Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Slijten bij versleten kettingblad voor ook de achterkransjes sneller?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 dec 2019 17:37

Ik zou mij toch kunnen voorstellen dat de uitgesleten en dunne tanden van een versleten kettingblad geen hele gunstige invloed hebben op een ketting.

Off topic : ik ben dikwijls verbaasd met welke tot op de draad versleten aandrijvingen veel fietsers rondrijden. Dat fietst toch voor geen meter meer ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 dec 2019 18:03

Je iets kunnen voorstellen is niet genoeg zonder valide argumenten, iets meer dan beweringen heb ik nog nooit gehoord.

Wat noem je "fietsers"?
Er zijn uiteraard een paar miljoen stukken oudroest waarvan de berijders fietsers genoemd kunnen worden, maar enigzins sportieve vehikels waarop mensen voor hun plezier gaan rijden vallen daar niet onder..
Erzijn ook fietsers die met een versnellingsnaaf rijden met meer verlies dan een versleten ketting en ook niet heel erg ontevreden zijn...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 dec 2019 18:35

En de uitrekking van de ketting zit 'in' de ketting, nket langs de buitenkant.

Maar idd; diegene die beweren dat slijtage aan kettingblad versnelde slijtage aan cassette geven moet toch even duiden hoe dat werkt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 dec 2019 18:41

De 2 voorgaande posters reppen over uitrekking en ik stel voor deze term te vermijden, omdat het verwarring sticht.
Er rekt niks,....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 dec 2019 19:26

Keezx schreef: 22 dec 2019 18:03 Je iets kunnen voorstellen is niet genoeg zonder valide argumenten, iets meer dan beweringen heb ik nog nooit gehoord.

Wat noem je "fietsers"?
Er zijn uiteraard een paar miljoen stukken oudroest waarvan de berijders fietsers genoemd kunnen worden, maar enigzins sportieve vehikels waarop mensen voor hun plezier gaan rijden vallen daar niet onder..
Erzijn ook fietsers die met een versnellingsnaaf rijden met meer verlies dan een versleten ketting en ook niet heel erg ontevreden zijn...
Mijn excuses Kees, ik zal mij als nederige aardworm nooit ofte nimmer nog iets voor de geest halen.

Ik ken trouwens genoeg sportieve fietsers met fietsen die eigenlijk veel te duur zijn met verschrikkelijk slechte aandrijvingen. Met het huidige weer - nat en veel vuiligheid op de weg - slijt alles ook wel heel hard.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 dec 2019 20:18

Ja, "racefietsen" met knarsende kettingen zijn er zat......het valt allemaal niet mee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 22 dec 2019 21:45

Voor alle duidelijkheid voor slaat niet over. Ondanks dat de tandjes meer op haaientanden zijn gaan lijken. Omdat er voor veel meer tanden op zitten zal de ketting er minder makkelijk afschieten. Als het overslaat is het achter. Bij aanzetten vanuit stilstand, een steile helling of als er juist weinig spanning op staat terwijl ik een bocht maak. De ketting was juist nog niet versleten. Hij gedroeg zich meer als een nieuwe ketting op versleten kransjes.
Laatst gewijzigd door Marcopfiets op 22 dec 2019 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 22 dec 2019 21:48

Ik heb toch echt een keer een 39 binnenblad moeten vervangen omdat die oversloeg bij stevig aanzetten.
Dacht eerst cassette, maar toen ik die vervangen had sloeg ketting nogsteeds over.
Toen binnenblad vervangen en opgelost.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 22 dec 2019 21:57

Ik ga sowieso het crankstel vervangen van de fiets. Die is geklonken dus dat zal moeten. Waarschijnlijk gelijk de trapas. Binnenbladen gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds ik met een cassette met enkeltandige stapjes rijd. Hoe ik weet dat het achter is en niet voor? Hij slaat niet over bij verzetten die ik niet zo vaak gebruik. In de praktijk zit ik vrijwel altijd op 16 of 17.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 dec 2019 00:13

chrissiewizzie schreef: 22 dec 2019 20:36 De ketting wordt langer bij gebruik. Waar dat door komt, is slijtage van asjes en schalmen, maar het gaat om het resultaat. Omdat de asjes op een grotere afstand van elkaar komen, past de ketting niet meer mooi op de kransjes. Ik zou niet weten waarom langer worden van een ketting verwarrend zou zijn.
Nee, maar dat zei je eerder niet....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 dec 2019 00:14

DDX schreef: 22 dec 2019 21:48 Ik heb toch echt een keer een 39 binnenblad moeten vervangen omdat die oversloeg bij stevig aanzetten.
Dacht eerst cassette, maar toen ik die vervangen had sloeg ketting nogsteeds over.
Toen binnenblad vervangen en opgelost.
Zo'n binnenblad heb ik ook eens gehad op de winterfiets, het is niet uit te sluiten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 dec 2019 00:16

Marcopfiets schreef: 22 dec 2019 21:57 Ik ga sowieso het crankstel vervangen van de fiets. Die is geklonken dus dat zal moeten. Waarschijnlijk gelijk de trapas. Binnenbladen gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds ik met een cassette met enkeltandige stapjes rijd. Hoe ik weet dat het achter is en niet voor? Hij slaat niet over bij verzetten die ik niet zo vaak gebruik. In de praktijk zit ik vrijwel altijd op 16 of 17.
Heb je geen , desnoods ouder, blad liggen dat je kan gebruiken om dat uit te sluiten?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie