Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bouw zelf je fiets!

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 06 jan 2020 21:25

ul-TI-mate Gravel Bike. Nov.2019

Je kent dat wel; je bent op de racefiets enthousiast je neus na aan het fietsen als je opeens op een gravel pad zit. En ja hoor, na nog geen 100 m. een platte . . . . Of je hebt je trainingsrondjes tijdens de winterse maanden gedaan en kijkt na de winterperiode je fiets maar eens na en denkt “hé, de pekel heeft overal het aluminium aangevreten”. Of je hebt een goede vibe en wilt eens eventjes 150 km wegtrappen op je fiets. Mooi, maar na 75km. op het stalen ros tintelen je handen, heb je pijn aan je kont, en heb je aan “de voorkant” een gevoel alsof “je ding” eraf gevallen is. En wat doe je dan? Je gaat op zoek naar “iets beters” om op te fietsen!

Zo was het ook in mijn geval. Ik wilde een probleemloze fiets. Na 5 dagen over het internet heen struinen kwam ik er achter dat dat wat ik wilde OF niet bestond OF onbetaalbaar was voor een harde werker in loondienst. Tja, wat nu? Ik besloot “all the way” te gaan en heb het plan opgevat om mijn eigen ultieme race-gravel bike zelf te gaan bouwen. En dus heb ik eerst maar eens, zoals het een goede projectleider betaamt, de uitganspunten waaraan de fiets voor mij zou moeten voldoen op papier gezet. Daar kwam de volgende opsomming uit:

1. Ergonomisch aangepast/bestand tegen een 50 jarige kerel van 100kg. en 1.94m groot,

2. (zeer) onderhoudsarm en niet gevoelig voor vuil, pekel en andere troep op de weg,

3. probleemloos in werking voor wat betreft de aandrijving, remmen en het vervangen van een lekke band,

4. zeer robuust, bestand tegen ruig gebruik en als het effe kan niet al te zwaar.

Nou, daar gaan we dan. Oja, voor dat ik verder ga moet ik even melden dat het nu komende verhaal ook helemaal fotografisch gedocumenteerd is.

Kijk hiervoor op de volgende internet pagina: www.flickr.com/photos/fotograaf-alexander/albums

A-fin, al snel kwam ik er achter dat punt nr. 2 en 4 me in de richting van een fiets stuurden die voor een groot gedeelte gemaakt zou moeten zijn van Titanium. Dit materiaal in sterker en taaier dan staal maar weegt minder dan de helft. Bovendien is het door de eigen oxide die het vanzelf vormt zeer bestand tegen invloeden van buiten af.

Maar waarom dan geen Carbon?

Nou dat is vrij simpel. Carbon is ook zeer licht en sterk en bestand tegen invloeden van buiten af. Maar Carbon heeft 1 nadeel: de dwarsbelasting (met name puntbelasting) is niet zo best. Als je fiets valt en het frame valt op een scherpe rand van b.v. een steen dan is de kans groot dat er een scheur in je frame zit. Bovendien is carbon erg stijf hetgeen de fiets nogal “hard” maakt qua rijeigenschappen.

Omdat ik ook lange tochten op deze fiets wil gaan maken is deze eigenschap dus niet zo handig. En dus moest het frame van titanium worden en, indien mogelijk, al de andere onderdelen van de fiets ook zoveel als mogelijk van dit mooie materiaal. Op de internet site van Van Nicolas staat een korte maar goede uitleg waarom Titanium zo’n mooi materiaal is om fietsen mee te bouwen. Bekijk het eens op: www.vannicholas.com/about/why-titanium

Goed, het ging dus een titanium frame worden met als het effe kon ook een titanium vork, stuur, stuurpen, zadelbuis, bidonhouder en alle bouten en moeren. Maar welke kant moest het op met de aandrijving, de remmen en de wielen? (Punt 2 en 3) Voor de remmen was ik er snel uit. Op zowel mijn mountainbike als mijn elektrische woon-werk fiets heb ik de bekende Shimano XT (BRM8000) remmen zitten en die bevallen erg goed. Mooi doseer baar, zowel bij extreme afdalingen (hitte) als bij winterse en natte omstandigheden nooit problemen en, het belangrijkste, betaalbaar!

