Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aanhoudend gillen schijfrem (m395)

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 07 nov 2019 12:15

Ik blijf last houden van een aanhoudend gillende achterremschijf met daarbij forse afname remkracht (Shimano m395). Voorrem functioneert perfect.

Wat ik al heb gedaan:
- reinigen met schijfrem reiniger + nieuwe blokjes.
- remschijf vervangen incl. remblokjes.

In beide gevallen na een week weer gillende rem en slechts 25% remkracht.
Op de nieuwe remschijf is nauwelijks vuil te zien.

Wat kan ik nog doen?

Zijn er mensen die dit hebben met een bv. Ultegra rem? Ik twijfel over een racefiets met schijven maar als het zo moet hou ik het bij velgremmen.

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 07 nov 2019 12:25

IK zou eens checken of er langs de zuiger in remklauw niet olie lekt. Heb dezelfde symptomen gehad op een stadsfiets met Shimano schijfremmen. Langs de zuiger lekte er olie. Dat kwam op de schijf waardoor de remkracht verdween en het vreselijk begon te piepen. Nieuwe blokken en de schijf reinigen met remmenreiniger werkte even, maar het begon al snel opnieuw.

Mecastin
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 sep 2019 14:04

Mecastin 07 nov 2019 13:26

Als je zo snel geen olie ziet kun je ook met een kabelbinder de remhendel vastzetten, een nacht laten staan en kijken of er olie op de grond ligt. Wel iets van karton onder de fiets leggen zodat je geen remolie op de grond krijgt.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 07 nov 2019 14:55

marcuse schreef: 07 nov 2019 12:25 IK zou eens checken of er langs de zuiger in remklauw niet olie lekt. Heb dezelfde symptomen gehad op een stadsfiets met Shimano schijfremmen. Langs de zuiger lekte er olie. Dat kwam op de schijf waardoor de remkracht verdween en het vreselijk begon te piepen. Nieuwe blokken en de schijf reinigen met remmenreiniger werkte even, maar het begon al snel opnieuw.
Ik heb dat ook gehad met een Shimano 105 achterrem. Tijdens een ritje van 170 km begonnen ze te piepen en werd de remkracht minder. Na ongeveer 150 km was alle remkracht verdwenen. Eenmaal thuisgekomen wilde ik nieuwe remblokken plaatsen omdat ik dacht dat het daaraan lag, maar bleek alles onder de remvloeistof te zitten. De rem is onder garantie door Shimano vervangen.

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 07 nov 2019 19:29

    Ja.... dat zijn wel herkenbare symptomen. De oude remschijf was wel vettig. Dan moet ik de remklauw dus als defect beschouwen neem ik aan.

    Nieuwe plaatsen lijkt me dan de enige optie.

    Raymond62
    Forum-lid
    Berichten: 317
    Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

    Raymond62 08 nov 2019 09:10

    Haal er de blokjes eens uit. Als de remvoeringen glanzend zijn dan zijn de blokjes verglaasd, als ze zwartachtig zijn dan zit er vuil/vet op.

    Hangt er olie op de achterkant dan is waarschijnlijk je klauw lek. Dan moet je effe testen door alles droog te maken, blokjes er terug in en rem(hendel) een tijdje onder spanning zetten. Zit er dan weer olie op dan weet je zeker dat je klauw lek is...

    Omdat het je achterrem is, wil ik ook wel eens weten hoe en met wat je je ketting smeert.
    Als je een spuitbus gebruikt is er grote kans dat er wat olie op je schijf beland en ook als je de fiets poetst en met de spuit van ketting richting schijf spuit is er kans dat er vettigheid van de ketting op de schijf beland.

    Al lijkt een schijf zuiver, kan ze nog vettig zijn. Altijd controleren door met een papier of doek met wat remreiniger of wasbenzine op over de schijf gaan. Je zou verwonderd staan wat er nog af komt.

    scottpch
    Forum-lid HC
    Berichten: 6334
    Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
    Locatie: Omgeving Eindhoven

    scottpch 08 nov 2019 12:16

    Schijf reinigen met alcohol, dat is de tip die ik een paar jaar geleden kreeg van Richard Groenendaal die toen nog bij Shimano werkte.
    Bij mij werkt het in ieder geval!

    ted038
    Forum-lid
    Berichten: 1489
    Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
    Locatie: Zwolle

    ted038 08 nov 2019 12:50

    scottpch schreef: 08 nov 2019 12:16 Schijf reinigen met alcohol, dat is de tip die ik een paar jaar geleden kreeg van Richard Groenendaal die toen nog bij Shimano werkte.
    Bij mij werkt het in ieder geval!
    Dat is inderdaad waar je mee begint, remmenreiniger etc, maar dat heeft TS al gedaan ......

    scottpch
    Forum-lid HC
    Berichten: 6334
    Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
    Locatie: Omgeving Eindhoven

    scottpch 08 nov 2019 15:13

    Nee, ik zeg alcohol, geen remmenreiniger...
    Remmenreiniger had geen enkel effect op het piepen/krijsen van de schijfrem.
    Ik heb zelf ook Ultegra schijfremmen en had hetzelfde probleem wat door het gebruik van alcohol opgelost is.

    Gebruikersavatar
    Arno357
    Forum-lid
    Berichten: 1206
    Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
    Locatie: 's-Hertogenbosch

    Gebruikersavatar Arno357 08 nov 2019 15:33

    scottpch schreef: 08 nov 2019 15:13 Nee, ik zeg alcohol, geen remmenreiniger...
    Remmenreiniger had geen enkel effect op het piepen/krijsen van de schijfrem.
    Ik heb zelf ook Ultegra schijfremmen en had hetzelfde probleem wat door het gebruik van alcohol opgelost is.
    alcohol lost wel meer problemen op .

    senior
    Forum-lid
    Berichten: 2210
    Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

    senior 08 nov 2019 17:26

    Maar creëert dan weer nieuwe waar je ook niet op zit te wachten. :-)

    Gebruikersavatar
    bw75
    Forum-lid
    Berichten: 161
    Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

    Gebruikersavatar bw75 08 nov 2019 18:15

    Spiritus werkt prima, maar binnen week is het terug. Blokjes zijn zwart, dus olie.

    Kettingonderhoud kan het niet zijn ik doe dat met droge doeken en druppel schakel voor schakel.

    Plaats reactie