Ik heb hier een Batavus Cambridge fiets staan met een naafversnelling. Ik ben langs de fietsenmaker geweest en deze zei dat er een sachs versnelling in zat (hij wist niet of het 5 of 7 was) maar hij zei dat het repareren van deze fiets niet de moeite was (de shifter en bekabeling van de versnelling mist). Hij zei wel dat het een optie was om de fiets om te bouwen naar een terugtraprem. Hoe gaat dit precies in zijn werking? Er staan hier bij ons (studenten)huis een hoop sloopfietsen die toch weggegooid worden. Wellicht kan ik daar een achterwiel van gebruiken.
Of is het misschien met tweedehands onderdelen toch de moeite waard om de versnelling te repareren?
Indien nodig kan ik foto('s) maken.
Batavus naafversnelling ombouwen naar terugtraprem
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 jul 2015 16:03
Indien de achternaaf naast de versnellingen geen terugtrapfunctie heeft, dan moet de hele naaf vervangen worden door een remnaaf. Dit betekent omspaken. Of een achterwiel van dezelfde maat met een remnaaf vinden en monteren. Omafietsen hebben vaak een remnaaf, maar de meeste oma-fietsen hebben grotere wielen (635 i.p.v. 622mm). Sachs versnellings-onderdelen zijn in Duitsland al lastig te vinden, laat staan in Nederland. De shifter is het eerste dat sneuvelt. Een ongebruikte is een speld in een hooiberg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 jul 2015 16:03
Hoe herken ik of een wiel een remnaaf heeft?
En ik neem aan dat 13mm grotere velg niet past qua omvang? Of zou dat eventueel ook passen?
Want dan ga ik kijken of ik een wiel kan vinden die ik in zijn geheel kan overzetten.
En ik neem aan dat 13mm grotere velg niet past qua omvang? Of zou dat eventueel ook passen?
Want dan ga ik kijken of ik een wiel kan vinden die ik in zijn geheel kan overzetten.
Remnaaf? Plaatjes googlen? en er lopen geen kabels naartoe.
Een groter wiel gaat niet passen. Een groter wiel vergt ook grotere/hogere banden. Past niet onder spatbord.
Een groter wiel gaat niet passen. Een groter wiel vergt ook grotere/hogere banden. Past niet onder spatbord.
Inbouwbreedte is nu net geen punt, met een paar ringetjes is dat altijd passend te maken.
Overigens zijn er zat shifters en kabels voor een Sachs versnellingsnaaf te koop voor weinig geld, waarom moeilijk doen met een ander wiel?
Overigens zijn er zat shifters en kabels voor een Sachs versnellingsnaaf te koop voor weinig geld, waarom moeilijk doen met een ander wiel?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 jul 2015 16:03
Kan je mij helpen deze te vinden? Want de fietsenmaker zei dat dit nieuw niet aan te komen is en slecht om oude voorraad zou gaan.
En hoe kan ik zien om hoeveel versnellingen het gaat? De fietsenmaker had op de naaf gekeken waar zag het er niet op staan. Wat gebeurt er als je 5v spul koopt en het een 7v is? Of wanneer ik 7v probeer aan te sluiten op een 5v?
Je moet uitvissen wat voor type het is alvorens spul te gaan bestellen...
Plaats een een foto of zoek met Google hoe een 5 of 7V naaf eruit ziet en of daar verschil in zit qua uiterlijk b.v.
Plaats een een foto of zoek met Google hoe een 5 of 7V naaf eruit ziet en of daar verschil in zit qua uiterlijk b.v.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik wens veel geluk. Mijn dochter kreeg van haar fietsenmaker in Berlijn te horen dat van de Sachs siebengang Nabe juist de shifters vrijwel onvindbaar zijn. Misschien kan ik haar met de tips van @Keesx toch nog in Nederland helpen. Zou mooi zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Die shifters voor spectro 5 en 7 zijn nog wel te bestellen hoor in 1700mm, zijn alleen niet goedkoop en lastig in te korten als ze te lang zijn.
Even bij een goede fietsenmaker met een duitse leverancier langsgaan.
Even bij een goede fietsenmaker met een duitse leverancier langsgaan.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Ik heb meerdere malen een fiets met naafversnelling omgebouwd naar terugtraprem. Bijv. voor de stationsfiets van mijn zoon.
Je vervangt het bestaande achterwiel door een gewoon achterwiel met een beugel voor terugtraprem. Dat nieuwe achterwiel kan van de fietsenmaker komen, of van een donorfiets die dood is of van de kringloopwinkel.
Die beugel moet om de liggende achtervork vastgemaakt worden om de terugtraprem te laten functioneren. Met de kettingspanners span je de ketting. Niet te vast, niet te los. De eerste keer duurt het even voor je het goed hebt, maar een vakman durft vauten te maken en begint daarna van voor af aan opnieuw als dat nodig is.
Je vervangt het bestaande achterwiel door een gewoon achterwiel met een beugel voor terugtraprem. Dat nieuwe achterwiel kan van de fietsenmaker komen, of van een donorfiets die dood is of van de kringloopwinkel.
Die beugel moet om de liggende achtervork vastgemaakt worden om de terugtraprem te laten functioneren. Met de kettingspanners span je de ketting. Niet te vast, niet te los. De eerste keer duurt het even voor je het goed hebt, maar een vakman durft vauten te maken en begint daarna van voor af aan opnieuw als dat nodig is.