Over de aandrijving van mijn te bouwen “ul-TI-mate Gravel bike” heb ik iets langer moeten nadenken. Niet over hoe mijn brute kracht via een versnellingsmechaniek op de achterwielen moest worden overgebracht. Daar was geen enkele twijfel over mogelijk. “Gewoon” een Gates Carbon belt met bijpassende tandwieltjes. (Voor 32-achter 26) Ik ga hier niet in op het hoe en waarom omdat daar genoeg over te vinden is op internet en er ook al hele discussies zijn gevoerd waarom wel of niet.

Maar goed, de aandrijving !? Jaren heb ik door het land gereden met fietsen voorzien van een “conventionele” ketting aandrijving met tandwielen. Alles van triples en compacts en singles heb ik wel gehad. Nou, DAT ging zeker NIET op mijn nieuwe bouwsel komen! In mijn beleving is het vroeg of laat altijd gedonder met de ketting, de bladen, de derailleur of alles te samen. Helemaal als je dat spul niet echt heel erg goed onderhoud. Nee, al snel kwamen de horror beelden weer boven van niet schakelende mountainbikes omdat ze tijdens een herfstig tochtje een beetje onder de blubber zaten. Of kettingen die ik regelmatig over trapte. Of, helemaal een nachtmerrie, een derailleur die afbrak omdat een stok op een singletrack verkeerd opsprong en dwars tussen het frame en de derailleur kwam te zitten.

Kortom, er bleven maar 2 opties over: OF een Rohloff naaf, waar ik al meer dan 13 jaar probleemloos mee op mijn mountainbike rond kachel, OF een Pinion naaf waar ik nu al weer een jaar op mijn woon-werk fiets mee heen en weer zoef. Mmmmm, “die Qual der Wahl” zoals de Duitsers zeggen.
Eerst maar even de voor en nadelen op een rijtje zetten:

Rohlof:
voor: goedkoopste en lichtste alternatief.
tegen: “maar” 14 versnellingen.

Pinion: voor: 18 versnellingen.(630%)
tegen: duurste en zwaarste alternatief.

Tja, daar kom je eigenlijk ook niet veel verder mee. Na ongeveer het halve internet te hebben ge-download met info over beide systemen, en daarna een paar avonden met het lezen daarvan was ik er wel uit. Het moest een Pinion P18.1 gaan worden.

De redenen daarvoor zijn er eigenlijk maar 2 die er echt toe doen:

Allereerst zijn 18 versnellingen toch wel erg fijn als je EN in het heuvelachtige Limburgse land woont EN op het rechte stuk (bijvoorbeeld ergens in de polder) bij wind mee een beetje snelheid wilt maken.

En als 2e is het zo dat bij een Pinion systeem het gewicht echt mooi midden en laag in de fiets zit waardoor de rijeigenschappen gunstiger zijn.

Als makkelijke bijkomstigheid is het ook nog zo dat bij gebruik van een Pinion systeem voor de achteras “normale” afmetingen gelden voor spaken en remschijven. Dus bijvoorbeeld geen “speciale” (lees duurdere) remschijven met 4 gaten zoals bij Rohloff en speciale spaakconfiguraties van het wiel.

Het grootste nadeel van de Pinion t.o.v. de Rohloff, een beetje extra gewicht, kon me niet zo veel schelen in het licht van de voordelen. Dat “beetje” is overigens best nog veel. De Pinion bak =2700 gr. en de Rohloff naaf = 1825 gr. Dat zijn toch nog 925 gram verschil. Maar ach ja, alles is relatief: Met mijn 100Kg heb ik zeker 3 a 4 kg. teveel spek om mijn middel hangen dus misschien moest ik daar eerst maar eens wat aan gaan doen, toch?

Nu was er eigenlijk alleen nog het punt over welke wielen ik voor deze fiets zou moeten gaan gebruiken. Werden het de door mij zeer gewaardeerde Mavic Alu velgen of zou het toch Carbon worden? De Alu velgen zijn relatief goedkoop, er is gemakkelijk een wiel mee te spaken en ik rij er al jaren probleemloos mee op mijn MTB dus ze kunnen tegen bruut geweld. Maar ja, ze zijn wel onderhevig aan invloeden van buiten af en zwaarder.
Nou zit ik met de MTB niet zo vaak op de weg als er zout gestrooid is maar de keren dat ik het deed moest ik meteen erna de boel echt wel goed afspuiten. En toch zie ik al corrosie plekjes,

Mmmmm . . . . Toch maar Carbon dan?

