schroeven in zitten als gevolg van een operatie) met clicks niet voor elkaar zou krijgen op die fiets. Maar niets blijkt minder waar. Met clicks gaat het nu ook super.

Verder ben ik uitermate te spreken over de prestaties van deze bike.

Fietsen op dit ding is werkelijk hemels!! :D

Het comfort in vergelijking met mijn oude race-fiets is overweldigend. ;)

Mede dank zij de geometrie van deze fiets, het speciale zadel, de 30mm Continental Grand-tour banden, en de dempende eigenschappen van het tittanium zit ik met regelmaat 130km of meer op dit juweeltje.

Ik had verwacht dat er nog wel wat kinderziektes tevoorschijn zouden komen maar op de spaken na is dat niet gebeurt. O.K. hier en daar heb ik wat moeten instellen aan stuur/remmen/zadel afstelling maar dat was het dan ook wel.

Deze fiets heeft voor zover ik het kan beoordelen zeer goede rijeigenschappen. Zowel bergop als op het lange rechte stuk.
Door de kortere wielbasis dan normaal is de fiets erg wendbaar.
En de Pinion P1.18 met riemaandrijving is zijn geld (en het iets grotere gewicht) meer dan waard!! Schakelen ook als je stilstaat en indien nodig 4 of meer gangen in één keer, heerlijk.

Lang verhaal kort:
Ik ben zeer in mijn nopjes met deze fiets en kan een fiets op deze basis/dit concept voor de veeleisende tour-fietser alleen maar aanraden.

Ik wil niet anders meer. . . .


Groet,

Alexander.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mei 2020 10:54

Altijd goed , zo'n evaluatie....
Zoals ik al vermoedde waren de titanium spaken geen gelukkige keuze...normale RVS spaken zijn simpelweg veel beter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 12 jun 2020 16:39

En ben je enthusiast geworden en wil je ook zo'n geweldige Titanium racer zelf bouwen: Het frame is ook bij AliExpress te bestellen.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 12 jun 2020 17:34

Superbike, klasse!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 jun 2020 00:02

Je hebt dus een afmontage gedaan ipv een fiets gebouwd ?? Oké goed verhaal , lekker lang.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 14 jun 2020 08:07

af-ge-monteerd of zelf gebouwd . . . . . wat is het verschil?

Nee, ik heb het frame niet zelf gelast, dat heb ik in China laten doen op mijn specificaties. Maar verder heb ik alles zelf uitgezocht, bij elkaar gezocht, besteld, en als laatste in elkaar gebouwd.

Als "gebouwd" betekend dat ik zelf in de weer had gemoeten met TIG lasapparatuur, draai- en frees-machines dan heb ik inderdaad de fiets niet gebouwd maar "af-ge-monteerd" . What's in a word?

Ik heb met mijn verhaal op deze site willen laten zien dat je fiets helemaal zelf samenstellen en "bouwen" niet zo moeilijk is. Het zou zeg maar een inspiratie kunnen zijn voor enthousiaste (tour-) fietsers om nu eens niet met een dikke beurs naar de winkel te gaan om een kant en klare merk fiets te kopen (en die vervolgens nog voor veel geld aan te passen en te "tunen") maar je droom-fiets zelf samen te stellen en te bouwen.

Mijn bijdrage is puur ter lering en vermaak, niets meer en niets minder.

En door mijn ervaringen te delen draag ik in mijn visie bij aan een uiteindelijk beter en meer duurzaam fiets-bestand en daar voel ik me goed bij . . . . (oooeeeee, die kwam van diep)

Alexander.

Plaats reactie