Van Mtb tot gravelbike
Ik denk dat ik vooraan voorlopig eerst de tripel in stand houdt. Tzt kan ik hier nog mee wisselen.
Achter wil ik een mtb derailleur houden. Biedt volgens mij meer ruimte mbt cassette (max. kransje). Vermoedelijk de 10speed SLX.
Daardoor zit ik wel vast (bij 10s) aan de eerder genoemde microshift BS-m10 shifters. Die zijn specifiek voor 10 speed shimano MtB deraillieurs
Achter wil ik een mtb derailleur houden. Biedt volgens mij meer ruimte mbt cassette (max. kransje). Vermoedelijk de 10speed SLX.
Daardoor zit ik wel vast (bij 10s) aan de eerder genoemde microshift BS-m10 shifters. Die zijn specifiek voor 10 speed shimano MtB deraillieurs
Maar met behoud van een voorderailleur heb je eigenlijk geen clutch nodig en kun je een 9 speed mtb derailleur gebruiken als je echt zo licht wilt gaan. In principe lijkt mij dat overkill gezien het aantel tandjes op een mtb triple binnenblad. Een 10 speed 105 of Ultegra triple derailleur moet ruimschoots voldoende zijn.
Een GRX 10 speed achterderailleur kost volgens mij zo ongeveer hetzelfde als die SLX en kan bijna even veel tandjes schakelen.
Met beide andere shifter opties moet je dus prima uit de voeten kunnen.
Een GRX 10 speed achterderailleur kost volgens mij zo ongeveer hetzelfde als die SLX en kan bijna even veel tandjes schakelen.
Met beide andere shifter opties moet je dus prima uit de voeten kunnen.
Campagnolo Ultra Dork
Ik ben met alle verschillende bar-end shifters en derailleur combinaties een beetje de draad kwijt. Daarom probeer ik het nu ff héél concreet met diverse onderdelen (met maximaal hergebruik van wat al op de fiets zit)Ernie C. schreef: ↑25 okt 2019 13:41
Ga je voor road shifters dan is dit een leuke optie: https://www.sjscycles.co.uk/gear-shifte ... rrency=EUR
Waarom Microshift als je gewoon met een Dura Ace afgemonteerde gravelbike rond kunt crossen? .
Het blijft een leuke puzzel zoiets.
# Voor- en achter deraillieur: Shimano XT 8 speed. (zaten op de fiets)
# cassette 10 speed
# ketting 10 speed
# Crankset shimano STX (tripel voor 8 speed)
En dan dit aansturen met de hierboven gelinkte 10 speed dura ace bar-end shifters.
Gaat dit werken? En dan met name de combi shifters- achterderailleur in Index-mode?
Achter moet 100% zeker werken. Voor zou een 10 speed ketting tussen de bladen kunnen vallen en de kooi van de voorderailleur kan te breed zijn zodat het wat minder goed schakelt. Beide zijn dingen die wel of niet kunnen gebeuren met een groter kans dat het gewoon werkt. Werkt het niet optimaal dan kun je alsnog de crank en/of de voorderailleur vervangen.
Campagnolo Ultra Dork
Check. Ik ga maar eens wat bestellen......
(Het originele plan was ergens in het voorjaar een rijbare gravelbike te hebben. Ben enorm bang dat het wat eerder wordt )
(Het originele plan was ergens in het voorjaar een rijbare gravelbike te hebben. Ben enorm bang dat het wat eerder wordt )
Na een dagje demonteren, schoonmaken en smeren is het frame kaalgeweest.
Inmiddels heb ik al weer wat schoongemaakte onderdelen terug gemonteerd.
Van het voorwiel is één (industrie-) lager gaar. Dit ga ik nog vervangen.
Verder krijg ik één pedaal niet los uit de crank. De non-drive side. Die staat nu “te weken” met kruipolie. Hopelijk heeft dat resultaat.