Het is in elk geval lichter en sterker maar ook een behoorlijk stuk duurder. Na een nachtje slapen was ik ook uit dit vraagstuk. Vanwege de betere eigenschappen in relatie tot wat ik met mijn nieuwe fietsje wil gaan doen moest er maar wat dieper in de buidel getast worden. En dus moesten het Carbon wielen worden!

NU was duidelijk hoe ik alles voor mijn nieuwe wonderbike wilde en wat ik moest hebben. Ik kon beginnen met de volgende fase van mijn fiets project: Het bij elkaar zoeken van alle onderdelen. Ik dacht; ”appeltje -eitje” . . . .nou, niet dus!

Omdat ik niet de beschikking heb over een ezel die geld schijt als je zijn staart op tilt stond “the funding” van mijn project toch wel enigszins onder druk. Ik dacht alle onderdelen wel via de lokale winkels en internet aanbieders tegen redelijke prijzen te kunnen uithalen maar dat viel tegen. Het grootste probleem daarbij was het Titanium frame met de Pinion versnellingsbak.
Na wat offertes bij diverse “titanium fietsen producerende firma’s” te hebben opgevraagd begon het besef te groeien dat het wel eens een heeeeel duur fietsje kon gaan worden dat ik wilde gaan bouwen. Om je een idee te geven: Frame en Pinion P1.18 versnellingsbak gemiddeld rond de 3500.- Euro. Ja, en dan heb je alleen een frame en de bak!

Nadat ik er met wat fiets enthousiastelingen over had gesproken ontstond het idee om dan ook maar echt alles zelf te gaan regelen.

En dan kom je toch al snel bij Aliexpress uit . . . . .

Nou, dat blijkt achteraf een zeer goede keus te zijn geweest, al koste het soms moeite om niet zenuwachtig te worden.

Als allereerste moest het Titanium frame er komen. Dat was de basis van alles want zonder frame liep er helemaal niks! En dan tik je op Aliexpress “titanium frame” in en krijg je in tegenstelling tot de zoekterm “zonnebril” maar een stuk of 15 hits. En daar zat zeggen en schrijven maar één frame tussen dat geschikt was voor de opname van een Pinion versnellingsbak. Omdat ik weinig keus had besloot ik om eerst maar eens wat vragen te mailen naar die gasten in China.

Tot mijn grote verbazing ging dat allemaal zeer soepel en “to he point”. Het viel wel op dat de communicatie en hoog Google Translate gehalte had maar het was allemaal te snappen. De firma waar ik zaken mee zou gaan doen heet XI’AN YONGWEI METALWORK CO.,LTD en zoals later bleek doen die wel meer zaken met Nederlandse fietsfabrikanten. Ik had “de bron” te pakken.

Na wat heen een weer ge-email kwam het er op neer dat deze firma voor alles bij elkaar 1650 Euro (omgerekend van een US Dollar prijs) mijn frame kon produceren.
En dat ging als volgt.

Eerst wordt er van je verwacht dat je een soort van tekening opstuurt waarin de belangrijkste maten en afmetingen staan van het frame dat je graag geproduceerd zou willen hebben. Daarmee wordt dan een Cad tekening gemaakt die als basis dient voor het verdere productie proces. Dan zou de fiets in productie gaan, hetgeen tot wel 5 weken kon duren, en dan werd na goedkeuring van toegestuurde foto’s van het eindresultaat het frame naar je opgestuurd.
Tja, toen werd het serieus. Hoe lever je alle maten aan en wat zijn dan die maten?

En ja, alles moest voorgefinancierd worden!

