Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano Nexus speed 7 afstellen

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 13 nov 2019 15:03

Ik moest de kabel van een Shimano Nexus speed 7 naaf ( type SG-7R-42 uit circa 1998) vervangen. Ik zit even met het afstellen van de kabel. Ik heb op you tube gekeken.
Daar staan alleen filmpjes met de nieuwste uitvoering van de naaf. Je moet dan de vierde versnelling inschakelen als basis uitgangspunt. Vervolgens moet je twee gele puntjes precies met elkaar uitlijnen via de kabelversteller aan het stuur. Dan is ie precies goed afgesteld.

Mijn type wijkt een beetje af van de nieuwste uitvoering.

Aan de tandwielzijde kan je drie onderdelen los maken. Het bovenste onderdeel, daar staat " lock" op en er staat een gele punt op. Op het middelste onderdeel, waar de binnen- en buitenkabel vanaf het stuur naar binnen gaat, daar staat ook een gele punt op. Als ik het bovenste onderdeel op het middelste onderdeel plaatst, staan de gele puntjes precies tegenover elkaar. Draai ik aan het bovenste onderdeel, dan zitten alle
onderdelen "gelocked". De gele puntjes staan dan uit elkaar.

Op het middelste onderdeel zit naast het eerder genoemde gele puntje, een nokje. In dit nokje zit een gleufje wat rood gemaakt is.

Op het onderste onderdeel, waar de binnenkabel aan bevestigd is en die dus de versnellingen inschakelt, zit ook een nokje met een rode gleuf.

Ik neem aan, dat deze rode nokjes bedoeld zijn om met elkaar uitgelijnd te worden. Wat ik niet zeker weet of hier ook de vierde versnelling als basis dient voor een juiste afstelling van de versnellingen. Voor hetzelfde geld is dat niet zo en draai ik mogelijk de boel in de soep als ik ermee ga fietsen en dus kracht zet op het hele systeem.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 nov 2019 17:02

Ook bij de oudere modellen moet in de vierde versnelling afgesteld worden. De gele puntjes. Je draait echt niet zomaar de boel in de soep. Bij een foute afstelling zal het hakerig schakelen en/of mis je een of meer versnellingen.

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 13 nov 2019 22:59

Bedankt voor je antwoord. De fiets is van mijn zuster en ik heb verder totaal geen ervaring met versnellingsnaven. Wel met derailleurs.
Ik kan mijn klus nu afmaken.

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 14 nov 2019 07:00

Denk dat dit het type is waarvan de kabelklem in de cassette joint ingebouwd is, deze is heel makkelijk te monteren. Zet hem in zijn 1 en doe de kabel erin en trek hem op spanning. 9/10 x is ie dan al goed.
En dan inderdaad in zijn 4 voor evt fijn afstelling.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Plaats reactie