Overige spullen zijn nu onderweg vanuit Engeland, Duitsland en marktplaats........
Inmiddels heb ik al weer wat schoongemaakte onderdelen terug gemonteerd.
Van het voorwiel is één (industrie-) lager gaar. Dit ga ik nog vervangen.
Verder krijg ik één pedaal niet los uit de crank. De non-drive side. Die staat nu “te weken” met kruipolie. Hopelijk heeft dat resultaat.
Overige spullen zijn nu onderweg vanuit Engeland, Duitsland en marktplaats........
De fiets is (rij-) klaar. Er moet nog een enkel detail worden aangepast, maar eerst morgenochtend eens een testrit rijden. (En dan hopelijk ook een foto!)
Hier alvast info over de opbouw;
Als stuur heb ik een Ritchey Comp Venturemax stuur gevonden (nieuwe 2e hands). Remhendels van Sram, de S500. Shifters; 10 speed Dura Ace bar end shifters.
Een Shimano Deore crankset met shimano spd 520 pedalen (beide met dank aan een forumgenoot).
Voorrem is een tektro mini V-brake. Achter nog de originele cantilever rem.
Een 10 speed 12-28 cassette, met een 10 speed ketting.
Ik heb de originele 8 speed derailleurs (voor en achter) gehandhaafd. Ze lijken “op de bok” en het stukkie in de straat goed te werken in de 10 speed set-up.
Als bandjes heb ik Schwalbe CX Comp active gemonteerd. 26 x 2.0 (50 x 559)
Maar zoals gezegd, morgen maar eens een testritje maken!
Hier alvast info over de opbouw;
Als stuur heb ik een Ritchey Comp Venturemax stuur gevonden (nieuwe 2e hands). Remhendels van Sram, de S500. Shifters; 10 speed Dura Ace bar end shifters.
Een Shimano Deore crankset met shimano spd 520 pedalen (beide met dank aan een forumgenoot).
Voorrem is een tektro mini V-brake. Achter nog de originele cantilever rem.
Een 10 speed 12-28 cassette, met een 10 speed ketting.
Ik heb de originele 8 speed derailleurs (voor en achter) gehandhaafd. Ze lijken “op de bok” en het stukkie in de straat goed te werken in de 10 speed set-up.
Als bandjes heb ik Schwalbe CX Comp active gemonteerd. 26 x 2.0 (50 x 559)
Maar zoals gezegd, morgen maar eens een testritje maken!
Nou, dit is 'm geworden. Vandaag de “maidentrip” op en rondom de Amerongseberg. Conclusie: Hij rijdt lekker!
Ik zie nu nog wel wat verbeterpuntjes...
- Ik vond de (cantilever) achterrem vrij matig. Die ga ik nog eens vervangen door een miniv-brake.
- de afstelling van de voorderailleur was niet goed. Hij kwam moeizaam op het kleinste blad (tripple)
- de voorwiellagers liepen niet zo lekker. Deze moeten binnenkort worden vervangen.
Maar verder is het project voor mij geslaagd.
Ik zie nu nog wel wat verbeterpuntjes...
- Ik vond de (cantilever) achterrem vrij matig. Die ga ik nog eens vervangen door een miniv-brake.
- de afstelling van de voorderailleur was niet goed. Hij kwam moeizaam op het kleinste blad (tripple)
- de voorwiellagers liepen niet zo lekker. Deze moeten binnenkort worden vervangen.
Maar verder is het project voor mij geslaagd.
nu, de fotoos nog niet op de kop....!
Dat is toch een raar iets. Als ik deze post op m'n iPad bekijk staan de foto's goed. Bekijk ik 'm op m'n Android telefoon dan staan ze op de kop. Als ik ze dan aanklik, staan ze wel weer goed...... Wie het weet?
Leuke Frankenbike
iPhone staan de foto's ook goed.
iPhone staan de foto's ook goed.