Bij het bepalen van de maten heb ik niet gekozen voor de weg via een z.g. Bikefitting. Dat zou de prijs alleen maar meer opdrijven. Ik had mij bedacht dat dat wat ik wilde qua houding en afmetingen erg in de buurt kwam van een trekking frame zoals ik dat op diverse forums was tegen gekomen. En wat blijkt?
Op de site van het Duitse Nicolai-bikes stond dat frame compleet uitgewerkt met alle maten en geometrie parameters. Tja, wie zoekt zal vinden, nietwaar? Ik heb toen deze maten a.d.v. mijn postuur, houding EN de maten van mijn race- en mountainbike fiets vergeleken en kwam tot de conclusie dat het Nicolai ontwerp wel erg kort in de buurt kwam van wat ik wilde. Copy-paste en opsturen maar. (beter goed gejat dan slecht zelf bedacht, nietwaar?) Wel moest ik dus eerst even 250 US dollar over maken naar China alvorens hun begonnen met het maken van de ontwerptekening. O.keeee . . .

Na nog geen 2 dagen had ik een bericht uit China in mijn mailbox met . . . . de compleet uitgewerkte Cad ontwerptekening voor mijn Titanium frame met Pinion montage plaat! Na het bestuderen van deze tekening waren er wel nog een aantal aanpassinkjes die ik in mijn frame wilde.
Zo zou ik de fiets gaan gebruiken met maximaal 30mm banden en zou ik geen zadelpen klem willen maar een vaste montage met schroefflens op het frame voor een titanium bout. En ook zou ik de opname van het achterwiel met een 12mm x 142mm steek-as willen. Het was allemaal geen probleem. (M.b.t. de steek-as voor het achterwiel bleek dat later overigens wel, maar daarover zo meteen meer)
De aanpassingen werden in de tekening verwerk en de vraag kwam of ik na bevestiging van de laatste revisie tekening ook even de resterende 1400 Euro (omgerekend in US Dollar) wilde over maken.

Tja, en daar bemerkte ik toch wel enige zenuwtrekken bij mezelf. Je maakt immers 1650 Euro over naar een firma aan de andere kant van de wereld die je eigenlijk niet kent in de hoop dat je daar, als alles goed gaat, iets voor terug krijgt waarvan je hoopt dat het beantwoordt aan jouw wensen en begrip van kwaliteit.

Achteraf gezien was dat zenuwtrekken niet nodig geweest want in alle opzichten ben ik tevreden met wat er uiteindelijk bij mijn deur werd afgeleverd: Een prachtig gelast Titanium frame dat voldeed aan al mijn wensen! (zie foto’s) Als je na het lezen van dit artikel zo iets hebt van “ik ga me ook zo’n titanium bike bouwen” dan kan ik deze firma van harte aanraden. Stuur Emma gewoon een E-mail en je zult zien dat het allemaal niet zo moeilijk is.

Na iets meer dan 6 weken, vanaf het plaatsen van de order voor het frame, had ik dat nu in huis en kon ik verder gaan met het bij elkaar zoeken van de resterende onderdelen. Gesterkt door mijn positieve ervaring met Aliexpress heb ik het grootste gedeelte van de onderdelen voor deze fiets ook uit China laten komen. De Vork, het stuur, de stem, de zadelpen, de QR-as voor het voorwiel, de spaken, de steek-as voor het achterwiel, de diverse bouten, alles van Titanium en alles voor prijzen waar je hier niet eens de helft van de spullen voor krijgt. Ook de remschijven en de trappers met Titanium assen kwamen uit het land van de reizende zon.

Nou zijn er wellicht sommigen die na het lezen van het voorgaande bedenkingen krijgen bij al dat moois uit China. We weten immers allemaal dat China een communistisch land is en dat daar een aantal dingen niet helemaal gaan volgens de Westerse maatstaven. Ik snap dat.

In relatie tot dat waar ik mee bezig was zie ik daar echter voor mezelf geen bedenkingen. Laten we eerlijk zijn: een heel groot gedeelte van de producten die wij hier hebben zijn, worden of gaan geproduceerd worden in China. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat een aantal gerenommeerde fiets-firma’s hun spullen in dezelfde fabriek laten produceren als waar mijn frame vandaan komt. Dat ik er voor kies om alle tussenhandel over te slaan, in het belang van mijn beurs, is dan toch niet zo gek? Of zeg ik nou iets raars?

