Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Batavus naafversnelling ombouwen naar terugtraprem

MarkosMark
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2015 16:03

MarkosMark 01 nov 2019 14:01

Ik heb hier een Batavus Cambridge fiets staan met een naafversnelling. Ik ben langs de fietsenmaker geweest en deze zei dat er een sachs versnelling in zat (hij wist niet of het 5 of 7 was) maar hij zei dat het repareren van deze fiets niet de moeite was (de shifter en bekabeling van de versnelling mist). Hij zei wel dat het een optie was om de fiets om te bouwen naar een terugtraprem. Hoe gaat dit precies in zijn werking? Er staan hier bij ons (studenten)huis een hoop sloopfietsen die toch weggegooid worden. Wellicht kan ik daar een achterwiel van gebruiken.
Of is het misschien met tweedehands onderdelen toch de moeite waard om de versnelling te repareren?

Indien nodig kan ik foto('s) maken.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 nov 2019 14:14

Indien de achternaaf naast de versnellingen geen terugtrapfunctie heeft, dan moet de hele naaf vervangen worden door een remnaaf. Dit betekent omspaken. Of een achterwiel van dezelfde maat met een remnaaf vinden en monteren. Omafietsen hebben vaak een remnaaf, maar de meeste oma-fietsen hebben grotere wielen (635 i.p.v. 622mm). Sachs versnellings-onderdelen zijn in Duitsland al lastig te vinden, laat staan in Nederland. De shifter is het eerste dat sneuvelt. Een ongebruikte is een speld in een hooiberg.

MarkosMark
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2015 16:03

MarkosMark 01 nov 2019 14:23

Hoe herken ik of een wiel een remnaaf heeft?
En ik neem aan dat 13mm grotere velg niet past qua omvang? Of zou dat eventueel ook passen?
Want dan ga ik kijken of ik een wiel kan vinden die ik in zijn geheel kan overzetten.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 nov 2019 14:26

Remnaaf? Plaatjes googlen? en er lopen geen kabels naartoe.
Een groter wiel gaat niet passen. Een groter wiel vergt ook grotere/hogere banden. Past niet onder spatbord.

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 01 nov 2019 15:18

Je kan er gewoon een achterwiel met een terugtraprem in zetten (wel even op letten dat de naaf dezelfde inbouwbreedte heeft.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 nov 2019 15:21

Inbouwbreedte is nu net geen punt, met een paar ringetjes is dat altijd passend te maken.
Overigens zijn er zat shifters en kabels voor een Sachs versnellingsnaaf te koop voor weinig geld, waarom moeilijk doen met een ander wiel?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

MarkosMark
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2015 16:03

MarkosMark 01 nov 2019 15:28

Keezx schreef: 01 nov 2019 15:21 Inbouwbreedte is nu net geen punt, met een paar ringetjes is dat altijd passend te maken.
Overigens zijn er zat shifters en kabels voor een Sachs versnellingsnaaf te koop voor weinig geld, waarom moeilijk doen met een ander wiel?
Kan je mij helpen deze te vinden? Want de fietsenmaker zei dat dit nieuw niet aan te komen is en slecht om oude voorraad zou gaan.
En hoe kan ik zien om hoeveel versnellingen het gaat? De fietsenmaker had op de naaf gekeken waar zag het er niet op staan. Wat gebeurt er als je 5v spul koopt en het een 7v is? Of wanneer ik 7v probeer aan te sluiten op een 5v?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 nov 2019 15:49

Je moet uitvissen wat voor type het is alvorens spul te gaan bestellen...
Plaats een een foto of zoek met Google hoe een 5 of 7V naaf eruit ziet en of daar verschil in zit qua uiterlijk b.v.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 nov 2019 18:37

Ik wens veel geluk. Mijn dochter kreeg van haar fietsenmaker in Berlijn te horen dat van de Sachs siebengang Nabe juist de shifters vrijwel onvindbaar zijn. Misschien kan ik haar met de tips van @Keesx toch nog in Nederland helpen. Zou mooi zijn. :like:

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 nov 2019 18:53

Sachs dat is toch SRAM geworden. Werkt de shifter van SRAM niet?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 01 nov 2019 20:22

Die shifters voor spectro 5 en 7 zijn nog wel te bestellen hoor in 1700mm, zijn alleen niet goedkoop en lastig in te korten als ze te lang zijn.

Even bij een goede fietsenmaker met een duitse leverancier langsgaan.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 nov 2019 20:48

Ik heb meerdere malen een fiets met naafversnelling omgebouwd naar terugtraprem. Bijv. voor de stationsfiets van mijn zoon.
Je vervangt het bestaande achterwiel door een gewoon achterwiel met een beugel voor terugtraprem. Dat nieuwe achterwiel kan van de fietsenmaker komen, of van een donorfiets die dood is of van de kringloopwinkel.

Afbeelding

Die beugel moet om de liggende achtervork vastgemaakt worden om de terugtraprem te laten functioneren. Met de kettingspanners span je de ketting. Niet te vast, niet te los. De eerste keer duurt het even voor je het goed hebt, maar een vakman durft vauten te maken en begint daarna van voor af aan opnieuw als dat nodig is.

Plaats reactie