Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Rem-schakelkabelset voor Campagnolo Veloce

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 08 dec 2019 15:29

Beste sleutelaars

Momenteel ben ik een Gazelle Goldline Club racefiets aan het opknappen. Er zit een Campagnolo Veloce 2 x 9 groep op. Uit welk jaar weet ik niet precies, waarschijnlijk is het origineel op deze fiets, zo'n beetje begin jaren 2000 gok ik.
De rem- en schakelkabels zijn sowieso aan vervanging toe. Is deze set daarvoor geschikt? Of hoort dit bij modernere groepen?
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... arz-43597
Het eindhulsje van de buitenkabel bij de achterderailleur (??) in deze set lijkt niet op het eindhulsje op de fiets. Vandaar mijn vraag.

De cassette en ketting wil ik ook vernieuwen, de kettingbladen lijken mij nog prima.
Cassette is 14-25 tands. Er zijn nog Veloce 9-speed cassettes te koop, maar prijzig. Wat is een goed alternatief merk voor de cassette om in deze Veloce-groep mee te draaien? Of alles Campagnolo houden?
En welke ketting erbij? Ik heb nog een nieuwe KMC 9-speed ketting liggen, wekt dat goed op Campagnolo?

BottomBracket is een Mirage en ik zie een vierkante as. Omdat ik nog geen geschikt BB-gereedschap heb is het voor mij nog de vraag of er een cassettelager in zit of losse lagers. Ik zie echter geen mogelijkheid tot afstellen van losse lagers, dus neem ik aan dat het een cassettelager is. Klopt mijn aanname?
Denk dat ik deze tool nodig heb om het BB los te krijgen: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... sel-444154

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten, Pierre.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 08 dec 2019 16:10

Je hebt een campa-compatibele cassette nodig. Sram en Shimano past niet. Deze is voordeliger, https://www.bike-components.de/de/Campa ... ette-p459/
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 dec 2019 16:27

Aangezien het een nederlands frame is, zal de bracketschroefdraad gewoon 68mm BSA zijn, maar de trapas zelf zal wel ISO-vierkant zijn. Die zijn nog altijd te koop als een geheel. Lagers zijn niet af te stellen. Cassettelager is een onbekend begrip. Een geheel, incl. lagers, noemt men cartridge. Bij remblokken eveneens gebruikelijk.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 dec 2019 16:40

Je zou eigenlijk een campagnolo CG-ER500 set voor de kabels moeten kopen. Maar geen idee of die nog te krijgen zijn. De nieuwe sets gaan ook werken (de binnenderailleurkabels zijn iets maller maar dat geeft geen probleem). Ik zou me geen zorgen maken om de eindkapjes. Ik ben wel benieuwd wat er nu op zit.
Of ook; ga naar je fietsenwinkel in de buurt en koop los de kabels die je nodig hebt; veelal goedkoper dan een echte campa set.

Je kmc 9 speed ketting kan je hergebruiken.

Ik denk niet dat nog direct andere cassette opties hebt. Misschien iets van Miche ergens. Maar de prijs zal altijd tussen de 30 en 40 euro zijn.

De trapas zou ik maar vervangen als er speling op zit; is dat het geval?

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 dec 2019 17:05

Miche 9 speed cassettes zijn < 30€ en schakelen prima, ik vervang alleen de kransjes die doorslaan met een nieuwe ketting, dat zijn altijd de 14 t/m 19, dat kan je testen als je al een ketting hebt liggen.
Losse kransen zijn < 4€.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 08 dec 2019 18:12

Oké, genoemde kabelset is dus te gebruiken. Desnoods steek ik het eindhulsje van de oude buitenkabel op de nieuwe. Als de loodjes maar passen in de rem- en schakelhendel, of is die vorm nooit gewijzigd in al die jaren?

Cartridge ja :like: , ik kwam ff niet op het juiste woord en vond cassettelager (bestaat wel degelijk) wel aanvaardbaar klinken :? .

Voor de cassette ga ik dan maar Veloce aanhouden. Nog ff kijken welke vertanding er bij kettingbladen 52-39 past.
Edit; Miche zal ik ook nog ff bekijken. Dank je Keezx

@Walter; Er zit nu een eindhulsje zonder smal gedeelte op. Zonder 'pieleke' zouden we vroeger zeggen :lol: .
Er zit geen speling op de trapas, maar hij loopt wat droog en rauw, alsof je de kogels hoort/voelt rollen. Later vervangen is een optie, ik weet nog niet of deze fiets een blijvertje wordt. Sowieso haal ik de hele fiets wel uit elkaar om alles ff goed schoon te maken en te smeren en vetten.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 dec 2019 18:21

Met wat pulken aan de lager keerringen kun je proberen er nieuw vet in te spuiten.

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 08 dec 2019 20:44

Ga ik t.z.t. proberen.
Bestellijst van benodigd gereedschap en onderdelen is klaar ;-). Eind van de week ff combineren met bestelling voor de mtb.
Volgende week weer verder met de klus.
Bedankt tot zover!

Plaats reactie