Als laatste liet ik de carbonvelgen uit China komen en een wiel-vlecht-mal met diverse micrometers. De levering duurt meestal een paar weken maar de prijzen zijn goed en op de kwaliteit kan ik zelfs als ik echt kritisch ben NIETS op aanmerken.

Eén ding moet ik echter wel nog melden: DE BELASTING.

Oooeeehhww het vieze woord is gevallen. Ja, zodra iets een waarde heeft van meer dan 22 Euro en NIET uit de EU komt moet er belasting betaald worden. In sommige gevallen moeten zelfs aparte invoerrechten betaald worden over de goederen.
Ik had me voorafgaand aan mijn bestellingen goed geïnformeerd via de internet sites van de belastingdienst (en douane) en er rekening mee gehouden dat ook ik moest gaan dokken. Mijn inschatting was dat het nog steeds rendabel was ook al moest ik BTW en misschien wel invoerbelasting betalen. Als de belastingen immers te hoog zouden zijn zou het niet rendabel zijn om de spullen uit het verre China te laten komen.

Achteraf, nadat ik alle spullen in mijn bezit had, ben ik mij toch gaan afvragen hoe dit belastingverhaal voor spullen uit China in zijn werk gaat. Ik moest bij een aantal leveringen WEL belasting en inklaringskosten betalen en bij een aantal leveringen ook helemaal niets. En dan de verschillen in hoeveel ik moest betalen.

Ik krijg op basis van mijn bevindingen toch een beetje het idee dat die club “maar wat doet” . . . . . Allemaal erg raar!

Wees dus een gewaarschuwd man als je in China spullen gaat bestellen en bedenk je vooraf wat het resultaat is van het feit dat op de pakbon een ander bedrag staat dan wat de waarde van de spullen in de doos werkelijk is? Snap je?

Als laatste onderdeel van mijn zoektocht moest ik nog een setje remmen, een voor- en achter-naaf, de tandwielen voor de aandrijving en de riem, een zadel en wat binnen- en buiten- banden hebben. Voor de remmen, de naven en de aandrijving bleek dat je dat allemaal beter hier via de diverse internet shops kon bestellen. Dat is met wat zoekwerk echt beter koop hier uit te halen of zelfs alleen maar hier te krijgen. (Een lijst met internet links van de diverse shops heb ik als laatste in dit artikel bijgevoegd)

Voor de banden en het zadel moet je echt hier in de lokale (internet-) handel op zoek. Zeker als je een ergonomisch zadel wilt van b.v. ISM dan merk je al snel dat dat soort kwaliteitsproducten echt niet in China te krijgen zijn.
Misschien raar dat ik het zeg maar op hoog technologisch en vooruitstrevend gebied heb ik toch het idee dat we daar in het Westen beter in zijn dan in de Chinezen.

Nu ik alle spullen had was het tijd voor de samenbouw van alles.

The making of . . .

Het bouwen van een fiets stelt in mijn beleving niets voor. Het belangrijkste (moeilijkste) is de juiste spullen met de juiste afmetingen en specificaties bij elkaar krijgen. Als je dat dan hebt is het een kwestie van alles zo in elkaar en aan elkaar draaien tot dat je geen onderdelen meer over hebt. Net een puzzel.

Ik begon met het spaken van de wielen. Let er op dat je het juiste spaakpatroon aan houdt en de spaakspanning niet te hoog maakt. Voor die gene die hier nog
twijfels heeft: zoek eens op You-tube, er staan meer dan genoeg filmpjes on-line met duidelijke uitleg en voorbeelden van hoe dat spaken moet. Verder is het belangrijk dat de spaken de juiste lengte hebben. Ik had Titanium spaken besteld van 29 cm. Daarvan wist ik dat ze te lang waren. De ERD van de velg in combinatie met de gebruikte naven zou uitkomen op een spaaklengte van iets minder dan 29cm. Je kan lange spaken wel korter maken maar niet andersom. Het bleek dat er bijna een cm. van mijn spaken af moest en dus ook een stukje schroefdraad bij-ge-rolt moest worden. Hiervoor ben ik even buiten de deur moeten gaan kijken.
Paul van HANDGESPAAKT.NL heeft me hier heel erg goed en vakkundig bij geholpen.
Als je twijfel aan je eigen kunnen hebt m.b.t. het bouwen van een wiel zou ik hier zeker eens informeren voor een setje wielen! Paul van Handgespaakt.nl weet, heeft en kan het allemaal! Hij wees me er zelfs op dat de bocht naar de spaakkop van mijn spaken te lang was en dat ik er goed aan deed om een plaatje voor de spaakkop te monteren. Kijk, dat is nou vakmanschap waar je wat aan hebt! Met mijn vlechtmal met de micro meters bleek, nu ik de juiste lengte spaken had, dat de carbon wielen opbouwen een fluitje van een cent was. Kwestie van op je gemak het spaakpatroon volgen (in mijn geval 1 over 3) en doe boel niet te strak aandraaien.

