Pagina 3 van 3

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 23 dec 2019 00:14
door Keezx
DDX schreef:
22 dec 2019 21:48
Ik heb toch echt een keer een 39 binnenblad moeten vervangen omdat die oversloeg bij stevig aanzetten.
Dacht eerst cassette, maar toen ik die vervangen had sloeg ketting nogsteeds over.
Toen binnenblad vervangen en opgelost.
Zo'n binnenblad heb ik ook eens gehad op de winterfiets, het is niet uit te sluiten.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 23 dec 2019 00:16
door Keezx
Marcopfiets schreef:
22 dec 2019 21:57
Ik ga sowieso het crankstel vervangen van de fiets. Die is geklonken dus dat zal moeten. Waarschijnlijk gelijk de trapas. Binnenbladen gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds ik met een cassette met enkeltandige stapjes rijd. Hoe ik weet dat het achter is en niet voor? Hij slaat niet over bij verzetten die ik niet zo vaak gebruik. In de praktijk zit ik vrijwel altijd op 16 of 17.
Heb je geen , desnoods ouder, blad liggen dat je kan gebruiken om dat uit te sluiten?

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 23 dec 2019 01:00
door Marcopfiets
Ik kan geen bladen vervangen want die zitten geklonken

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 23 dec 2019 01:03
door walter-
Ik volg je verhaal even niet ivm de bijna versleten ketting.
Je hebt de ketting toch vervangen bij vervangen cassette

Walter

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 25 dec 2019 02:43
door klimmer
De losse kettingbladen vervangen is bijna altijd duurder dan het complete crankstel vervangen. En dat kan nu niet anders. Maar let op: er zijn de laatste jaren veel veranderingen: andere boutcirkels en de dishing van de cranks zelf.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 25 dec 2019 09:02
door Marcopfiets
Het wordt geen High end spul misschien zet ik er wel een geklonken crankstel voor terug. Dat kost minder dan 25 euro, daar ga je ook geen duurder stel met losse bladen voor kopen tenzij je gewoon ieder jaar je buitenblad vervangt. Voor low end Acera is dat ook niet zo duur. Maar als je twee jaar met je geklonken variant doet kan het al niet uit qua kosten. De huidige zit er nu bijna drie jaar op.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 25 dec 2019 10:53
door Keezx
Acera heeft toch stalen kettingbladen?

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 25 dec 2019 11:40
door Nee_Nee
chrissiewizzie schreef:
22 dec 2019 18:21
Slijtage van een ketting gaat over uitrekking. Dat komt door belasting bij trappen. Een uitgerekte ketting zorgt voor slijtage van tanden (achter en voor). Niet andersom. Hooguit in de marge dat een (nieuwe) ketting wat extra belast wordt op tanden die meer uit elkaar staan.
Precies. Dat is hoe slijtage veroorzaakt wordt. De ketting wordt langer en komt anders op de tanden van de tandwielen te staan. De tandwielen slijten ten gevolge van het langer worden van de ketting en niet andersom.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 25 dec 2019 12:20
door alien
Deze wonderlijke doorbraak in de slijtageleer zou ik dan maar eens gauw te gelde maken in de wereld van de industriële rollenkettingen, daar is een fortuin mee te verdienen!

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 25 dec 2019 14:10
door walter-
Hoi Alien,

Hoe slijten industriële kettingen dan anders?
Walter

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 25 dec 2019 15:53
door DeletedUser02
Ik denk, maar mijn WTB tijd ligt al ver achter me, dat een industriële rolketting ontworpen is om a) lang mee te gaan en b) alleen rechtlijnig belast te worden. Een fietsketting is een bijna extreem compromis tussen flexibiliteit (zijdelingse buiging), dikte (het moet wel nog passen bij 11 en 12 speed), gewicht en levensduur.
Een industrie rolketting zal dus slijtage aan tandwielen veroorzaken puur door het lopen van de kettingrollen tegen de tanden De interne slijtage en dus op te treden rek zijn veel beperkter dan bij een fietsketting. En de toleranties zijn als het goed is vastgelegd en met correct periodiek onderhoud, kan een dergelijk systeem heel lang meegaan. Veel langer dan een fietsketting waarbij ook nog eens vuil een hele grote rol speelt (open systeem).
Maar goed, mijn werktuigbouwkundige kennis is ver weggestopt zoals ik zei. Ik hoor het graag als mijn aanname niet juist is.