Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling balhoofd

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2020 19:04

Eindelijk komen we ergens dankzij de foto's....
Daar zit normaal altijd ruimte (vorkbuis in lager) , voor het fixeren dient een centreerring....
Hert lijkt erop dat die centreerring +binnenste lagerring vast heeft gezeten en is gaan inslijten op de buis.
Een nieuwe centreerring kan dat misschien nog opvangen, anders moet er ofrwel geimproviseerd worden met hars o.i.d. of een nieuwe vork gemonteerd worden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 03 jan 2020 19:12

Oke. ik ga dat zo snel mogelijk proberen op te lossen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2020 19:21

Ja , gewoon de vork erin en dan kijken of de centreerring boven de vorkbuis vasthoudt in het lager, dat moet te zien zijn.
Overigens kan de centreerring zijn werk pas doen als er bovenop iets drukt , b.v. de afdekkap of een spacer.
Wij naderen de oplossing en hopen spoedig weer iets van u te vernemen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 jan 2020 19:24

Afbeelding

Hierboven een hoop onderdelen van een headset: je ziet de conische ring (die met de opening), de bij opspannen van het lagersysteem samen gedrukt wordt rond de vorkbuis.
Zoals keesz zegt; ergens moet die geblokkeerd zijn en de buis beginnen afslijten (zelf nog nooit gezien). Normaal moet die gewoon mee met de vorkbuis meedraaien en is er nooit slijtage aan de vorkbuis.

Ik zou een volledige andere headset proberen. Als je veel keuze hebt, eventueel een met een hoger lager (of lager) om op een andere plaats de buis te omklemmen.

Maar je moet toch ook eens kijken waarom dit gebeurd is. Draait alles in het lager bovenaan normaal?

Eventueel een kijken of je een andere vork ergens kan lenen om te testen of het idd dit probleem is (een fietsenmaker heeft soms wel eens iets liggen...).

Walter
Laatst gewijzigd door walter- op 03 jan 2020 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 03 jan 2020 19:25

Het ene idee brengt het andere.
Wat Keezx zegt, van de centreer ring, misschien kun je een ring op maat (laten) draaien.
Als een standaard ring niet meer werkt. Dus met een kleinere binnen diameter.(van de slijtage maat).

Is misschien wel de goedkoopste oplossing.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 03 jan 2020 20:18

Oke, bedankt alvast. ik ga er naar zoeken en laat iets weten wanneer het opgelost is!
Bedankt allemaal!

Amaroq
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2013 18:22

Amaroq 04 jan 2020 19:03

Swadde schreef: 03 jan 2020 19:25 Het ene idee brengt het andere.
Wat Keezx zegt, van de centreer ring, misschien kun je een ring op maat (laten) draaien.
Als een standaard ring niet meer werkt. Dus met een kleinere binnen diameter.(van de slijtage maat).

Zou eerst kijken of de klemring voldoende kan klemmen. Bovenste lager monteren zonder de afdekkap (mogelijk een extra spacer) en dan gewoon afstellen. Zie je geen spleetje meer dan kan je eerste met een plat vijltje de spleet wat breeder maken en dan opnieuw proberen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 jan 2020 21:01

Heb je je micro spacers weg gelaten op de foto's?

Amaroq
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2013 18:22

Amaroq 05 jan 2020 11:50

japiecarbon schreef:
walter- schreef: 06 dec 2019 07:57 Mmm; volgens mij lag je die topcap toch losdraaien zonder effect; die is trouwens te fragiel om krachten op het stuur op te vangen. Enkel voor de preload is die er.
Weleens gedaan?
Ja. Heb een fietsje zonder topcap/stermoer of expander. Om het lager af te stellen draai ik de boutjes van de voorbouw net niet helemaal vast en dan tik ik met een plastic hamer de speling er uit. Boutjes verder aandraaien en fietsen maar. Of dat net zo goed werkt met bijv. carbon weet ik niet maar met alu werkt dat prima.

(En ik heb het hier 'natuurlijk' over terreinfietsen )

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 05 jan 2020 17:39

japiecarbon schreef: 04 jan 2020 21:01 Heb je je micro spacers weg gelaten op de foto's?
Nee, die zitten ertussen. Kan dit problemen geven?

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 05 jan 2020 17:40

Amaroq schreef: 05 jan 2020 11:50
japiecarbon schreef:
walter- schreef: 06 dec 2019 07:57 Mmm; volgens mij lag je die topcap toch losdraaien zonder effect; die is trouwens te fragiel om krachten op het stuur op te vangen. Enkel voor de preload is die er.
Weleens gedaan?
Ja. Heb een fietsje zonder topcap/stermoer of expander. Om het lager af te stellen draai ik de boutjes van de voorbouw net niet helemaal vast en dan tik ik met een plastic hamer de speling er uit. Boutjes verder aandraaien en fietsen maar. Of dat net zo goed werkt met bijv. carbon weet ik niet maar met alu werkt dat prima.

(En ik heb het hier 'natuurlijk' over terreinfietsen )
Ik ga deze week langs bij de fietsenmaker om te kijken of een nieuwe voorvork nodig is, of dat het goedkoper kan worden opgelost.

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 13 jan 2020 20:30

Ik denk dat het probleem is opgelost.
Blijkbaar had ik toch niet genoeg spacers tussen mijn topcap en mijn stuurpen zitten waardoor dit altijd loskwam.
Zeer raar want de spacers kwamen weldegelijk boven de voorvork uit maar blijkbaar raakte de topcap de voorvork nipt.

Bedankt voor jullie hulp!

Plaats reactie