Na het spaken de banden er op en oppompen zodat de boel goed op spanning komt. Na een paar dagen de hele handel er weer af en spaak voor spaak de boel even nalopen met een spaak-spannings-meter. O.K. het is veel werk maar door de Carbon wielen zelf te bouwen “verdien” je echt het meeste op de totale kosten.

Na de wielen was de opbouw van het frame aan de beurt. Om de vork te kunnen monteren moet er eerst een headset in de vork-frame-buis geperst worden. Daar zijn prachtige (en zeer dure!) tools voor maar met een beetje handigheid, bedachtzaamheid, wat teflon-vet en een stuk hout kun je dat er ook zo wel in kloppen. Vork er in, spacer er op, stem erop, stuur er door en aandraaien die hele hap. Kind kan de was doen. Het begon inmiddels op een fiets te lijken.

Nu moest de aandrijving met riem gemonteerd worden. Het monteren van de Pinion versnellingsbak stelt niets voor. Gewoon de instructies volgen vanuit de manual. Eerst de 2 voorste bouten (gemerkt met nummers 1) dan de achterste en dan de rest. Vervolgens de tandwielen op de versnellingsbak. Let op: je hebt hierbij een speciale montage dop nodig voor het aandraaien! Dan het achterwiel met gemonteerde tandwiel en dan alles inspannen in het frame met de riem er op. Even draaien aan de trapper om te kijken of het allemaal klopt en . . . .kadok, kadok, kadok. Mmmm . . . dat liep dus niet lekker. Wat bleek? De uitlijning van de riem was niet helemaal goed. Hierdoor “sprong” deze van het tandwiel terug in de richel van de riem.

Bij een riemaandrijving is het van groot belang dat de riem echt keurig recht over de tandwielen loopt. M.a.w. de tandwielen moeten precies recht achter elkaar staan.

Het bleek dat ik te veel spacers aan de kant van het wiel geplaatst had waardoor het tandwiel te ver naar buiten stond. Nou, eer je dat goed hebt uitgelijnd heb je de hele handel met achterwiel wel een keer of 3 in- en uit-elkaar gehaald. Maar als het dan goed is uitgelijnd . . . zoooeeefffff!

Bij het monteren van het achterwiel, voor de uitlijning van de riem op de aandrijving, was ik wel tegen een dingetje aangelopen waar ik geen rekening mee had gehouden. Ik was zelfs compleet verrast!
Voor de opname van het achterwiel had ik de fiets laten uitvoeren met z.g. pads welke geschikt waren voor een 142x12 mm. steek-as. Die as had ik uit China laten meekomen. Niet van dezelfde firma waar het frame vandaan kwam. Het frame werd geleverd met pads van onbehandeld aluminium. Dat ze niet van Titanium waren wist ik omdat de fabricage daarvan in titanium meer zou gaan kosten dan de hele fiets bij elkaar. Dat ze van Alu waren was ook niet zo het probleem. Ik had namelijk besloten dat ik deze pads zou laten hard anodiseren om ze, net als de rest van de materialen aan deze fiets, goed bestand te maken tegen invloeden van buitenaf. (pekel, vocht enz.)

Het probleem zat hem in de schroefdraad die in de pads getapt was en de schroefdraad die op de steek-as zat. Dat bleek geen match te zijn. Ik was in de veronderstelling dat een steek-as van 142x12 “een standaard“ is.

