Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

vervanging Alhonga HJ-805AD?

bicycle bandit
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 dec 2012 18:39

bicycle bandit 11 nov 2019 21:24

Beste forumleden,

De achterrem op de fiets van mijn zoon, een V-Brake Alhonga HJ-805AD, veert niet meer goed terug. Dus ik ben op zoek naar een vervangende rem.

Het blijkt echter dat de HJ-805AD een dikkere (M8?) bout hebben die opgenomen is in de remklauw. Zie ook de foto. Op de fiets zijn hiervoor ook schroefgaten aangebracht, de vervangende remmen dienen hierop te passen.

Ik heb op internet gezocht naar een nieuwe rem, maar deze lijkt niet meer leverbaar. Ook de specificaties van de rem (ook bij de producent) heb ik gezocht, maar kan hierover niks vinden. Heeft iemand tips voor een vervangende rem die past op de bestaande bevestiging?
Bijlagen
20191111_210326.jpg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 nov 2019 23:16

Het eerste dat IK zou doen is: het zaakje demonteren, bout eruit en schoon/ gangbaar maken, goeie kansen dattie weer doet wattie doen moet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 nov 2019 00:11

En daar hoort ook bij de remkabels binnen/buiten vervangen. Kost veel minder dan nieuwe remhoeven. Vervuiling in de kabels heeft hetzelfde effect als een slappere veer (hetgeen weinig voorkomt). Overigens is dit een mini V-brake. Een remklauw is er niet (schijfremmen). Normaal worden dergelijke remmen gemonteerd in cantilever nokken die op de vorken zijn gelast. Gaat het om een kinderfiets?
Er zijn inderdaad (minstens) 2 maten bouten voor de bevestiging van dergelijke remmen.
Tot slot: je bent niet gebonden aan een rem van de originele fabrikant, hooguit een passend alternatief van een andere fabrikant.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 12 nov 2019 06:44

De schroefdraad die je ziet is onderdeel van de cantilevernok. Deze blijft in het frame achter als je de rem op de normale wijze demonteert. Blijkbaar is de bevesigingsbout vastgeroest en komt de nok mee. Dus je zal eerst die 2 moeten scheiden. Verder ben ik het eens met Keesz en Klimmer.

Cantilevernok:
Afbeelding

bicycle bandit
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 dec 2012 18:39

bicycle bandit 25 nov 2019 13:40

Keesz/Klimmer/Baron,

Dank voor jullie reacties.

Remmen losgemaakt, bevestigingsbouten los gekregen. Alles schoongemaakt, waar nodig ingevet en tot slot remkabel vervangen.

Hij doet het weer :like:

Plaats reactie