Pagina 2 van 3

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 22 dec 2019 17:37
door dwangarbeider
Ik zou mij toch kunnen voorstellen dat de uitgesleten en dunne tanden van een versleten kettingblad geen hele gunstige invloed hebben op een ketting.

Off topic : ik ben dikwijls verbaasd met welke tot op de draad versleten aandrijvingen veel fietsers rondrijden. Dat fietst toch voor geen meter meer ?

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 22 dec 2019 18:03
door Keezx
Je iets kunnen voorstellen is niet genoeg zonder valide argumenten, iets meer dan beweringen heb ik nog nooit gehoord.

Wat noem je "fietsers"?
Er zijn uiteraard een paar miljoen stukken oudroest waarvan de berijders fietsers genoemd kunnen worden, maar enigzins sportieve vehikels waarop mensen voor hun plezier gaan rijden vallen daar niet onder..
Erzijn ook fietsers die met een versnellingsnaaf rijden met meer verlies dan een versleten ketting en ook niet heel erg ontevreden zijn...

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 22 dec 2019 18:35
door walter-
En de uitrekking van de ketting zit 'in' de ketting, nket langs de buitenkant.

Maar idd; diegene die beweren dat slijtage aan kettingblad versnelde slijtage aan cassette geven moet toch even duiden hoe dat werkt.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 22 dec 2019 18:41
door Keezx
De 2 voorgaande posters reppen over uitrekking en ik stel voor deze term te vermijden, omdat het verwarring sticht.
Er rekt niks,....

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 22 dec 2019 19:26
door dwangarbeider
Keezx schreef: 22 dec 2019 18:03 Je iets kunnen voorstellen is niet genoeg zonder valide argumenten, iets meer dan beweringen heb ik nog nooit gehoord.

Wat noem je "fietsers"?
Er zijn uiteraard een paar miljoen stukken oudroest waarvan de berijders fietsers genoemd kunnen worden, maar enigzins sportieve vehikels waarop mensen voor hun plezier gaan rijden vallen daar niet onder..
Erzijn ook fietsers die met een versnellingsnaaf rijden met meer verlies dan een versleten ketting en ook niet heel erg ontevreden zijn...
Mijn excuses Kees, ik zal mij als nederige aardworm nooit ofte nimmer nog iets voor de geest halen.

Ik ken trouwens genoeg sportieve fietsers met fietsen die eigenlijk veel te duur zijn met verschrikkelijk slechte aandrijvingen. Met het huidige weer - nat en veel vuiligheid op de weg - slijt alles ook wel heel hard.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 22 dec 2019 20:18
door Keezx
Ja, "racefietsen" met knarsende kettingen zijn er zat......het valt allemaal niet mee.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 22 dec 2019 21:45
door Marcopfiets
Voor alle duidelijkheid voor slaat niet over. Ondanks dat de tandjes meer op haaientanden zijn gaan lijken. Omdat er voor veel meer tanden op zitten zal de ketting er minder makkelijk afschieten. Als het overslaat is het achter. Bij aanzetten vanuit stilstand, een steile helling of als er juist weinig spanning op staat terwijl ik een bocht maak. De ketting was juist nog niet versleten. Hij gedroeg zich meer als een nieuwe ketting op versleten kransjes.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 22 dec 2019 21:48
door DDX
Ik heb toch echt een keer een 39 binnenblad moeten vervangen omdat die oversloeg bij stevig aanzetten.
Dacht eerst cassette, maar toen ik die vervangen had sloeg ketting nogsteeds over.
Toen binnenblad vervangen en opgelost.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 22 dec 2019 21:57
door Marcopfiets
Ik ga sowieso het crankstel vervangen van de fiets. Die is geklonken dus dat zal moeten. Waarschijnlijk gelijk de trapas. Binnenbladen gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds ik met een cassette met enkeltandige stapjes rijd. Hoe ik weet dat het achter is en niet voor? Hij slaat niet over bij verzetten die ik niet zo vaak gebruik. In de praktijk zit ik vrijwel altijd op 16 of 17.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 23 dec 2019 00:13
door Keezx
chrissiewizzie schreef: 22 dec 2019 20:36 De ketting wordt langer bij gebruik. Waar dat door komt, is slijtage van asjes en schalmen, maar het gaat om het resultaat. Omdat de asjes op een grotere afstand van elkaar komen, past de ketting niet meer mooi op de kransjes. Ik zou niet weten waarom langer worden van een ketting verwarrend zou zijn.
Nee, maar dat zei je eerder niet....

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 23 dec 2019 00:14
door Keezx
DDX schreef: 22 dec 2019 21:48 Ik heb toch echt een keer een 39 binnenblad moeten vervangen omdat die oversloeg bij stevig aanzetten.
Dacht eerst cassette, maar toen ik die vervangen had sloeg ketting nogsteeds over.
Toen binnenblad vervangen en opgelost.
Zo'n binnenblad heb ik ook eens gehad op de winterfiets, het is niet uit te sluiten.

Re: Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

Geplaatst: 23 dec 2019 00:16
door Keezx
Marcopfiets schreef: 22 dec 2019 21:57 Ik ga sowieso het crankstel vervangen van de fiets. Die is geklonken dus dat zal moeten. Waarschijnlijk gelijk de trapas. Binnenbladen gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds ik met een cassette met enkeltandige stapjes rijd. Hoe ik weet dat het achter is en niet voor? Hij slaat niet over bij verzetten die ik niet zo vaak gebruik. In de praktijk zit ik vrijwel altijd op 16 of 17.
Heb je geen , desnoods ouder, blad liggen dat je kan gebruiken om dat uit te sluiten?