Nou . . . . Niet dus!

Het blijkt dat er een totale wildgroei is aan soorten en maten steekassen. De lengte van de diverse assen varieert, de dikte varieert en de gebruikte schroefdraad varieert.
Man, man, man, wat een ellende. Met de schuifmaat in de hand ben ik toen gaan uitzoeken wat ik voor een as moest hebben en wat voor een spoed de schroefdraad moest hebben.

Het blijkt dat er alleen al voor de schroefdraad 3 soorten gebruikt worden. Schroefdraad met een spoed van 1mm, schroefdraad met een spoed van 1.5mm en met 1.75mm. spoed. Omdat ik het zeker moest weten ben ik maar even naar Jean van de beste fietsenwinkel van Nederland gegaan. Jean Habets Cycles in Schin op Geul. Ik was hoopvol dat hij wel wat van de diverse soorten en maten assen zou hebben liggen. Dat bleek ook zo te zijn. Na wat passen met diverse assen kwam vast te staan dat ik een as moest hebben met de meest grove spoed n.l. 1.75mm.
Dat blijkt de Rockshox Maxl “standaard” te zijn. Jean heeft me toen voor een soepel prijsje een as meegegeven die hij nog in de voorraad reserve onderdelen had liggen. Uiteindelijk bleek die echter wel de goede schroefdraad te hebben maar was ze net iets te lang voor mijn frame. Zucht . . . .

Op internet kwam ik na veel zoeken een goed overzicht tegen van de diverse assen en hoe/waar ze in gebruikt worden. (De link staat in het lijstje.) Nu ik wist welke as ik moest hebben bleek die in Titanium nergens uit te halen te zijn. Lang verhaal kort, ik moest een nieuwe bestellen en mijn prachtige Titanium as kon op de berg met reserve onderdelen.

Die berg wordt alleen maar groter en nooit kleiner, hebben jullie dat ook?

Toen het debacle met de achteras opgelost was waren alle hobbels genomen en was het af maken van de fiets een kwestie van afstellen, schroeven aandraaien en . . . . . NIET fietsen!
Pardon? Tja, ergens halverwege mijn fietsproject was komen vast te staan dat ik geen kraakbeen meer tussen mijn rechter enkel had. En om dat op te lossen hebben
ze de enkel met 2 schroeven vastgezet en mag ik 12 weken met gips om mijn poot rond hompelen . . .

Gelukkig komt het na de genezing allemaal goed en zou ik met mijn “ul-TI-mate gravel bike” vele mooie tochten moeten kunnen gaan maken. Voor nu mag ik er echter alleen nog maar naar kijken. Tja, kleinigheidje blijf je houden . . .

Last but not least zullen er ongetwijfeld mensen zijn die nog 1 brandende vraag hebben:

“wat heeft dat fietsje nou gekost?”

Ja, we zijn wel Hollanders. Het antwoord op die vraag behoeft enige toelichting. De totale kosten met alles, maar dan ook echt alles, meegeteld bedroegen net geen 5 en een halve mile. Daar zitten de kosten voor de verzending van de spullen in, de kosten van de belastingdienst, de kosten voor de wielvlecht mal en diverse tool-tjes en de kosten die ik had voor het spaken van de wielen. Als je echter puur en alleen kijkt naar de prijs van de onderdelen die gebruikt zijn aan deze fiets dan rij je al voor bijna 1000 Euro minder op deze prachtige bike.

Ik hoop dat ik met dit verhaal mensen heb kunnen inspireren voor als ze ook nadenken over een nieuwe fiets. Het is allemaal niet erg moeilijk en het hoeft, met een beetje inzet en toewijding, ook echt geen kapitalen te kosten. O.k, vier en een halve mile is ook voor mij best veel geld, maar van deze fiets ga ik de komende 10 a 15 jaar veel plezier hebben. En als je dat omrekent is het “maar” 300 Euro per jaar. Daar rijd je geen auto voor . . . .
Een sportieve fietsgroet, Alexander.

