Ik heb het plan opgevat om een oude MTB om te bouwen tot gravelbike.
Nu heb ik een stalen (retro) MTB op het oog. Een Trek 990. (Moet de maten nog checken, dat kan dinsdag pas. Maar het frame lijkt vooralsnog passend te zijn)
Het frame lijkt in uitstekende staat. En het heeft een vaste vork.
Hij is nu 8-speed opgebouwd. En hij heeft cantilever remmen.
Belangrijkste wijziging zal zijn om het rechte stuur en MTB- schakel en remmateriaal te vervangen door een krom stuur en shimano 9 of 10 speed shifters.
Kunnen jullie meedenken met betrekking tot een aantal aannames?
- volgens mij kan ik de 8 speed derailleurs (shimano XT) ook gebruiken met 9 en 10 speed shimano-road shifters...
- de 8 speed cassette kan ik ook vervangen voor 9 of 10 speed cassette ( dus een shimano body is geschikt voor 8-9-10 speed cassettes)
- omdat het frame dwingt tot cantilever of v-brakes, blijf ik beperkt tot 26 inch wielen (of is 27,5 inch toch mogelijk?)
Misschien komen er nog meer vragen, maar dit zijn voor nu de belangrijkste.
Ook andere tips zijn natuurlijk van harte welkom. Bijv. ook met betrekking tot bruikbare banden, geschikt voor combinatie van gravel en wegritjes (dus geen hardcore MTB banden)
Ik hoor het graag!
Van Mtb tot gravelbike
- ja de 8 speed xt kan met 9 of 10 Road. Uitzondering is de huidige tiagra 4700 groep. Die heeft andere Cable pull en werkt niet.Hanz Bé schreef: ↑19 okt 2019 23:06
- volgens mij kan ik de 8 speed derailleurs (shimano XT) ook gebruiken met 9 en 10 speed shimano-road shifters...
- de 8 speed cassette kan ik ook vervangen voor 9 of 10 speed cassette ( dus een shimano body is geschikt voor 8-9-10 speed cassettes)
- omdat het frame dwingt tot cantilever of v-brakes, blijf ik beperkt tot 26 inch wielen (of is 27,5 inch toch mogelijk?)
-Op een 8 speed hub gaat inderdaad ook 9 of 10 speed cassette passen. Bij 10 speed wel een extra spacer nodig.
- denk van niet.. De 27,5 heeft grotere diameter, dus remmen komen dan te laag uit.
Banden, ik ben niet meer heel erg op de hoogte van het aanbod 26”
Zal ook steeds lastiger worden, maar een schwalbe 26x2.1 Thunderbird burt komt aardig in de buurt.
Laatst gewijzigd door Gravelist op 20 okt 2019 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuk project, zelf ben ik over zoiets aan het nadenken. Bij mij gaat het echter over mijn 'oude' 26 inch MTB met schijfremmen. Maar goed, ik wil natuurlijk niet dit topic kapen. Eén vraagje over banden; zouden Supermoto's voldoen voor graveldoeleinden of schieten die (te snel) tekort?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Deze vind ik interessant. Als je 27,5 inch wielen kunt rijden heb je in elk geval veel meer keuze in banden. Hier ga ik eens in duiken!
Ik kreeg er gisteren ook zo een aan het wiel in de duinen.
Soort van MTB frame, enorme banden met noppen en stuur een kruising tussen race en recht stuur...
Wielen leken me 29's of zoiets
Soort van MTB frame, enorme banden met noppen en stuur een kruising tussen race en recht stuur...
Wielen leken me 29's of zoiets
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Enig googlen (googelen) heeft me geleerd dat je, voor een conversie van 26 inch naar 650b wielen, cantilevers nodig hebt die 12,5 mm verstelbaar zijn. Voorbeeld van bruikbare remmen zijn bijv, de Tektro CR720 remmen. Maar er zijn er meer.
Als ik morgen de beoogde donorfiets ga bekijken kan ik dit dus meteen “beoordelen”. Deze optie vergroot in elk geval de mogelijkheden voor een dergelijk project!
Als ik morgen de beoogde donorfiets ga bekijken kan ik dit dus meteen “beoordelen”. Deze optie vergroot in elk geval de mogelijkheden voor een dergelijk project!
Ik heb ook zitten kijken naar zo'n project (wat nu even in de koelkast zit), maar dan de andere kant op: van 700c naar 650b. Remmen die dit (of jouw omgekeerde richting) faciliteren zijn er wel, maar wat wel van belang is, is de positie van de canti bevestigingspunten op jouw beoogde frame. Hoe hoog of laag zitten deze? Meet dit ook even goed na!
Nou, “donor-frame” is gekocht. Nu nog een paar essentiele keuzes te maken én her en der benodigde onderdelen vandaan halen.
Belangrijke keuzes:
# 9 of 10 speed
# voor 1, 2 of toch 3 bladen......
# uitgaan van 26 inch wielen, of meteen overstappen naar 27,5 inch. Dit laatste is denk de minst urgente keuze. Kan altijd nog.
Betere foto’s volgen tzt.....
Belangrijke keuzes:
# 9 of 10 speed
# voor 1, 2 of toch 3 bladen......
# uitgaan van 26 inch wielen, of meteen overstappen naar 27,5 inch. Dit laatste is denk de minst urgente keuze. Kan altijd nog.
Betere foto’s volgen tzt.....
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je hebt vast gelijk, maar in de racefietserij (en aanverwante zaken) komt ratio vaak niet op de eerste plaats..... Zo ook hier.