Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

remschijf 160mm crossfiets

e1colnago
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:13

e1colnago 18 dec 2019 18:58

Ik heb op mijn crossfiets (Canyon) schijven van 140mm staan. Ikzelf weeg 90 en vind dat ik vooraan te weinig remkracht heb. Zou ik schijven van 160mm steken om de remkracht te verhogen? Of is dit "not done'" op CX fiets?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 dec 2019 19:00

Dat mag je doen maar "in het veld" is dat niet echt nodig.
Zit er geen lucht in je leidingen, dat beïnvloedt de remkracht veel meer dan de diameter van de schijf.
I know myself like no one else
Nothing to defend

e1colnago
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:13

e1colnago 18 dec 2019 19:19

Ik heb ze al veel ontlucht. Zelfs met de spuit druk bijgezet. Maar bij het crossen lekt er dan door veel remmen ergens olie aan mijn linker shifter. Ik denk doordat ik er met de spuit te veel druk opzet. mijn remmen slaan wel maar aan als ik ze tot bijna tegen mijn stuur trek (lees ongeveer 1cm ervan).
Heb al naar een e-mail adres gezocht voor Shimano Benelux ofzo maar ik vind er geen. Indien ik dit moest vinden, dan kan ik daar eens advies vragen....

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 dec 2019 20:12

e1colnago schreef: 18 dec 2019 19:19 ........Maar bij het crossen lekt er dan door veel remmen ergens olie aan mijn linker shifter. .................
Dan moet je niet verder zoeken naar de oorzaak.
Eerst het lek verhelpen in plaats van schijven met een grotere diameter te monteren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 19 dec 2019 07:42

De druk die jij met de spuit zet is veel lager dan de druk van het remmen zelf, daar kan het dus niet aan liggen. En ik zou dit problem inderdaad eerst oplossen. Daarna kan je altijd nog een grotere schijf monteren.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 dec 2019 08:06

En dat probleem kan je proberen zelf op te lossen, of bij je fietsenmaker.
Shimano Benelux zal je daar echt niet mee kunnen helpen, die verwijzen je gewoon door naar de reperateur.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 19 dec 2019 11:12

Ah, levert Shimano voor de shifters wel losse onderdelen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 dec 2019 14:11

(Zijsprong: hoe krijg je een 160mm schijf in een remklauw die geplaatst is voor een 140mm schrijf?)

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 dec 2019 14:25

Nee_Nee schreef: 19 dec 2019 14:11 (Zijsprong: hoe krijg je een 160mm schijf in een remklauw die geplaatst is voor een 140mm schrijf?)
Voren is het een kwestie van de reeds aanwezige adapter omdraaien.
Als je nu achter 140 hebt moet je een extra adapter eronder steken

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 dec 2019 14:35

Ik kan me de vraag wel voorstellen, los van de remkracht of je die nodig hebt of niet doseert het veel fijner.
Rijd op de race ook met 160mm voor en 140mm achter.

Zeker op een crosser met veel prut/vettige troep heb je misschien nog wel eerder meer remkracht nodig omdat de rem ook gewoon minder goed functioneert dat op een dag met 25 graden en lange afdalingen.

specializedmerida2.0
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2019 20:49

specializedmerida2.0 19 dec 2019 15:37

140mm geeft met een goed gebleede rem ruim voldoende remkracht, zeker in Nederland.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 dec 2019 15:47

Lcsmet schreef: 18 dec 2019 20:12
e1colnago schreef: 18 dec 2019 19:19 ........Maar bij het crossen lekt er dan door veel remmen ergens olie aan mijn linker shifter. .................
Dan moet je niet verder zoeken naar de oorzaak.
Eerst het lek verhelpen in plaats van schijven met een grotere diameter te monteren.
Waar lekt het, bij de aansluiting leiding op shifter?
Dat is relatief makkelijk zelf te verhelpen.
Weet je zeker dat het aan/bij shifter is? Vaak lekt het ook aan de caliper, dan zou je aan de achterkant van de blokken sporen van olie zien.

Plaats reactie