Internet sites geraadpleegd voor mijn bouwproject “ulTImate Gravel Bike”:

Technische info:

www.pinion.eu
www.rohloff.de
www.sapim.be/spoke-calculator
www.vannicholas.com
www.nuabikes.com
www.nicolai-bicycles.com
www.pilotcycles.com
www.gilbertson.nl
www.ismzadel.nl
www.belastingdienst.nl
www.bermstyle.com/how-to-determine-thre ... thru-axle/
http://blog.fairwheelbikes.com/reviews- ... hru-axles/

Bestelling spullen:

www.aliexpress.com
www.Ti-bike.com
www.xachangda.en.alibaba.com
www.belt-bikes.nl
www.bibikeshop.nl
www.bike-components.de
www.bike24.de
www.anodising.nl
www.cyclesjeanhabets.nl
www.handgespaakt.nl
Laatst gewijzigd door alexandertje op 13 mei 2020 10:03, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 jan 2020 21:38

Kan iemand even een kleine samenvatting geven :?
Live fast; die young. mijn blog

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 06 jan 2020 21:56

Te saai om helemaal te lezen, maar die wielen zijn gespaakt door een beginner, geen gezicht :\
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 06 jan 2020 22:11

Samenvatting is: “ik wil zelf een titaniumfiets bouwen met belt-aandrijving, heb dat gedaan en raad het iedereen aan om zelf te doen.”

Leuk verhaal van iemand die er volgens mij erg veel plezier aan heeft beleefd om een fiets samen te stellen en te bouwen zoals hij zelf wil.

Heel veel fietsplezier zodra je weer mag fietsen!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27458
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jan 2020 22:13

Leuk verhaal, met veel plezier gelezen.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 jan 2020 22:24

Voor een eerste bijdrage vond ik het toch wel geslaagd.

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 06 jan 2020 23:01

Beide url-en doen het niet.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2239
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 07 jan 2020 08:31

Mooi verhaal om te lezen. Ik heb respect voor iemand die 5.5k uitgeeft voor een zelfbouw "projectje". Vaak genoeg stranden dit soort projecten in een hoekje.

Goede foto's ook. Moet je iets mee gaan doen ;)
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2020 08:38

robbebopper schreef: 06 jan 2020 22:24 Voor een eerste bijdrage vond ik het toch wel geslaagd.
Benieuwd naar vervolg participatie.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jan 2020 09:04

carel schreef: 06 jan 2020 23:01 Beide url-en doen het niet.
url zelf kopiëren en plakken: www.flickr.com/photos/fotograaf-alexander/albums/

het doorlussen vanuit fiets.nl gaat mis

Ik vond vooral de foto's van de toetjes op zijn flickr account erg interessant :lol:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27458
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jan 2020 09:17

mackersv2.0 schreef: 06 jan 2020 21:56 Te saai om helemaal te lezen, maar die wielen zijn gespaakt door een beginner, geen gezicht :\
Misschien interessant om dit wat nader te onderbouwen...

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jan 2020 09:22

Eerst even de azijnpissers modus aan
- Met zo'n investering en selectie van onderdelen om er een bijzondere fiets van te maken (wat geslaagd is vind ik), vind ik het onbegrijpelijk dat je je achterrem kabel vast moet maken met een tie rip
- Waarom steekas achter en snelspanner voor? Andersom zou logischer zijn geweest en helemaal steekas nog beter
- Foto "detail-18": wiel is niet goed gecentreerd. Ik dacht dat fotografen autisten zijn wat dit soort dingen betreft ;)
- Jammer van de bekraste spacer :cry: (dit is oprecht jammer en geen zeur punt)

Azijnpissers modus uit...

Ik wordt altijd blij als ik een Mitutoyo schuifmaat zie, dan zie je dat iemand oog voor detail heeft qua gereedschap. Zelfs de wielrichter ziet er super duper uit. Wat is dat voor een merk/model?

Ik weet niet wat ik van de fiets moet vinden, maar ik blijf er naar kijken. Dat is positief ;)
Onderdelen mix ziet er wel mooi en gebalanceerd uit.
Wordt het een museum object? Want ik zou het persoonlijk niet aandurven om deze bijzondere fiets ergens op straat te laten staan, ook al is het maar voor even voor een plas pauze....

En jemig, wat een lang verhaal :lol: :lol:

Plaats reactie